تبیان، دستیار زندگی
مساجد، استاد قرائت ندارند/ برخی ائمه جماعات در بیان الفاظ نماز مشکل دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مساجد، استاد قرائت ندارند/ برخی ائمه جماعات در بیان الفاظ نماز مشکل دارند

بیان الفاظ نماز

خبرگزاری شبستان_گروه مسجد و کانون های مساجد: استمرار حضور پررنگ مردم در مساجد پس از ماه رمضان، نیازمند واکاوی علل این حضور در ماه رمضان است. به همین دلیل خبرنگار شبستان، با مدیر، عضو هیئت امنا، مداح و پیشکسوت مسجد امام حسین (علیه السلام) واقع در میدان نماز، خیابان 35 متری امام حسین (سلام الله علیها) (خیابان دیلمان) گفت و گویی داشت که بخش نخست آن در این فرصت، تقدیم می شود.

آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی، حضور مردم در برنامه های رمضانی مساجد را پررنگ خواند و گفت: برگزاری کوتاه نماز جماعت، برپایی کرسی های تلاوت قرآن، حضور روحانی برای تصحیح اغلاط تلاوت قرآنِ نمازگزاران، عوامل مهم حضور قابل توجه مردم در مساجد در ماه رمضان است.

خوش رفتاری امام جماعت، مهم ترین عامل جذب مردم است

وی خوش رفتاری و زبان پسندیده امام جماعت را مهم ترین عامل جذب مردم به مسجد دانست و افزود: امام جماعت با رفتار مهربانانه و بهجت آفرین می تواند موجب تالیف دل ها و جذب جوانان به مسجد شود.

مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: ارکان مدیریت مسجد ٓامام جماعت، هیئت امنا، خادم و اعضای فرهنگی- باید با روی گشاده و زبانی شیرین، مسجد را مکانی جذاب و پرنشاط برای مردم به ویژه کودکان و جوانان کنند.

عوامل مهم استقبال مردم از مساجد در ماه رمضان

وی اضافه کرد: بازبودن در مسجد در ساعات طولانی شبانه روز، اقامه جماعتِ نمازهای پنج گانه و برپایی سفره اطعام، عوامل مهم استقبال مردم از مساجد در ماه رمضان است؛ بنابراین تداوم این عوامل، زمینه ساز استمرار حضور پررنگ مردم در مساجد در تمام سال است.

آیت الله حسینی مازندرانی ادامه داد: مسجد امام حسین (علیه السلام) به دلیل همجواری با حوزه علمیه، در طول سال از نماز صبح تا یک ساعت پس از اقامه نماز جماعتِ مغرب و عشا باز است. به همین دلیل حضور مردم در نمازهای جماعت و برنامه های این مسجد، خوب است.

بازبودن در مسجد، موجب آرامش قلبی مردم می شود

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: بازبودن در مسجد موجب آرامش و برقراری پیوند نامرئی بین مردم و خانه خدا می شود؛ زیرا مردم در می یابند هر زمان می توانند برای اقامه نماز، قرائت قرآن یا بیان مسایل دینی و شخصی خود در مسجد حضور یابند.

امام جماعت مسجد امام حسین (علیه السلام) افزود: پیگیری امام جماعت درباره وضعیت و احوالات نمازگزاران و همسایگان، موجب تشویق آن ها می شود. اینکه هر زمانی که نمازگزاری، نیامد، امام جماعت جویای علتِ عدم حضور وی شود؛ یا هنگام بروز کسالت یا فقدان عزیزی، همراه با سایر نمازگزاران به عیادت و دیدار او برود.

اخلاق پسندیده امام جماعت، موجب پیوند قلبی مردم با مسجد می شود

نکونام با اشاره به سابقه آشنایی خود با امام جماعت مسجد امام حسین (علیه السلام) ٓآیت الله حسینی مازندرانی- برای تعیین سال خمسی، گفت: ایشان پس از آن دیدار، هرگاه بنده را می دیدند، می فرمودند چرا مسجد نمی آیی؟ و از زمانی که مرتب مسجد می آمدم، اگر زمانی نمی آمدم، جویای علت عدم حضور بنده می شدند. این اخلاق و رفتار، موجب پیوند قلبی بنده با مسجد و آموزه های دین شد.

