تبیان، دستیار زندگی
علاوه بر داشتن یک رژیم سالم و متعادل و فعالیت بدنی مسایل دیگری هم می تواند به شما در رسیدن به تناسب اندامی ایده ال کمک کند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکارهایی برای اندامی ایده‌ال

علاوه بر داشتن یک رژیم سالم و متعادل و فعالیت بدنی مسایل دیگری هم می‌تواند به شما در رسیدن به تناسب اندامی ایده‌ال کمک کند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

فرآوری: لیلا عشقی -بخش زیبایی تبیان
 تناسب اندام

1- پابرهنه راه بروید!

پابرهنه راه رفتن به ویژه در فصل تابستان سبب افزایش جریان خون، قوی شدن استخوان‌ها، زیبا شدن اندام و بهتر شدن خلق و خو می‌شود.
جالب است بدانید ارتباط مستقیم پا با خاک، در سلامت پوست و تشکیل سلول‌های پوستی پا موثر است. در ضمن آزاد گذاشتن پا برای مدتی سبب زیبایی ناخن‌های پا و از بین رفتن بوی ناخوشایند پا می‌شود.

2- برای سوزاندن چربی به سونا نروید!

عرق کردن به این معنی است که حرارت بدن افزایش یافته است اما به این معنی نیست که شما کالری بیشتری سوزانده‌اید. وقتی به سونا می‌روید چند لیتر آب در اثر عرق کردن از دست می‌دهید ولی کالری نسوزانده‌اید. بهترین راه برای اینکه بفهمید کالری می‌سوزانید، اندازه‌گیری ضربان قلب است. هر چه ضربان قلب بالاتر رود یعنی شما چربی بیشتری می‌سوزانید.

4- روابط دوستانه ایجاد کنید

جالب است بدانید تنها قوی کردن ماهیچه‌ها و سوزاندن چربی‌ها به زیبایی اندام کمک نمی‌کنند. یافتن دوست، محکم کردن روابط، لذت بردن از دقایق تفریح، هم‌‌هدف شدن با دوستان برای رسیدن به اندامی متناسب، پیدا کردن یار و مشوق می‌تواند در دستیابی به فرمی ایده‌ال دخیل باشد.

5- دنبال رسیدن به فرم بدنی هنرپیشه‌ها و مانکن‌ها نباشید

داشتن اندامی زیبا لازمه کار هنرپیشه‌ها و مانکن‌هاست. به همین دلیل ساعت‌های طولانی در هفته ورزش می‌کنند. اکثر این افراد تمرینات خاص، 4 تا 6 روز در هفته هر بار 90 دقیقه با مربیان خصوصی دارند و مجبورند رژیم‌های سخت هیپوکالریک بگیرند. شغل شما هنرپیشگی نیست پس به زیبایی طبیعی احترام بگذارید و فکر سلامت خود باشید.

6- با کیفیت ورزش کنید.

خیلی‌ها شاکی‌اند که وقت کافی در روز ندارند و نمی‌توانند ورزش کنند. فراموش نکنید کمیت مهم نیست. کیفیت با اهمیت است. وقتی شما وقت کمتری برای ورزش داشته باشید، شدت را بالا می‌برید و در محدودیت زمان از تک‌تک حرکات بدنی بهترین استفاده را می‌برید.

7- تغذیه مهم‌تر از فعالیت بدنی است!

خیلی‌ها شاکی‌اند که وقت کافی در روز ندارند و نمی‌توانند ورزش کنند. فراموش نکنید کمیت مهم نیست. کیفیت با اهمیت است. وقتی شما وقت کمتری برای ورزش داشته باشید، شدت را بالا می‌برید و در محدودیت زمان از تک‌تک حرکات بدنی بهترین استفاده را می‌برید.

وقتی صحبت از کاهش وزن به میان می‌آید باید بدانید ورزش تنها 30 درصد اهمیت دارد. تغذیه خوب و تصور مثبت فکری داشتن 70 درصد باقی ماجراست. شما طی چند دقیقه می‌توانید هزار کیلوکالری مصرف کنید اما برای سوزاندن آن به ساعت‌ها ورزش نیاز خواهید داشت. پس مراقبت تغذیه باشید

8- در زمان مناسب، حرکات درست انجام دهید!

