تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه برای طراحی صندلی از چوب بالسا که در واقع چوب مناسبی در جهت ماکت سازی می باشد استفاده کردیم و قطعات مختلف آن درون میله ای از جنس چوب قرار گرفته است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبلمان شهری، دستاورد برتر متوسطه دوره اول سرای دانش رسالت

مبلمان شهری، دستاورد برتر متوسطه دوره اول سرای دانش رسالت

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: متوسطه دوره اول
موضوع: طراحی مبلمان شهری با الهام از الگوی بدن انسان (طراحی ارگونومیک)
نام مدرسه: سرای دانش رسالت
نام استاد: خانم مهتاب باقری ها
دانش آموزان: پریا یونس، صبا یوسفی، مهسا اخلاق پسند،نازنین حسینی

چکیده:

در این پروژه برای طراحی صندلی از چوب بالسا که در واقع چوب مناسبی در جهت ماکت سازی می باشد استفاده کردیم و قطعات مختلف آن درون میله ای از جنس چوب قرار گرفته است.
هم چنین در طراحی آلاچیق نیز از چوب و تیرک بالسا استفاده شده بیشتر سعی ما در طراحی این مبلمان استفاده از متریال چوب به جهت فضای صمیمی و گرمی که ایجاد می کند و حس دعوت کنندگی برای مخاطب بود.
در طراحی سقف آلاچیق از اتصالات مفتولی استفاده شده است که توسط افراد گروه ساخته شدند و هم چنین لولاهایی به جهت ایجاد فضای نشستن آلاچیق بین قطعات مختلف آن قرار داده شده است.

مبلمان شهری، دستاورد برتر متوسطه دوره اول سرای دانش رسالت

ما در اجرای این پروژه در ابتدا به بررسی علم ارگونومی پرداختیم این که چیست و به چه مواردی می پردازد و زمانی که ما از ارگونومی در طراحی صحبت می کنیم لازم است چه مواردی را رعایت کنیم. بعد از یافتن پاسخ با دوستانمان به این نتیجه رسیدیم که ارگونومی یا "فاکتورهای انسانی" علم طراحی تجهیزات، محیط کار و حتی ماهیت شغل ها بر اساس انطباق با افراد انجام دهنده کار است.

سپس هریک از افراد گروه مطالعاتی انجام دادند که اگر بنا بود مبلمانی بر اساس الگوی انسانی طراحی کنند چه فاکتور هایی برایشان مهم بود و چه چیزهایی از اهمیت کمتری برخوردار بود.

مبلمان شهری، دستاورد برتر متوسطه دوره اول سرای دانش رسالت

یکی از اهدافی که در این پروژه سعی شد به آن پرداخته شود اهمیت طراحی مبلمان شهری و پرهیز از یکنواختی و عدم راحتی کاربر در آن است. در واقع امروزه بیشتر نیمکت ها، فضاهای استراحت و سایر مبلمانی که می بینیم در فضاهای عمومی شهر ها ساخته می شود بدون در نظر گرفتن مخاطب های مختلف و یکنواخت طراحی شده است.
هدف از این پژوهش دستیابی به نمونه ای است که بتواند برای افراد مختلف دارای جذابیت و دعوت کنندگی باشد و کاربر بتواند با رضایتمندی از آن استفاده کند. در هردو نمونه ساخته شده در قدم اول آنچه که اهمیت دارد با توجه به عنوان پژوهش فاکتورهای انسانی و مخاطب است و در قدم بعدی سعی شده صرفه اقتصادی، سهولت ساخت، مدولار بودن و امکان ساخت با تعداد بالا، مقاوم بودن و فاکتور های زیبایی شناسی می باشد.
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید. 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی