تبیان، دستیار زندگی
طی چند روز گذشته و پس از نصب بیلبورد هایی توسط شهرداری تهران در رابطه با حقوق بشر آمریکایی، این موضوع توسط جوانان و مردم در شبکه های اجتماعی مورد تمسخر و اعتراض قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیلبوردهای شهرداری و اعتراض عمومی در شبکه های اجتماعی

طی چند روز گذشته و پس از نصب بیلبورد هایی توسط شهرداری تهران در رابطه با حقوق بشر آمریکایی، این موضوع توسط جوانان و مردم در شبکه های اجتماعی مورد تمسخر و اعتراض قرار گرفته است.

بخش اجتماعی تبیان
بیلبورد

طی چند روز گذشته اگر گشت و گذاری در تهران انجام داده باشید بیلبورد هایی با مضامین خاص توجه را جلب می‌کرد. شهرداری تهران پس از برگزاری جشنواره‌ای به نام نگارخانه ای به وسعت یک شهر که بازخورد های مثبت و منفی بسیاری داشت در یک اقدام خبرساز دیگر، بیلبوردهایی را با مضمون حقوق بشر آمریکایی در سطح شهر نصب کرده است. این نخستین بار نیست که شهرداری چنین بنرهایی را نصب کرده است. پیش از این هم در زمان مذاکرات هسته‌ای شهرداری بیلبوردهایی در مخالفت با این مذاکرات اکران کرد.
این اقدام شهرداری، کاربران شبکه های اجتماعی را به واکنش وا داشت. کاربران در شبکه های تلگرام و توئیتر این بیلبورد ها را تمسخر کردند و نسبت به محتوای آن انتقاد داشتند و حملات تندی را علیه شهردار تهران انجام دادند.

ممکن است محتوای نوشته این بیلبوردها واقعیت داشته باشند، اما ‌ اینکه، این‌ها را به تصویر بکشیم در عرصه بیلبوردها و پل‌ها و در معرض دید عموم قراردهیم در حالی که خودمان دچار مشکلات و آسیب‌های اجتماعی هستیم؛ بحث اعتیاد کودکان و اعتیاد مطرح است، جای تأمل دارد

"شهر تهران 15 هزار کارتن‌خواب، بیشتر از چندهزار کودک‌ کار و تعداد بسیار زیادی معتاد دارد. آیا بهتر نبود که بودجه نصب چنین بیلبوردهایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و همین کودکان کار یا برای جلب توجه به آسیب‌های فزاینده اجتماعی و هشدار به خانواده‌ها صرف می‌شد ؟"، این ها بخشی از گفته های مردم در شبکه های اجتماعی در رابطه با این بیلبورد ها بود.
جوانان این اقدام شهرداری را کاملا سیاسی خوانده و اعلام می‌کردند: این هجمه ها از سوی رقیب انتخاباتی دکتر روحانی در انتخابات 92 آن هم در سال پایانی دولت تدبیر و امید تنها یک پیام دارد و آن تخریب دولت و سودای ریاست جمهوری شهردار تهران است و در راستای حرکت های پوپولیستی برای به دست آوردن دل برخی از افراد است.
مقام معظم رهبری در تاریخ 29 آبان 1392 در جمع فرماندهان بسیج اعلام کردند: ما با ملت آمریکا دشمنی نداریم با استکبار مخالفیم. اما چیزی که در این بیلبورد ها اتفاق افتاده است موضوع دیگری را نمایش می‌دهد. در این بیلبورد ها کوچکترین اشاره‌ای به دولت آمریکا نشده و به صورت مستقیم ملت آمریکارا نکوهش کرده است که این موضوع با بیانات مقام معظم رهبری همخوانی ندارد.
بخشی از شعارهایی که شهرداری در طرحی با نام «حقوق بشر امریکایی» بر روی بنرهایی درسطح شهر تهران نوشته و واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است عبارت است از: «آیا می‌دانستید در امریکا از هر 5 نوزاد، 2 نوزاد نامشروع‌اند»، «آیا می‌دانستید در امریکا در هر 9 ثانیه یک زن مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد» و... .
کاربران شبکه اجتماعی با راه اندازی هشتگ هایی اعتراض خود را به این طرح اعلام کردند و طی یک فراخوان از یکدیگر خواستند تا با نوشتن جمله هایی بر روی بیلبورد های مجازی ، جمله های مطلوب خودرا جایگزین بیلبورد های شهرداری کنند. یکی از جالب ترین واکنش ها به این جملات این جمله بود که توسط یک کاربر منتشر شد: (( آیا می دانید در امریکا بشکه های نفت و دکل های نفتی گم نمی شوند؟)). این جمله نشان می‌دهد جوانان و کاربران شبکه اجتماعی به شدت از موضوع بیلبورد ها ناراحت هستند و فکر می‌کنند هدفی جز غرض سیاسی پشت این اقدام شهرداری نبوده است.

