تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از ساخت پروژه این بود که دستگاهی برای خرد کردن سریع بعضی از میوه ها طراحی کنند که بتواند میوه ها را به اشکال و اندازه های مختلف برش بزند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستگاه میوه خرد کن

دستگاه میوه خرد کن

یازدهمین دوره از پروژه  های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال  های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح  ها و ایده  های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه  ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده  های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح  های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: دستگاه میوه خرد کن
نام ارائه دهنده/دهندگان: مهدیه آرانی، تینا رضایی پور، پرنیا تاجیک
 زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان ابرارنو ك


چکیده
هدف دانش آموزان از ساخت پروژه این بود که دستگاهی برای خرد کردن سریع بعضی از میوه ها طراحی کنند که بتواند میوه ها را به اشکال و اندازه های مختلف برش بزند. دستگاه علاوه بر این که مانع از جراحت دست افراد می شود و یک جایخی دارد که منجر به تازه ماندن میوه می شود.

مقدمه

خردکن تیغه دار یکی از ابزارهای آماده سازی غذا است که برای خرد کردن و آسیاب کردن غذا مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دارای یک تیغه چرخان است و با چرخش خود در یک محفظه غذا را خرد می کند.

هدف دانش آموزان از ساخت پروژه این بود که دستگاهی برای خرد کردن سریع بعضی از میوه ها طراحی کنند که بتواند میوه ها را به اشکال و اندازه های مختلف برش بزند. دستگاه علاوه بر این که مانع از جراحت دست افراد می شود و یک جایخی دارد که منجر به تازه ماندن میوه می شود.

دستگاه حاضر کمک می کند تا خرد شدن انواع میوه خیلی راحت تر انجام شود. این خردکن دارای 3 طبقه و یک جامیوه ای می باشدکه دور تا دور آن یخ قرار می گیرد تا میوه ها پس از خرد شدن در زمان نه چندان طولانی تازه بمانند. در طبقه اول یک صفحه دایره ای شکل وجود دارد که روی آن تیغ قرار می گیرد و به وسیله دو میله پیچ به صفحه دوم وصل می شود. وقتی گیربکس های متصل به تیغ پایین می آیند، میوه خرد می شود و توسط گیربکس به سمت مخزن هدایت می شود.

وسایل مورد نیاز

1- طلق
2- میله پیچ
3- تفلون
4- تیغ
5- گیربکس


ابتدا 2 طلق هم اندازه به شکل دایره (شعاع 25) را با تیغ پلکسی برش دادند. سپس از محلی که برش دادند به فاصله 5 سانتی متر با دستگاه دریل سوراخ ایجاد کردند و دوباره به موازات آن یک سوراخ دیگر نیز ایجاد کرده و وسط دایره را نیز سوراخ کردند.


سوراخ هایی را که درکنار 2 دایره زده بودند را به وسیله 2 میله پیچ هم اندازه (30) سانتی متری وصل کردند تا این دو صفحه موازی هم شوند. در طبقه اول یک گیربکس متصل به تیغ وجود دارد که این گیربکس ها باعث می شود تا تیغ پایین بیاید و میوه ها در ابعاد مختلف خرد شوند.


وقتی میوه ها تکه تکه می شوند، یک گیربکس که به طبقه دوم پیچ شده است، تکه های میوه را به سمت مخزن هل می دهد. بعد از آن که میوه ها به درون مخزن ریخته شدند، اطراف مخزن دیواره ای وجود دارد که دور تا دور آن یخ قرار دارد که میوه در آن جا در مدت نسباً طولانی تازه بماند.


مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
6. آشنایی با انواع میوه ها
7. آشنایی با نحوه ساخت میوه خرد کن
8. آشنایی با نحوه ریز کردن میوه ها

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی
تنظیم: نسرین صادقی