تبیان، دستیار زندگی
سیاست ترکیه در قبال صهیونیست ها عجیب است؛ گاهی در جریان کشتی مرمره، به قطع رابطه با اسرائیل دست می زند و خواهان ورود به غزه و سخنرانی است و گاهی دست دوستی به سوی اسرائیل دراز می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فریب سوریان توسط اردوغان

سیاست ترکیه در قبال صهیونیست ها عجیب است؛ گاهی در جریان کشتی مرمره، به قطع رابطه با اسرائیل دست می زند و خواهان ورود به غزه و سخنرانی است و گاهی دست دوستی به سوی اسرائیل دراز می کند.

هاتف پوررشیدی - بخش سیاست تبیان

اردوغان ، ترکیه ، سوریه ، جنگ سوریه ، آمریکا ، استانبول ، آخرین اخبار ، اراییل ، رژِیم صهیونیستی

بار دیگر حرکتی عجیب از سوی اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اعجاب بسیاری از تحلیل گران سیاسی را برانگیخت؛ ترکیه این بار درصدد اعطای تابعیت به اتباع آواره سوری است که سال هاست در این کشور به عنوان آواره پذیرفته شده اند.
چند سالی است که مردم بی دفاع سوریه قربانی جنگی ناخواسته با غرب و نیروهای اهریمنی اش شده اند و آسایش وآرامش را از دست داده اند. جنگی که بیش از 400هزار نفر کشته و حدود 2میلیون نفر آواره داشته است، این آمار غیر از تلفات مردم سوریه در خارج از کشورشان و نیز فارغ از خسارات مادی فراوان به سوریه زیباست.
اما در این میان ترکیه نخستین کشوری بود که این درگیری ها را مبارزه ای برای آزادی توصیف کرد و سایر نماد خود بشار اسد، را به سیاستهای غرب و صهیونیست فروخت. اما آرام آرام ورق برگشت و این بار ترکیه در دام این اقدامات هولناک افتاد.

امروز بر همگان سیاست های متناقض اردوغان در قبال مساله سوریه و کل جهان اسلام آشکار شده است.

آخرین نمونه این مساله را می توان در انفجارهای تروریستی فرودگاه آتاتورک استانبول مشاهده کرد که عملا نشان داد هیچ کشوری از دام تروریست ها و اقدامات آنها مصون نیست و کسانی که به تروریست پروری می پردازند باید آماده پرداختن چنین هزینه هایی باشند.
ترکیه در سال های اخیر سیاست های متناقضی اتخاذ کرده است. گاهی در کنار تروریسم و گاهی بر علیه آن بوده است. سیاست ترکیه در قبال صهیونیست ها نیز عجیب است. گاهی در جریان کشتی مرمره، به قطع رابطه با اسرائیل دست می زند و خواهان ورود به غزه و سخنرانی است و گاهی دست دوستی به سوی اسرائیل دراز می کند.
این سیاست های متناقض در مورد اتباع سوری و آواره های این کشور نیز صادق است. اوایل کار، ترکیه نسبت به اسکان این اتباع در محدوده مرزهای ترکیه و سوریه اقدام کرده بود که رفته رفته دامنه سکونت آنان افزایش یافت. تعداد معدودی از اتباع سوری اجازه کار یافتند و باقی در فقر و فلاکت بسیار گذران کردند. اما ترکیه از تجهیز و خدمات رسانی به مبارزان سوری که به عنوان مخالفان دولت فعالیت می کردند و امروز همگان نام تروریست را بر آن ها می گذارند، دریغ نمی کرد.

نگارنده در سال 92 که اوایل درگیری ها بحران سوریه بود، با یکی از به اصطلاح مبارزان سوری در هتلی در آنکارا هم صحبت شد که صرفا برای درمان به ترکیه آمده بود و ترکیه تمام هزینه های درمانی وی را پرداخت می کرد. قراربود پس از پایان درمان، این فرد سلاح بدست گرفته و به خیل مبارزان ، بخوانید تروریست ها، بپیوندد. امروز بر همگان سیاست های متناقض اردوغان در قبال مساله سوریه و کل جهان اسلام آشکار شده است. اعطای تابعیت به اتباع سوری نیز از این دست است و نمی توان رویکرد مثبتی نسبت به آن داشت.

اردوغان اتباع سوری را برادران و خواهران خود تعریف کرده و دم از این اعطای تابعیت زده است. صحبت این است که آیا اینان به تازگی برادر و خواهر ترکیه شده اند یا به قول مردم ترکیه نزدیکی ایام انتخابات آنان را بردار و خواهر جلوه کرده است.

با این تفاصیل نمی توان به راحتی در خصوص این نیت اردوغان اظهار نظر کرد اما ناگفته پیداست که هدف از این اقدام برای کاهش آلام مردم سوریه نیست و اهدافی سیاسی پشت پرده برای مقابله با سوریه وجود دارد.