تبیان، دستیار زندگی
این روزها گونه های گیاهی و جانوری حال و روز خوبی ندارند و نسل برخی از آنها در حال نابودی است. این در حالی است که گفته می شود گیاهان سراسر جهان در وضعیت نگران کننده ای هستند و پیش بینی می شود ۲۰ درصد تمام گونه های گیاهی زمین در معرض انقراض نسل قرار بگیرد،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقراض ۴۵۰ گونه حیات وحش در هر ثانیه

این روزها گونه‌های گیاهی و جانوری حال و روز خوبی ندارند و نسل برخی از آنها در حال نابودی است. این در حالی است که گفته می شود گیاهان سراسر جهان در وضعیت نگران کننده ای هستند و پیش بینی می شود ۲۰ درصد تمام گونه های گیاهی زمین در معرض انقراض نسل قرار بگیرد، آن‌چنان که طبق تازه ترین بررسی دانشمندان توده های گیاهی سراسر زمین در حال تغییر بوده و بخش مهمی از آنها رو به نابودی هستند.

بخش اجتماعی تبیان
گونه های جانوری

اردیبهشت امسال مدیرکل محیط‌زیست استان البرز با بیان اینکه بحران کم‌آبی و افت منابع زیرزمینی در ۳۰۰ دشت مهم ایران بحرانی شبیه دریاچه ارومیه را به‌ وجود آورده است، گفت: نزدیک به ۸۰ گونه جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارد. 
حسین محمدی با اشاره به اینکه جهان در حال حاضر با چالش‌های متعدد محیط‌زیستی مواجه است، اظهار داشت: این چالش‌ها سبب به وجود آمدن مشکل جدی در امنیت ملی است که این امر در جهان سوم شدیدتر است. 
او با ابراز اینکه نزدیک به ۸۰ گونه جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارد، افزود: در یک قرن گذشته ایران دو گونه جانوری مانند شیر گیلانی و ببر مازندران را از دست داده است. 
او با اشاره به اینکه عدم توجه برنامه‌ریزان به مسائل محیط‌زیست و از طرفی عدم توجه به توان سرزمین در برنامه‌ریزی‌های توسعه سبب به‌وجود آمدن چالش‌ها می‌شود، گفت: در جایی شهرهای جدید ساخته شده که طبیعت توانی برای بارگذاری شهر ندارد.

۱۴ گونه گیاهی، در معرض خطر انقراض

آبان سال گذشته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: استان با توجه به وجود عوامل مختلفی همچون آب، خاک، اختلاف ارتفاع و شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی متنوع و متفاوتی را به نسبت دیگر استان‌ها دارد.
 شهرام احمدی افزود: ۲۰ درصد مساحت استان جنگل است و ۲/۵ درصد مساحت جنگل‌های کشور در این استان است.

هیچ گونه جانوری تاکنون در ایران منقرض نشده است و از سایر جانوران در حال انقراض مراقبت های لازم در دست اجراست تا مانع از نابودی نسل آنان شویم

او وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد، خشکسالی، قاچاق گونه‌های در معرض خطر، قطع درختان به‌ منظور تهیه هیزم و زغال و آلودگی هوای ناشی از ریزگردهای داخلی و خارجی را از عوامل مهم تخریب در جنگل‌ها برشمرد. او گفت: استان به‌علت داشتن حدود ۸۷ درصد اکوسیستم کوهستانی، وجود گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد و متوسط ۳/۲۸ درصد گونه بومی در میلیون هکتار بالاترین میزان گونه‌های بومی ایران را دارد.
او اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۵۰۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده است. او گفت: گونه‌های گل نرگس گونه تازتا، کرفس کوهی، کرفس سفید، مرزه کلاری و لاله واژگون زاگرسی با یک درجه حفاظت بالاتر در طبقه EN (احتمال بالای انقراض) و چشم ونوس، بومادران بختیاری، موسیر، رازیانه کوهی غشائی، باریچه، آنقوزه، عروس سنگ زردکوهی، عروس سنگ زاگرسی و زرین گیاه با یک درجه حفاظتی پایین‌تر در طبقه VU (احتمال بالای تهدید و در خطر بودن) هستند. او گونه «مرزه کلاری» با سطح وسعت کمتر از ۵۰۰ متر مربع را از گونه‌های بومی استان دانست به طوری‌که این گونه در هیچ جای دیگر دنیا مشاهده نشده است. او گفت: تاکنون بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی در ایران شناسایی شده‌اند که قریب ۱۵۰۰ گونه آن در طبیعت بختیاری شناسایی و ثبت شده است.

