تبیان، دستیار زندگی

متخصصان از سرطان پوست چه می‌گویند؟

متاسفانه هر ساله آمار مبتلایان به سرطان پوست در جهان بالاتر می‌رود. ملانوم که مرگبارترین نوع سرطان پوست می‌باشد، مخصوصا در مردان روز به روز بیشتر افزایش می‌یابد. متاسفانه مردان کمتر از زنان به مراقبت از پوست خود اهمیت می‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نور آفتاب و پوست

سرطان پوست از شایع ترین سرطان‌هاست

تعداد زیادی از مردم جهان به سرطان پوست مبتلا هستند که درصد کمی از آنان دچار نوع ملانوم می باشند. پیش بینی شده که تقریبا در هر ساعت، یک نفر به سرطان پوست مبتلا می‌شود.


انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد

سه نوع اصلی از سرطان پوست وجود دارد: سرطان پوست از نوع سلول بازال و سنگفرشی، سرطان پوست ملانوم که کشنده‌ترین نوع می‌باشد و سوم سرطان پوست غیر ملانوم .


ملانوم شیوع کمتر، ولی تهاجمی بیشتر

ملانوم مرگبارترین نوع سرطان پوست است و دلیل بروز آن قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید می‌باشد. حدود 75 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان پوست، مربوط به نوع ملانوم است.

علاوه بر کرم ضدآفتاب استاندارد و با حداقل اس پی اف 30، بهتر است از عینک آفتابی، لباس مناسب و کلاه لبه‌دار برای محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید استفاده نمایید


برخی از افراد بیشتر در معرض خطرند

ملاتونین رنگدانه‌ای است که باعث تیره رنگ شدن پوست و حفاظت از آن در برابر بیماری سرطان پوست می‌شود.

افراد دارای پوست روشن، موهای بلوند یا قرمز، چشم آبی یا سبز و کک و مک به طور طبیعی ملاتونین کمتری در بدن شان دارند. بنابراین بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند.

به طور کلی، سفید پوستان بیشتر در معرض خطرند.


نشانه‌های اولیه

هر گونه تغییر در پوست مانند رنگ، خط و خال و رشد ضایعه حتی اگر بدون رنگ باشد، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان پوست باشد. سایر علائم شامل جرم گرفتگی، زبری، ترشح، خونریزی یک تغییر در مساحت پوست، زخمی که بهبود نمی یابد، گسترش رنگدانه فراتر از مرز خود از قبیل خط و خال و یا علامتی که گسترش یافته و تغییر در حس، مانند خارش، حساسیت به لمس، یا درد می باشند که باید جدی گرفته شوند.

سیگار کشیدن خطر ابتلا را افزایش می‌دهد

استعمال سیگار یکی از بدترین ظلم هایی است که می توانید در حق بدنتان بکنید. سیگار خطر ابتلا به هر نوع سرطان را افزایش می‌دهد. سلول‌های سنگفرشی پوست در لب پایین، دهان و زبان، به علت قرار گرفتن در معرض مستقیم نیکوتین سرطانی می‌شوند.

دیگر عوامل خطر

افراد دارای سابقه ی خانوادگی ابتلا به سرطان پوست و سابقه ی مول آتیپیک (خال های غیرعادی) متعدد، بیشتر در معرض خطر قرار دارند، به خصوص افراد مسن که اشعه ی ماورای بنفش بیشتری در بدن شان انباشته شده است.

با این وجود آمار جوانان مبتلا به سرطان پوست هم بالاست و شاید دلیلش این است که وقت بیشتری را نسبت به سایرین در خارج از خانه می گذرانند. ضعف سیستم ایمنی، التهاب طولانی مدت و ژنتیک از عوامل خطر زای دیگر هستند.

