تبیان، دستیار زندگی
محققان به روشی دست یافتند که قادرند بدون عمل جراحی باز و تنها با تزریق نیتروبنزآلدهید، سلول های تومور بدخیم را در ظرف دو ساعت به طور کامل از بین می برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از بین رفتن سلول های سرطانی تنها در ٢ ساعت !

محققان به روشی دست یافتند که قادرند بدون عمل جراحی باز و تنها با تزریق نیتروبنزآلدهید، سلول های تومور بدخیم را در ظرف دو ساعت به طور کامل از بین می برد.

بخش دانش تبیان

پزشکی

به گزارش تبیان به نقل از کلیک، دست یابی علم پزشکی و تکنولوژی به روش هایی برای ایجاد امید به زندگی بیشتر و همچنین درمان بیماری های صعب العلاج همواره برای بیماران و پزشکان امید بخش بوده است. محققان دانشگاه تگزاس آمریکا به روشی دست یافته اند که بیمارانی با سلول های سرطانی بدخیم و تومورهای غیرقابل دسترس به منظور عمل های جراحی را به سادگی درمان می کنند. این روش که با تزریق مواد شیمیایی با نام  نیتروبنزآلدهید انجام می شود قادر است سلول سرطانی را درگیر کرده، و در ظرف دو ساعت از بین ببرد. محققان معتقدند، پس از تزریق نیتروبنزآلدهید و درگیر شدن سلول سرطانی، غدد درگیر اسیدی شده که منجر به مرگ تدریجی سلول و یا به اصطلاح خودکشی سلولی می شود. پس از انجام تزریق و گذشت تنها دو ساعت، سلول مورد هدف قرار گرفته تجزیه شده و بیش از 95 درصد از ساختار خود را از دست می دهد. که به معنای از بین رفتن کامل تلقی می شود.

تجزیه سلول (خودکشی سلولی)

در رابطه با سلول های سرطانی تعاریف گوناگونی وجود دارد. به گفته  ?متیو گوئن ? متخصص سرطان شناسی دانشگاه تگزاس آمریکا، سلول های سرطانی به هزار نوع مختلف دسته بندی می شوند. اما در کنار تمامی این تفاوت ها شباهتی نیز وجود دارد. تجزیه سلولی و یا خودکشی سلولی یکی از مشترکات در ویژگی های این نوع سلول هاست. که در روش ذکر شده با اتکا بر همین نقطه ضعف در سلول ها به از بین بردن آن ها می پردازند.

متیو گوئن واعضای تیم تخصصی سرطان شناسی، با مورد آزمایش قرار دادن 3 گونه از سرطان سینه؛ به عنوان یکی از

پیچیده ترین انواع سرطان از لحاظ تشخیص و درمان و همچنین یکی از نادرترین نمونه های سرطانی به تحلیل کاربردی بودن این روش پرداختند. پس از انجام آزمایش مورد نظر، از رشد و تکثیر تومور در مراحل ابتدایی جلوگیری شد و تومور به طور کامل از بین رفت. به گفته متیو گوئن، تمامی نمونه های سلول های سرطانی سعی در حفظ پوشش اسیدی برای جذب توسط رگ های خونی بیمار دارند، تا این اتصال به صورت کامل انجام پذیرد. پس از اتصال سلول با رگ های خونی، تشکیل دهندگان سلول با واکنشی نسبت به محل اسکان تومور شروع به رشد و تکثیر می کنند. که خود، توده ای سرطانی را بوجود می آورد.

در روش مرسوم درمان سرطان به صورت شیمی درمانی، در حین درمان تمامی سلول های بدن شخص بیمار مورد حمله قرار می گیرد که خود عوارضی سو برای بیمار در پی دارد. چرا که علاوه بر از بین بردن سلول ها  سعی در حفظ حالت اسیدی سلول نیز وجود دارد، و این خود دلیل بارزی بر عوارضی همچون رنگ پریدگی، حالت تهوع های مداوم و از دست دادن مو در بیماران مبتلا به این بیماریست.

در روش ابداعی دکتر متیو گوئن، سعی در هدف قرار دادن سلول سرطانیست بدون آسیب رساندن به سلول های جانبی، که کمترین عارضه را متوجه بیمار می کند. این روش که در مراحل ابتدایی و آزمایشی قرار دارد بر روی سلول های بیمارانی با تومورهای پیشرفته و غیر قابل جراحی مورد آزمایش قرار گرفته است تا نتایج تزریق بر روی غدد ارزیابی گردد. به گفته متیو گوئن، این روش با ارسال تشعشعات بر روی غدد سرطانی (بدون آسیب رسانی به پوست بیمار) از بین بردن سلول مورد نظر را تسریع می بخشد. وی همچنین امیدوار است با نتیجه گیری مثبت از این روش و با ترویج آن کمکی شایان در بهبود سرطان های شایع با درمانی سخت از جمله تومورهای مزمت مغزی، آئورت و ستون فقرات داشته باشد.

روش تزریقی همچنین برای بیمارانی همچون کودکان که میزان تحمل کمتری نسبت به درد دارند و نیز افرادی با آسیب پذیری بالاتر در برابر عوارض ناشی از درمان های مرسوم بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود.


منبع: کلیک