تبیان، دستیار زندگی

چرا دهانم خشک می‌شود؟

خشکی دهان، یک مشکل و در واقع بیماری آزار دهنده‌ای است که در طی آن بدن به یک دلیل خاص، قادر به تولید کافی بزاق نیست و می‌تواند مشکلات دیگری را نیز به دنبال خود بیاورد. باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه می‌شوند، در محیط خشک دهان رشد می‌کنند که می‌توانند به نوبه‌ی خود در درجات شدیدتر موجب بروز مشکلات قلبی و سکته شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


خشکی دهان

بزاق یک ماده‌ی قلیایی است و تا حدی اسید موجود در غذاها را خنثی می‌کند تا نتوانند به دندان‌ها آسیب وارد کنند. گلودرد، مشکلاتی در صحبت کردن و یا بلع غذا و احساس سوزش دهان از عوارض آزاردهنده خشکی دهان هستند.
اما چه چیزی موجب خشکی دهان می‌شود و چگونه باید آن را کنترل کرد؟

داروها

600 نوع دارو وجود دارد که مصرف آن‌ها موجب خشکی دهان خواهد شد. داروهای مربوط به مشکلات گوارشی، داروهای فشار خون و داروهای مربوط به اختلالات روانی از جمله این داروها هستند.

سالخوردگی

با افزایش سن، غدد بزاقی دهان کمتر از قبل بزاق ترشح می‌کند. بنابراین دهان دچار خشکی می‌شود. پس باید خشکی دهان را هم به عوارض دیگر افزایش سن اضافه کنیم.

جویدن آدامس بدون قند سبب تحریک غدد بزاقی و ترشح بزاق می‌شود

 

کم آبی بدن

تغییرات کوچک میزان آب هم بر روی بدن موثر است. کم آبی بدن به کاهش تولید بزاق منجر شده و موجب خشکی دهان خواهد شد.

این تنها یکی از عوارض کم آبی است. لذا نوشیدن به اندازه ی آب را جدی بگیرید.

مشکلات تنفسی

مشکلات سینوسی و سپتوم بینی (انحراف تیغه میانی بینی) نفس کشیدن از راه بینی را برای شما سخت می‌کند. در نتیجه شما به تنفس از راه دهان روی می‌آورید که این امر موجب خشکی دهانتان خواهد شد.

درمان بیماری سرطان

پرتو درمانی و شیمی درمانی هر دو منجر به خشکی دهان می‌شوند. بعضی از مشکلات خاص مربوط به غدد دهانی هم منجر به خشکی دهان خواهند شد.

راه‌های درمان

مصرف نوشیدنی‌های الکلی مخصوصا انواع خاصی از آن‌ها تمام رطوبت دهان را به خود می‌کشد. بهتر است به جای این نوشیدنی ها مصرف آب روزانه را بالا ببرید. جویدن آدامس های بدون قند نیز سبب تحریک غدد بزاقی و ترشح بزاق می‌شود.

برخی دهانشویه‌ها و خمیر دندان‌ها هم علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها می‌توانند به ترشح بیشتر بزاق کمک کنند. قرص بزاق و اسپری هم برای ترشح بیشتر بزاق وجود دارد و می‌توانید از آن‌ها هم کمک بگیرید.

خشکی دهان موجب پوسیدگی دندان‌ها هم می‌شود و شما می‌توانید از قرص‌های تجویزی که برای رفع خشکی دهان پیشنهاد می‌شود استفاده نمایید. در کل بهتر است اگر از دهان خشک رنج می برید، به یک پزشک مراجعه کنید و از او مشورت بگیرید.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.