وی افزود: اخلاق نیکوی حاج آقا مهم ترین دلیل حضور بنده و سایر نمازگزاران در مسجد است. بنابراین چنین اخلاقی می تواند موجب حضور حداکثری مردم در نمازهای جماعت و برنامه های مسجد در تمام سال شود.

نقش اردوهای زیارتی در جذب مردم به مسجد

این نمازگزار پیشکسوت مسجد امام حسین (علیه السلام) خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات روضه هفتگی در مسجد یا منزل یکی از نمازگزارن و برپایی اردوهای زیارتی-سیاحتی به ویژه قم-جمکران، علاوه بر آشنایی بیشتر نمازگزاران با یکدیگر، موجب پیوند قلبی آن ها با مسجد و امام جماعت می شود.

وی اضافه کرد: عیادت امام جماعت همراه با سایر نمازگزارن از بیماران مسجدی، عامل دیگر حضور بیشتر مردم در مسجد می شود. عاملی که منحصر به ماه رمضان نیست.

بدرقه زائران برای تشویق نمازگزار موثر است

نکونام ادامه داد: بدرقه و استقبال از زائران خانه خدا و عتبات عالیات، اقدامی ساده و کم هزینه اما بسیار اثرگذار برای تشویق نمازگزار برای حضور بیشتر در مسجد است. اقدامی که آیت الله حسینی مازندرانی هم اکنون در 70 سالگی نیز به آن مقید هستند.

وی گفت: برگزاری مرتب برنامه های فرهنگی عامل دیگر جذب مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به مسجد است. برای مثال جلسات تفسیر قرآن کریم از سال 1359 تاکنون مرتبا در مسجد امام حسین (علیه السلام) و گاهی منزل امام جماعت یا نمازگزاران برگزار می شود.

برخی ائمه جماعات در بیان الفاظ نماز مشکل دارند

عضو هیئت امنای مسجد امام حسین (علیه السلام) افزود: صحت قرائت و انجام اجزای نماز توسط امام جماعت بسیار برای مردم مهم است. برخی ائمه جماعات در بیان الفاظ یا ادای اجزای نماز دچار مشکل هستند که موجب ناراحتی و حضور کم رنگ مردم در مسجد می شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری مرتب برنامه های هفتگی مانند دعای کمیل، زیارت عاشورا، دعای ندبه و ... سبب استمرار حضور مردم در مسجد می شود.

مساجد، استاد قرائت ندارند

نکونام ادامه داد: حضور مستمر یک استاد قرائت قرآن در مسجد، کم تر دیده می شود. استادی که هنگام برگزاری جلسات جزءخوانی یا تلاوت قرآن، اشتباهات تلاوت را تصحیح کند. این موضوع، اقدامی ساده و کم هزینه برای جذب بیشتر مردم می شود.

وی اضافه کرد: نبود امام جماعت نایبِ ثابت، از اشکالات مساجد است؛ به طوری که امام جماعت های نایب متعددی در یک مسجد هنگام عدمِ حضور امام جماعت راتب، حضور می یابند. ضمنا برخی از این روحانیون، دچار اشکالاتی در قرائت قرآن و انجام صحیح اجزای نماز هستند.

کمبود تبلیغات از مشکلات مساجد است

نمازگزار مسجد امام حسین (علیه السلام) گفت: کمبود تبلیغات از مشکلات برخی مساجد است به طوری که مردم پس از ماه رمضان، با برنامه های نماز جماعت و قرائت ادعیه و زیارات مساجد آشنا نیستند.

وی در جمع بندی سخنان خود گفت: روی گشاده، گفتار نیکو و عیادت و دیدار امام جماعت از نمازگزاران، برگزاری مرتب نماز جماعت، برپایی جماعت نمازهای پنج گانه، گسترش تبلیغات، حضور مستمر امام جماعت در مسجد و پاسخ گویی به سوالات و خواسته های مردم، حضور یک امام جماعتِ نایب و شرکت مستمر یک استاد قرائت قرآن در مسجد، مهم ترین عوامل شرکت بیشتر مردم در مساجد در طول سال هستند. عواملی که عمدتا در ماه رمضان رعایت می شوند.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .