تبیان، دستیار زندگی
در خردادماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 15 هزار و 500 واحد رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 0.6(شش دهم) درصد کاهش نشان می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه گران شد

در خردادماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 15 هزار و 500 واحد رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 0.6(شش دهم) درصد کاهش نشان می دهد.

بخش اقتصاد تبیان

خانه

در شرایطی که بازار مسکن در سال های اخیر در رکود به سر می برد و حجم معاملات در بازار کاهش یافته است آمارهای رسمی نشان می دهد حجم معاملات در 3 ماه نخست سال جاری افزایش یافته و این موضوع می تواند نشاندهنده حرکت بازار به سمت رونق باشد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفته است در سه ماهه اخیر 21 هزار فقره تسهیلات خرید داشتیم که نسبت به سال گذشته بیش از 14 درصد رشد داشته است. در همین مدت 15 هزار و 500 فقره تسهیلات ساخت داشتیم که بیش از24درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

این ارقام نشان می دهد که در بخش مسکن اتفاقاتی دارد رخ می دهد.  وی گفته است به اعتقاد من بخش مسکن وارد دوره خروج از رکود شده است نه این که بخواهد منتظر آینده باشد. در بخش مسکن نکته مهم این است که بحث عرضه و تقاضا را با هم داشته باشیم که آمارها نشان می دهد این اتفاق رخ داده است؛ چرا که تسهیلات ساخت و تسهیلات خرید با رشد بسیار خوب پیش می رود.

وی کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از 13به11درصد را در افزایش پس انداز برای دریافت وام مسکن موثر دانست و معتقد است بعد از این که در ماه مبارک رمضان سود تسهیلات مسکن از 13به 11 درصد کاهش پیدا کرد، روزانه 400نفر برای پس انداز اقدام می کنند که نشان می دهد اندیشه پس انداز در حال نهادینه شدن است و راه خود را پیدا می کند.

همچنین حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است دو اتفاق در خرداد 95 افتاد؛ یکی اینکه تورم تک رقمی شد و به 9.8 درصد رسید و دیگر اینکه نرخ سود کاهش قابل توجهی داشت و به 15 درصد رسید. این امر باعث شد افرادی که سرمایه های خود را در بانک گذاشتند به سرمایه گذاری در بازارهای دیگر از جمله مسکن توجه کنند. از اثرات این دو اقدام مثبت، افزایش معاملات و افزایش جزئی در قیمت بود که قیمت مسکن حدود 5 درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در بازار مسکن تاثیر می گذارند که نرخ سود می تواند بخشی از این مساله را نمایندگی کند، می گوید در سه سال گذشته نرخ مسکن تقریبا ثابت بود و اگر تورم را محاسبه کنیم می توان گفت ارزش ملک 30 درصد کاهش یافته است. بنابراین افزایش 5 درصدی قیمت مسکن هنوز کمتر از تورم است اما این نشان می دهد که مسکن در حال خروج از رکود است.

اما در این شرایط یک نکته قابل توجه است. بر همین اساس بررسی ها نشان می دهد تقاضا برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن تقریبا دو برابر تقاضا برای تسهیلات خرید است و این می تواند به این معنی باشد که سازندگان مسکن به آینده بازار مسکن امیدوار هستند و با این اقدام به دنبال این هستند که با خروج رکود در بازار بتوانند از حباب احتمالی قیمت نهایت استفاده را ببرند.

همچنین در خردادماه سال 1395 تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 15 هزار و 500 واحد رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 0.6 (شش دهم) درصد کاهش نشان می دهد. با این حال قیمت مسکن در پایتخت 3.50درصد رشد داشت که حدود یک سوم نرخ تورم محسوب می شود و می توان گفت منحنی این بخش رو به پایین است. این افزایش قیمت نیز می تواند امیدواری سازندگان مسکن به افزایش قیمت ها را افزایش دهد.


منبع: جام نیوز