تبیان، دستیار زندگی
سه دهه جنگ در افغانستان زنان بسیاری را بیوه کرده و آنها اکنون تنها و بی سرپرست با مشکلات بسیاری رو به رو هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستای زنان بیوه در افغانستان

سه دهه جنگ در افغانستان زنان بسیاری را بیوه کرده و آنها اکنون تنها و بی سرپرست با مشکلات بسیاری رو به رو هستند.

روستای زنان بیوه در افغانستان

بخش سیاست تبیان


سه دهه جنگ در افغانستان زنان بسیاری را بیوه کرده و آنها اکنون تنها و بی سرپرست با مشکلات بسیاری رو به رو هستند. براساس آخرین آمار وزارت کار افغانستان درحال حاضر 2 میلیون بیوه در افغانستان وجود دارند که همه آنها تقریبا زیر خط فقر زندگی می کنند و از بسیاری حقوق اولیه اجتماعی محروم هستند.

در افغانستان زنان بعد از ازدواج کاملا تحت تاثیر خانواده شوهر قرار می گیرند و چنانچه همسرشان فوت کند، مانند ارثیه با آنها برخورد می شود. در بسیاری از مواقع زنان بیوه مجبور به ازدواج با نزدیکان شوهر درگذشته خود می شوند و اگر از این کار سرباز بزنند، از همه حق و حقوق خود حتی سرپرستی فرزندان محروم می شوند.

در بسیاری از مواقع به دلیل سختگیری های خانواده شوهر اجازه کار بیرون از خانه به زن بیوه داده نمی شود و او تا پایان عمر تحت شدیدترین فشارها در خانه محبوس می شود.

از سوی دیگر زنان بیوه ای که دارای فرزند هستند و به هر دلیل تن به ازدواج مجدد می دهند، نیز مشکلات خاص خود را دارند. در بسیاری مواقع مردانی که قصد ازدواج با زنان بیوه را دارند، فرزندان زن را نمی پذیرند ویا اگر بپذیرند، بعد از ازدواج از تصمیم خود سرباز می زنند و زن را مجبور می کنند، فرزندانش را رها کند.

سختی زندگی پس از مرگ همسر باعث شده زنان بیوه در افغانستان با مشکلات روانی بسیاری مواجه می شوند. فشارهای معیشتی، تربیت فرزندان، ازدواج مجدد، فشار خانواده همسر و سو استفاده جنسی از جمله مشکلاتی است که در مواردی زنان بیوه را تا مرز خودکشی پیش می برد.

هم اکنون در افغانستان روستایی اطراف شهر هرات وجود دارد که بیشتر ساکنان آن زنان بیوه هستند. اگرچه هرات در بین ولایات افغانستان بالاترین میزان خشونت و تجاوز علیه زنان را دارد، اما پلیس روستا سعی می کند، از زنان بیوه حفاظت کند. در میان ژس ها زنان پیری مشاهده می شوند که سال هاست، از مرگ شوهرانشان گذشته است.

روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان روستای زنان بیوه در افغانستان

منبع:عکس روستاهای افغانستان، گالری عکس - شفقنا