افزایش تحویل گونه‌های جانوری به اداره محیط‌زیست

اردیبهشت امسال رئیس اداره محیط‌زیست دزفول گفت: بسیاری از شهروندان و ساکنان مناطق و روستاها در صورت مشاهده و یافتن گونه‌های جانوری بیمار، آنها را به اداره حفاظت محیط‌زیست تحویل می‌دهند که این مقوله سبب بازگشت مجدد این گونه به چرخه طبیعت می‌شود. 
فرهاد قلی‌نژاد گفت: پرنده سهره از جمله پرندگان وحشی است که هر گونه شکار، زنده گیری، عرضه و فروش آن وفق قوانین و مقررات محیط‌زیست نیازمند اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست می باشد و زنده گیری پرندگان مذکور و نگهداری در قفس موجب خروج گونه از زیستگاه و کاهش جمعیت گونه خواهد گردید به همین جهت هر گونه زنده‌گیری و عرضه و فروش این گونه بدون اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست ممنوع است. 
او عنوان کرد: همچنین یک قطعه لاک پشت فراتی نیز که در اثر تصادف جاده ای آسیب دیده بود توسط یکی از علاقه‌مندان به طبیعت، به اداره محیط‌زیست شهرستان دزفول تحویل و پس از مداوا و مراقبت لازم در طبیعت و در رودخانه دز رهاسازی گردید. او اظهار کرد:  لاک پشت فراتی از جمله گونه های در خطر انقراض جهانی بوده و زیستگاه آن محدود به خوزستان می گردد که به‌دلیل اهمیت گونه، فعالیت‌های حفاظتی و آموزشی در حال انجام است. 
او افزود: تحویل انواع گونه های جانوری توسط مردم به اداره محیط‌زیست دزفول در سال های اخیر گسترش یافته که نشان از افزایش آگاهی عمومی نسبت به طبیعت و گونه های جانوری دارد.

انقراض ۴۵۰ گونه حیات وحش در هر ثانیه

یوزپلنگ، خرس سیاه، گوزن زرد، گورخر و تمساح پوزه کوتاه ایرانی از گونه هایی هستند که به شدت تحت مراقب هستند تا از بین نروند

ماه گذشته معاون زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست کشور گفت: هیچ گونه جانوری تاکنون در ایران منقرض نشده است و از سایر جانوران در حال انقراض مراقبت های لازم در دست اجراست تا مانع از نابودی نسل آنان شویم. 
فرهاد دبیری افزود: با وجود آنکه در هر ثانیه در سطح جهان نزدیک به ۴۵۰ گونه حیات وحش در حال انقراض است، اما در ایران تاکنون هیچ نوع پستانداری منقرض نشده است. 
او اظهار کرد: در گونه های گیاهی و حشرات، اطلاعاتی از وضعیت فعلی آنان وجود ندارد، اما به احتمال زیاد به علت از بین رفتن زیستگاه حشرات، نسل این جانوران نیز رو به انقراض است. 
او گفت: پستانداران در وضعیت خوبی هستند و هیچ گونه ای نداشته ایم که منقرض شوند و از این پس نیز باید برای جلوگیری از انقراض، از آنان حفاظت کنیم. 
او گفت: هم اکنون از جدیدترین تکنولوژی ها برای ردیابی پرندگان و پستانداران به منظور جلوگیری از انقراض و احیای گونه های منقرض شده استفاده می کنیم. 
او ادامه داد: با کشورهای خارجی و پیشرفته در حال هماهنگی برای نجات جانوران از انقراض هستیم. 
او به همکاری نهادهای مردمی و تشکل های مردم‌نهاد برای حفاظت از محیط‌زیست اشاره کرد و از حمایت دولت یازدهم از این تشکل ها خبر داد. 
او خاطرنشان کرد: یوزپلنگ، خرس سیاه، گوزن زرد، گورخر و تمساح پوزه کوتاه ایرانی از گونه هایی هستند که به شدت تحت مراقب هستند تا از بین نروند. 
او افزود: ما در دوره‌ای یکی از مترقی ترین قوانین زیست محیطی را داشتیم، اما با گذشت زمان این قوانین نیاز به روزآمد شدن و بازنگری دارند. 
او برخی قوانین همچون مباحث مربوط به جلوگیری از آلودگی هوا و مدیریت پسماندها را فرصتی برای تکمیل خلاهای قانونی موجود خواند و بر لزوم تصویب لایحه ای برای تکمیل سایر بخش ها تاکید کرد. 
او به انتشار تصاویری از آزار و اذیت حیوانات اشاره کرد و هدف این افراد را سیاسی و برای نشان دادن نبود حمایت کافی از محیط‌زیست برشمرد. 
او به ارتقای سطح برخی مناطق حفاظت شده اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه ۲۷۸ منطقه در کشور داریم و به سوی سیاست های حفاظتی کیفی می رویم، در تلاش هستیم تا در ابتدا آن مناطقی را که داریم خوب حفاظت کنیم
او به تلاش برای ارتقای مناطق حفاظت شده در کشور اشاره و اضافه کرد: طارم منطقه ای است که در اولویت های ارتقای مناطق حفاظتی ما قرار دارد.



منبع: آرمان امروز