تبیان، دستیار زندگی
«همراه گرامی، حفظ اطـلاعـات شخصـی مشترکان، یکی از رسالت های جدی ۲۲ سال خدمت رسانی همراه اول بوده که با جدیت ادامه دارد. اطمینان می دهیم كه موضوع افشای اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی 20میلیون مشترك تلفن همراه، مربوط به مشتركان این اپراتور نیست.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اپراتورهای تلفن همراه، اطلاعات مشترکان را می فروشند؟

حفظ اطلاع ات شخص  ی مشترکان، یکی از رسالت های جدی ?? سال خدمت رسانی همراه اول بوده که با جدیت ادامه دارد. اطمینان می دهیم كه موضوع افشای اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی 20میلیون مشترك تلفن همراه، مربوط به مشتركان این اپراتور نیست.»

بخش ارتباطات تبیان

موبایل

این پیامك را وقتی همراه اول برای مشتركانش فرستاد كه ایرانسلی ها مبهوت از انتشار دوباره اطلاعات شخصی 20میلیون كاربر شان، نمی دانستند چه جوابی به رسانه ها بدهند و چه پیامكی برای مشتركان ارسال كنند، ایرانسل اما همچنان در موضع «سایلنت» است.

البته همراه اول تلاش كرد از تهدید پیش آمده برای ایرانسل یك فرصت بسازد و در بازار رقابت اپراتورهای تلفن همراه كه همیشه همراه با شگرد های عجیب برای بی پاسخ گذاشتن شكایت های متعدد مردم از كیفیت تماس و وضعیت اینترنت بوده، چنین شیوه تبلیغاتی چندان عجیب نیست، اما آیا اطلاعات شخصی ما همانگونه كه رقیب دیگر این اپراتور گفته حفظ می شود؟!

اختلاف در تعریف

درباره این گزارش همه  چیز بستگی به این دارد كه شما «اطلاعات شخصی» را چگونه تعریف كنید.

اگر منظور مواردی مانند محل سكونت، تلفن ثابت، كد ملی و... باشد، آنچه در مورد ایرانسل اتفاق افتاده شاید تنها نمونه جدی در این زمینه باشد. اتفاقات مشابهی البته پیش از این برای بانك افتاده و یا حتی در مورد همراه اول هم تلاش هایی برای سرقت بانك اطلاعاتی شده است. چه اینكه مرداد سال گذشته رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری سارق حرفه ای دیتابیس این اپراتور خبر داد كه قصد داشت، این فایل را به قیمت 150میلیون تومان به باند های سرقت بفروشد.

شركت ها می گویند كه از اپراتور ها اطلاعات می گیرند و اپراتور ها این موضوع را تكذیب می كنند، هر چه هست تقریبا بخشی از اطلاعات همه ما در اختیار شركت های تبلیغاتی است.

هر چند ممكن است هر كدام از ما با نمونه های كوچكی از افشای اطلاعات مان برخورد كرده باشیم ولی مورد فراگیر همان مورد ایرانسل است.

اما اگر اینكه كسی شماره تلفن همراه تان و محدوده سكونت و محل كارتان  را داشته باشد هم جزء «اطلاعات شخصی» تلقی كنیم، باید بگوییم تقریبا اطلاعات همه ما لو رفته است.

حالا نه تنها شبكه های بزرگ تجاری و تبلیغاتی بلكه صاحبان كسب و كارهای خرد هم چنین اطلاعاتی دارند و البته كه این اطلاعات را به آسانی به دست می آورند.

كافی است شما به یكی از سایت های فعال در حوزه ارسال پیامك انبوه مراجعه كنید و از دیدن بسته های پیشنهادی آنها شگفت زده شوید.

ارسال پیامك های ارزان قیمت به تفكیك منطقه، شهر، پیش شماره و اصناف كمترین كاری است كه آنها با دریافت مبالغ ناچیز انجام می دهند.

به این ترتیب هر لحظه یك پیامك تبلیغاتی برای شما ارسال می شود این پیامك ها زمانی آنقدر زیاد می شوند كه شما تصمیم می گیرید، به طور كلی راه را بر دریافت همه آنها ببندید. اما این شركت ها و سایت ها اطلاعات شخصی ما را از كجا می آورند؟

نشت اطلاعات شخصی

در صفحه اول بسیاری از این سایت ها اعلام شده كه آنها اطلاعات خود را از اپراتور ها دریافت می كنند و البته گمانه ای هم وجود دارد كه با اتصال تلفن های همراه به آنتن های هر محل، محل سكونت یا تردد آنها مشخص شده و از سوی اپراتور ها به فروش می رسند.

مدیركل روابط عمومی همراه اول اما این موضوع را تكذیب می كند. داوود زارعیان با تأكید بر اینكه از ابتدا قرار نبوده و نیست كه اطلاعات مشتركان كه زیر یك آنتن خاص هستند، پیامك ارسال شود، می گوید:  «این سرویس هنوز در ایران به مشتركان ارائه نمی شود. شماره همراهی كه برایش پیامك تبلیغاتی ارسال می شود، هر كسی زیر هر دكل مخابراتی می تواند باشد.»

وی سوال همشهری را كه ارسال تبلیغات یك فروشگاه كه از قضا محل سكونت مشترك در نزدیك آن است چه توجیهی می تواند داشته باشد، چنین پاسخ می دهد: « تردید نداشته باشید كه اینطور نیست و آنها برای تعدادی از مشتركان به صورت تصادفی تبلیغات ارسال می كنند.  ادعای این شركت ها در دسترسی به اطلاعات مشتركان اپراتور همراه اول هم درست نیست و آنها بانك های اطلاعاتی خود ساخته دارند. به عنوان مثال، من از یك فروشگاه كت و شلوار می خرم و شماره خود را برای دریافت پیشنهاد های ویژه به آنها می دهم و این فروشنده در طول ?? سال گذشته اگر به 50هزار نفر جنس فروخته باشد یك بانك اطلاعاتی 50هزار نفره خواهد داشت كه برای اهالی فروشنده این صنف مفید است.  اما در طول این 10سال شاید بسیاری از مشتركان جابه جا شده و یا شماره تلفن خود را تغییر داده باشند. بنابراین بانك اطلاعاتی این افراد ناقص و غیردقیق است.»

كافی است شما به یكی از سایت های فعال در حوزه ارسال پیامك انبوه مراجعه كنید و از دیدن بسته های پیشنهادی آنها شگفت زده شوید.

او اصرار دارد هیچ شركتی كه محتوای پیامك انبوه تولید می كند دارای بانك اطلاعاتی اپراتور ها نیست و این اطلاعات ممكن است از جای دیگری نشت كرده باشد؛ مثلا وقتی شماره خود را برای خرید خانه به مشاور املاك، برای ثبت نام در كنكور به موسسه آموزشی و برای تعمیر خودرو به تعمیرگاه مجاز داده باشیم.  دكتر زارعیان می گوید: «آن بخش از بانك های اطلاعاتی كه مربوط به صنوف و مشاغل است هم به خواسته مشترك شاغل در صنف خاص درست شده است. البته خرید و فروش اطلاعاتی كه به عنوان مثال به شركت الف داده اید به شركت ب خلاف است و درصورتی كه شاكی خصوصی داشته باشد اپراتور ها موظف به برخورد هستند.»

شركت ها می گویند كه از اپراتور ها اطلاعات می گیرند و اپراتور ها این موضوع را تكذیب می كنند، هر چه هست تقریبا بخشی از اطلاعات همه ما در اختیار شركت های تبلیغاتی است.

این مشكل را مجلس پیگیری كند

سوءاستفاده از اطلاعات شخصی افراد از قبیل شماره تلفن همراه هرچند خلاف صریح قانون نیست اما مطابق با قوانین كشور هم نیست، لذا یك سوءاستفاده غیراخلاقی محسوب می شود.

برای جلوگیری از این كار لازم است قانونی دارای ضمانت اجرا در مجلس تصویب شود كه نهاد های دولتی و غیردولتی كه اطلاعات شخصی افراد را برای امورمختلفی از آنها می گیرند تنها با اجازه خود آنها مجوز انتشار داشته باشند. البته درآمدی كه از این مسیر كسب شده، مصداق «اكل مال بباطل» است و می تواند از اموال مجهول المالك تلقی شود.


منبع: همشهری آنلاین-حجت الاسلام جلیل محبی، حقوقدان