می‌توانستیم بهتر عمل کنیم، روی سخن ما دولت آمریکا است

شهر تهران 15 هزار کارتن‌خواب، بیشتر از چندهزار کودک‌ کار و تعداد بسیار زیادی معتاد دارد. آیا بهتر نبود که بودجه نصب چنین بیلبوردهایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و همین کودکان کار یا برای جلب توجه به آسیب‌های فزاینده اجتماعی و هشدار به خانواده‌ها صرف می‌شد؟

ناصحی در رابطه با دلیل اجرای چنین طرحی گفت: هرچه در رابطه با هماهنگ نبودن دولت امریکا با ملتش سخن بگوییم انصافاً کم گفته‌ایم. در جریان این مطلب باشید که دولت امریکا و ملتش از هم جدا هستند. ما روی سخنمان با دولت امریکاست که این همه جنایت در حق ملت ما انجام داده است. در حقیقت مجریان خواسته‌اند خشمی که از عملکرد دولت امریکا دارند را با این بیلبوردها بیان کنند. می‌دانیم این غده سرطانی- اسرائیل- را امریکا در بین کشورهای اسلامی کاشته است وسرزمین فلسطین را گرفته است و می‌خواستند در آستانه روز قدس به مردم بگویند که مسلمانان فلسطین در معرض و چنگال صهیونیست‌ها گرفتار شده‌اند و مسبب همه این‌ها امریکاست.
ناصحی در خصوص این که آیا بهتر نبود شهرداری در عوض این طرح، به آسیب‌های اجتماعی توجه بیشتری می‌کرد گفت: ممکن است محتوای نوشته این بیلبوردها واقعیت داشته باشند، اما ‌ اینکه، این‌ها را به تصویر بکشیم در عرصه بیلبوردها و پل‌ها و در معرض دید عموم قراردهیم در حالی که خودمان دچار مشکلات و آسیب‌های اجتماعی هستیم؛ بحث اعتیاد کودکان و اعتیاد مطرح است، جای تأمل دارد. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ادامه داد: من می‌پذیرم اگر در رابطه با مسائل عدیده و آسیب‌های اجتماعی خودمان، بیلبوردها، مسائلی را مطرح و در این خصوص به مردم هشدار دهند و اطلاع‌رسانی کنند تا کمکی به رفع آسیب‌های اجتماعی شود، اقدام مفید‌تری است.

بیلبورد

واکنش هنرمندان

مهناز افشار بازیگر سینما نیز در حساب توئیتر خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و با توئیت کردن جمله: ((شهرداری به جای بنر زدن در مورد تعداد کودکان نامشروع در آمریکا که دردی از ما دوا نمی‌کند، به فکر کودکان کار و کودکان بد سرپرست خودمان باشد)) اعتراض خودرا نسبت به بیلبورد های حقوق شهروندی آمریکایی اعلام کرد.
 امید است شهرداری تهران به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای و غرض ورزی های سیاسی، با بودجه هنگفتی که در اختیار دارد در جهت اقدام و عمل در زمینه آسیب های اجتماعی، کودکان کار و مسائلی از این دست گام بردارد تا این گونه مورد تمسخر جوانان در شبکه های اجتماعی قرار نگیرد.


منبع: برنا