برخی مربیان معتقدند ورزش کردن، صبح‌ها، ناشتا چون قند ماهیچه‌ها کم است و بدن مجبور به سوزاندن چربی‌ها می‌شود بهتر است. توصیه می‌کنیم قبل از ورزش صبحگاهی به جای صبحانه برای پیشگیری از، از دست دادن بافت ماهیچه‌‌ای حتما یک عدد میوه بخورید.

9-به اندازه کافی بخوابید!

زمانی که کمبود خواب دارید بدنتان تولید بیشتری از هورمون گرلین (هورمون محرک اشتها) دارد و درعین‌حال تولید کمتری از هورمون لپتین (هورمونی که در زمان سیر شدنتان، خبر سیری را به شما می‌دهد) را خواهد داشت. داشتن خواب کافی به شما احساس راحتی و سیری می‌دهد و شما را از خوردن تنقلات غیرضروری بازمی‌دارد.

چند توصیه غذایی برای خوش اندامی

توصیه شماره  1 : مقادیر فراوانی آب یا دیگر نوشیدنی‌های بی‌کالری بنوشید
گاهی اوقات افراد تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. بنابراین، زمانی که یک لیوان آب یخ آن چیزی باشد که شما واقعاً به آن نیاز دارید، می‌توانید به دریافت مقادیر اضافی کالری پایان دهید. چنانچه آب ساده جواب نداد، یک فنجان چای میوه‌ای را امتحان کنید.
توصیه شماره  2 : در مورد میان‌وعده‌های شب هنگام، محتاط و انتخاب‌گر باشید
غالباً خوردن‌های بدون تفکر، مکرراً بعد از شام اتفاق می‌افتند، زمانی که شما نهایتاً می‌خواهید بنشینید و استراحت کنید و البته در مقابل تلویزیون. میان‌وعده خوردن یکی از آسان‌ترین راه‌های دور شدن از رژیم غذایی سالم است. در چنین مواردی یا بعد از ساعت مشخصی آشپزخانه را ببندید یا به خودتان فقط اجازه مصرف یک میان‌وعده کم‌کالری مانند یک تکه کوچک شیرینی خانگی  را بدهید.
توصیه شماره 3 : در هر وعده‌ای پروتئین بخورید
پروتئین، بسیار سیرکننده‌تر از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها است و به شما برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری و پری می‌دهد. همچنین به حفظ توده ماهیچه‌ای کمک کرده و سوزاندن چربی را تسهیل می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که پروتئین‌های سالم مانند سفیده تخم‌مرغ، غذاهای دریایی، ماست، گوشت بدون چربی، پنیر، سویا، مغزها یا حبوبات را در وعده‌ها و میان‌وعده‌های خود گنجانده باشید.
توصیه شماره 4 : فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید
فیبر کمک به هضم، جلوگیری از یبوست و کاهش کلسترول خون می‌کند و می‌تواند در کاهش وزن نیز کمک‌کننده باشد. برای به دست آوردن خواص فیبر، زنان باید در حدود 25 گرم فیبر را روزانه دریافت کنند و این مقدار برای مردان در حدود 38 گرم است (یعنی 14 گرم به ازای 1000 کیلوکالری). منابع خوب فیبر عبارت‌اند از جو دو سر، لوبیاها، غلات کامل و انواع میوه‌ها و سبزیجات.
 
توصیه شماره 5: آهسته وزن کم کنید
چنانچه وزن کم می‌کنید، ولی سرعت کاهش وزنتان را دوست ندارید، ناامید نشوید. وزن از دست دادن، زمان می‌برد. همان طور که اضافه کردن آن زمان برده است. کارشناسان علم تغذیه توصیه می‌کنند که هدف واقع‌گرایانه حدود نیم تا یک کیلوگرم در هفته را برای خود در نظر بگیرید. اگر انتظار بالایی را تعیین کنید، زمانی که با سرعت کافی وزن کم نکنید خیلی زود دلسرد و تسلیم خواهید شد. به یاد داشته باشید زمانی که تنها 5 تا 10 درصد از وزن بدن خود را کم می‌کنید، شروع به حس کردن فواید سلامتی خواهید کرد.


منبع : سیمرغ ، ایران ناز ، دنیای تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.