تبیان، دستیار زندگی
برای خرید عینک آفتابی چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد و از بین رنگهای مختلف موجود در بازار کدام رنگ عینک آفتابی مناسبتر است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناسبترین رنگ برای عینک آفتابی

برای خرید عینک آفتابی چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد و از بین رنگهای مختلف موجود در بازار کدام رنگ عینک آفتابی مناسبتر است؟

مشاور: دکتر علیزاده – مرکز مشاوره تبیان
عینک آفتابی

وظیفه اصلی عینک آفتابی محافظت از چشمان ما در مقابل اشعه های مضر آفتاب است. برای انتخاب عینک آفتابی باید به دلایل دیگری غیر از زیبائی ظاهری توجه کنید. اگر چه بدن انسان سلولهای آسیب دیده خود را بخوبی جایگزین می کند، اما سلولهای عدسی چشم در صورت آسیب دیدگی جایگزین نمی شوند.

آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش و به میزان کمتری مادون قرمز در طول زمان تجمع یافته و موجب ایجاد نواحی تار روی قرنیه میشود. با وجود آب مروارید دید فرد ضعیف شده و نیاز به عمل جراحی پیدا می شود. تخریب ماکولا که یک بیماری دیگر چشمی ناشی از آسیب شبکیه است نیز با برخورد مستقیم اشعه آفتاب به شبکیه تسریع می شود.

مهمترین اشعه ای که چشمان ما باید در مقابل آن محافظت شود اشعه ماوراء بنفش می باشد. بیشتر عینک های آفتابی که توسط مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش پوشیده می شوند اشعه ماوراء بنفش نوع B را مسدود می کنند. علاوه بر اشعه ماوراء بنفش میزان روشنائی نیز مهم است. شیشه های شفاف ۹۰ درصد نور را عبور می دهند. هر چه شیشه عینک تیره تر باشد نور کمتری از آن عبور می کند. عینک های با شیشه کمرنگ حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد نور را عبور می دهند. شما با میزان ۱۰ تا ۱۲ درصد نور می توانید خیلی خوب ببینید اما پزشکان دامنه ۲۰ درصد عبور نور در عینک های آفتابی را توصیه می کنند.

بهترین رنگ برای شیشه عینک آفتابی خاکستری می باشد. این رنگ تمام طیف نور را بطور یکسان جذب می نماید.  ۸درصد مردان و تقریباً صفر درصد زنان دچار اختلالات رنگ (که سابقاً کوررنگی نامیده می شد) هستند. بسته به نوع اختلال رنگ، فرد باید رنگ خاصی را جهت شیشه عینک آفتابی خود انتخاب کند. شیشه قهوه ای کمرنگ در افراد دچار اختلال رنگ سبز مناسب نمی باشد. شیشه سبز رنگ برای افراد دچار اختلال رنگ سبز و قرمز مناسب نمی باشد. شیشه خاکستری مناسب ترین رنگ برای مردان می باشد. زنان می توانند از شیشه های سبز، قرمز و قهوه ای استفاده کنند. شیشه قرمز و صورتی برای تمامی افراد نامناسب است.

بهترین رنگ برای شیشه عینک آفتابی خاکستری می باشد. این رنگ تمام طیف نور را بطور یکسان جذب می نماید.

شیشه های پلاریزه نیز یکی از انتخابهای افراد است. این شیشه ها در مقابل نورهای منعکس شده ( مثل روی آب، برف یا جاده ) بسیار مؤثر هستند. ذرات نور که فوتون نامیده می شوند به شکل موج حرکت می کنند. شیشه های پلاریزه فقط به امواج عمودی اجازه عبور می دهند. چون اکثریت امواج منعکس شده افقی می باشند بنابراین این نورها مسدود می شوند. عینک های آفتابی آینه ای که بعضاً مورد استفاده پلیس راه قرار می گیرد نیز محافظین خوبی محسوب نمی شوند .  این نوع عینک نباید انتخاب اول شما باشد نوع دیگری از عینک آفتابی  دارای شیشه هایی است که در قسمت فوقانی تیره بوده و بتدریج به سمت پائین شیشه روشن تر است. ولی نکته مهم این است که مزاحم ترین نورهای منعکس شده معمولاً از پائین به چشم برخورد می کنند.

علائم آب مروارید حتی در نوجوانان نیز دیده می شود. استفاده از عینک آفتابی بخصوص ما بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر مهم است. حتی در کودکانی که چشم های تیره داشته و این نکته باعث محافظت نسبی چشم آنان می شود نیز استفاده از عینک آفتابی الزامی است. کودکانی که از عینک طبی استفاده می کنند نیز مانند بالغین می توانند از عینک آفتابی طبی استفاده کنند. شیشه برای جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش کفایت می کند ولی عینک های آفتابی پلی کرومیک که وقتی فرد وارد روشنائی می شود، شیشه عینک تیره تر می شود بهترین انتخاب می باشند.


جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره پزشکی اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره از مشاوران پزشکی سایت اینجا کلیک کنید.