تبیان، دستیار زندگی
کتاب «آب در گیتی» پاسخی است به پرسش هایی از این دست که: آیا آب منحصر به زمین است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«آب در گیتی» منتشر شد

کتاب «آب در گیتی» پاسخی است به پرسش هایی از این دست که: آیا آب منحصر به زمین است؟

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

کتاب آب در گیتی

نقش اساسی آب در حیات بشری از تمدن های باستانی گرفته تا تمدن های امروزی بر همگان آشکار است. همه تمدن های باستانی در نزدیکی منابع آب بنا شده اند. وجود آب، آبادی، نعمت و ثروت به همراه داشته؛ و نبود آن مشکلات عدیده و چالش بین دولت ها و ملت ها را. کتاب «آب در گیتی» به این موضوع می پردازد که آیا آب منحصر به زمین است؟ آیا می توان آب را در نقاط دیگر منظومه شمسی یا در کهکشان های دور یافت؟

در منظومه شمسی اجرامی مانند دنباله دارها و قمر سیارات غول پیکر از بخش زیادی آب تشکیل شده اند. آب بعد از انفجار نخستین نسل ستارگان درخشان در ۱۰۰ میلیون سال پس از تاریخ گیتی به وجود آمد. ارسال ماهواره ها و سفینه های فضایی به نقاط دوردست حکایت از وجود سفره های یخی در بعضی از سیارات و قمر آن دارد. هیدروژن که یکی از عناصر تشکیل دهنده آب است، فراوان ترین عنصر در گیتی است و از نظر تعداد اتم ها ۹۰ درصد ماده در گیتی را تشکیل می دهد و از نظر وزنی ۷۵ درصد ماده را.

پروفسور آرنولد هانس لمایر، استاد اخترفیزیک در دانشگاه گراتس، دومین دانشگاه قدیمی اتریش نویسنده کتاب «آب در گیتی» است. حوزه های اصلی فعالیت هانس لمایر، فیزیک خورشیدی شامل فعالیت، چرخه ها و آب و هوای خورشید و همچنین بررسی خطراتی است که فعالیت های خورشیدی برای ماهواره ها و ماموریت های حامل فضانوردان دارد. حوزه ی دیگر فعالیت او اخترفیزیک است: ستاره های خورشیدسان، سیارات فراخورشیدی، حیات در گیتی، ستاره های والد سیارات، انرژی تاریک و لنزهای گرانشی است.

کتاب ۲۲۸ صفحه ای «آب در گیتی» با ترجمه مشترک امیرنظام امیری و فاطمه همتیان در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با بهای ۱۶ هزار تومان از سوی انتشارات مازیار چاپ و منتشر شده است.


منبع: مهر


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .