تبیان، دستیار زندگی
هدف از پروژه حاضر بررسی شاخص های لازم در بسته بندی محصولات صادراتی كشاورزی و اثر آن در اقتصاد كشاورزی است. در پژوهش حاضر دانش آموزان عوامل مؤثر بر بسته بندی محصولات صادراتی را بررسی و مطالعه كردند و نمونه های مختلف بسته بندی های روز دنیا را مشاهده نموده..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر بسته بندی مناسب بر صادرات محصولات كشاورزی

تأثیر بسته بندی مناسب بر صادرات محصولات كشاورزی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: بررسی تأثیر بسته بندی مناسب بر صادرات محصولات صادراتی كشاورزی 
نام ارائه دهنده/دهندگان: سنا هلالی، ریحانه خلج زاده، هیوا كیومرثی 
زمینه و نوع پروژه: طراحی صنعتی 
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: پژوهشگران

چکیده

هدف از پروژه حاضر بررسی شاخص های لازم در بسته بندی محصولات صادراتی كشاورزی و اثر آن در اقتصاد كشاورزی است. در پژوهش حاضر دانش آموزان عوامل موثر بر بسته بندی محصولات صادراتی را بررسی و مطالعه كردند و نمونه های مختلف بسته بندی های روز دنیا را مشاهده نموده و با راهنمایی متخصصین برای برخی محصولات بسته بندی مناسب پیشنهاد نمودند.

مقدمه
بسیار شنیده ایم كه محصولات خوب و عالی كشاورزی ما به خاطر نداشتن توان بسته بندی مناسب در صادرات سودآوری لازم را ندارند. توجه به طرح، رنگ و خلاقیت در طراحی بسته تا جنس و استحكام و.... کمک به خودکفایی، کمک به کاهش ضایعات به ویژه در محصولات کشاورزی، بازگشت ارزش افزوده محصولات کشاورزی، پشتیبانی از فعالیت های بخش تولیدی کشور، ایجاد اشتغال، برخورداری از مزیت رقابتی، ایجاد تنوع بیشتر در تولید، حفظ و ذخیره سازی طولانی تر، کمک به افزایش کیفیت کالاهای غیر نفتی و.... ضرورت توجه به بسته بندی صادراتی محصولات تولیدی کشور را تبیین می کند.

روش
در پژوهش حاضر دانش آموزان عوامل موثر بر بسته بندی محصولات صادراتی را بررسی و مطالعه كردند و نمونه های مختلف بسته بندی های روز دنیا را مشاهده نموده و با راهنمایی متخصصین برای برخی محصولات بسته بندی مناسب پیشنهاد نمودند تا با این فرآیند و اهمیت آن آشنایی پیدا كنند. برای انجام این پروژه اقدامات زیر انجام شد: دانش آموزان ابتدا به بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق (مطالعه روند بسته بندی محصولات و رشد آن در دهه های اخیر) پرداختند، آن ها در این مرحله علاوه بر بازدید از سایت های مختلف داخلی و خارجی برای آشنایی با خلاقیت در بسته بندی محصولات و نمونه بسته بندی های موفق با چند تن از كارشناسان و متخصصان این حوزه مصاحبه کردند و كتاب های تخصصی هم كه برای گروه سنی كودك نوجوان در این بخش چاپ شده بود مطالعه کردند.

در گام دوم عناصر مورد بررسی برای پروژه نظیر بازگشت پذیری به محیط زیست، گرافیك، هویت ملی، فرهنگ های مختلف و مشتری پسند بودن، صرفه اقتصادی و... را شناسایی کردند و مواردی كه از بین همه موارد متعدد مهم تر بودند استخراج كرده و روی آنها مطالعه كردند. مطالعه ویژگی های محصولات صادراتی و انواع محصولات صادراتی استراتژیك و مهم برای ایران و انتخاب دو محصول برای دادن نمونه عملی اقدام بعدی دانش آموزان بود.

آن ها به نقد و بررسی چند نمونه بسته بندی شده باتوجه به دانش کسب شده طی مراحل فوق پرداختند و با توجه به روند مطالعاتی و داده های گرد آوری شده برای چند محصول پیشنهاد خود جهت بسته بندی را ارائه دادند و در پایان مدل نمونه ای جهت بسته بندی محصولات ارائه کردند.
 
مهارت های کسب شده
1- منبع یابی و جستجو گری
2-  توانایی تحلیل و نقد صحیح علمی
3- توانایی طراحی نمونه ساده بسته بندی محصولات
4- توانایی به كار گیری خلاقیت در عمل
5- توانایی ساخت محصول از روی ایده

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی
تنظیم: نسرین صادقی