کرم ضدآفتاب

 

استفاده از کرم ضدآفتاب کافی نیست

تحقیقات زیادی نشان می دهند که کرم‌های ضدآفتاب نمی توانند تا حد زیادی مانع سرطان پوست شوند. همچنین خطر آفتاب سوختگی را هم افزایش می دهند. به نظر می رسد اغلب مردم نمی دانند که خورشید دو نوع اشعه ی مضر ماورای بنفش دارد: نوع A و نوع B.

اغلب کرم‌های ضدآفتاب فقط در برابر نوع بی از پوست محافظت می‌کنند. اشعه ی یو وی آ موجب آفتاب سوختگی می‌شود و حتی می‌تواند به عمق سلول‌ها وارد شده و به دی ان آ (ماده ی وراثتی سلول) آسیب برساند. بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب بی اثرند و یا حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. پزشکان توصیه می‌کنند افراد از لوسیون های ضدآفتاب با اس پی  اف حداقل 30 و هر دو ساعت یک بار استفاده کنند.

از حمام آفتاب مصنوعی یا طبیعی دور شوید

حمام آفتاب بسیار خطرناک است، چه با نور خورشید و چه با دستگاه سولاریوم. برخی مردم برای برنزه کردن پوست از سولاریوم استفاده می‌کنند که اشعه ی خطرناک یو وی را به پوست ساطع می‌کند. استفاده از حمام آفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست را تا 75 درصد افزایش می‌دهد.


بیشتر سرطان‌های پوست به اشعه ماورای بنفش مربوط هستند و برخی نه

خورشید مسبب 90 درصد از سرطان‌های پوست است، اما جهش‌ها هم می‌تواند منجر به بروز سرطان پوست شوند.


از ابزارها کمک بگیرید

علاوه بر کرم ضدآفتاب استاندارد و با حداقل اس پی اف 30،  بهتر است از عینک آفتابی، لباس های مناسب و کلاه های لبه‌دار نیز برای محافظت از خود در برابر نور مضر خورشید استفاده نمایید.

تشخیص زودهنگام می‌تواند زندگی تان را نجات دهد

سرطان سلول سنگفرشی و سلول بازال که نوع شایع سرطان پوست هستند، اگر زود تشخیص داده شوند، به راحتی قابل درمان هستند. تشخیص و درمان ملانوم قبل از گسترش یا متاستاز آن به غدد لنفاوی تا 98 درصد میزان زنده ماندن افراد را تا پنج سال افزایش می‌دهد.

قانون  ABCDE

این قانون یک روش خوب برای شناسایی سرطان پوست است. به خال های روی پوست تان نگاه کنید. آیا آنها اشکال نامنظمی دارند و یا به هم متصل اند؟ به لبه آن ها دقت نمایید لبه هایی که خشن، رشته رشته و یا بریده بریده شده اند ممکن است خبر از مشکل دهد.

اکثر خال های قهوه ای، سیاه و سفید و یا صورتی هستند و تغییر رنگ در آن ها مهم است. ملانوم بسیار کوچک است و با قطر می توان آن را تشخیص داد. پزشکان توصیه می‌کنند که اگر تغییری در هر کدام از خال ها دیدید؛ آن را جدی بگیرید.

احتمال ابتلای مردان به برخی انواع این سرطان بیشتر است

مردان اغلب بیشتر از زنان در معرض نور آفتاب قرار دارند، بنابراین احتمال ابتلای آنان به ملانوم 50 درصد بیشتر است. دلیل دیگر هم این است که مردان کمتر از زنان به پوست خود اهمیت می دهند. این افزایش شیوع تا جایی است که سرطان ملانوم یکی از سه سرطان رایج و کشنده در بین مردان در کشورهایی همچون امریکاست.

داروهای حساس کننده نسبت به خورشید را بشناسید

آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای بیماری‌های قلبی و برخی داروهای خاص موجب افزایش حساسیت فرد نسبت به نور خورشید می‌شوند و امکان ابتلا به سرطان پوست را بالا می برند. داکسی سایکلین که یک آنتی‌بیوتیک برای درمان آکنه و ضد پیری است و برخی از داروهای فشار خون از این قبیل است.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.