تبیان، دستیار زندگی
محققان دانشگاه وست چسترفیلد نیز با الهام از چگونگی حرکت وال های کوژپشت و چگونگی تاثیر و قرارگیری برآمدگی های موجود بر پشت این ماهی های عظیم بر روی سرعت حرکت آنها شیوه ای جدید را برای بهبود عملکرد توربین های بادی، فن ها و پمپ ها ارائه کرده اند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طبیعت، منبع عظیم ایده های علمی - قسمت دوم

محققان دانشگاه " وست چسترفیلد" نیز با الهام از چگونگی حرکت وال های کوژپشت و چگونگی تاثیر و قرارگیری برآمدگی های موجود بر پشت این ماهی های عظیم بر روی سرعت حرکت آنها شیوه ای جدید را برای بهبود عملکرد توربین های بادی، فن ها و پمپ ها ارائه کرده اند.

طبیعت، منبع عظیم ایده های علمی - قسمت دوم

به گفته این محققان تجهیزاتی که به این شیوه ارائه می شوند کم صداتر هستند و در میزان مصرف انرژی سالانه 20درصد صرفه جویی خواهد کرد.
زنبورها نیز از جانداران منحصر به فردی هستند که طراحان زیادی برای ارائه پروژه های خود از آنها الهام گرفته اند شرکت نیسان یکی از عواملی است که در سال های 1995 تا 2015 و پس از تصمیم گیری جدی برای کاهش میزان تصادف های منجر به مرگ، متوجه حضور این حشره مفید شد. 

این شرکت ژاپنی اخیرا" خودرو میکرو روباتیکی با نام BR23C ارائه کرده است که با استفاده از حسگرهایی مخصوص از برخورد و تصادف جلوگیری می کند. این حسگرها بر اساس موجوداتی با چشم های ترکیبی به وجود آمده اند. موجوداتی مانند زنبورها که با میدان دیدی برابر 300 درجه می توانند در هر فضایی و بدون برخورد با مانعی پرواز کنند.

طبیعت، منبع عظیم ایده های علمی - قسمت دوم

متخصصان نیسان به منظور تقلید از این شیوه بینایی با استفاده از منظره یاب لیزری و امکان تشخیص موانع تا فاصله دو متر را در درجه دیدی برابر 180 برای اتومبیل به وجود آوردند. این خودرو روباتیک به خوبی حرکات زنبور را تقلید و در صورت نیاز با تغییر دادن جهت حرکت چرخ ها از برخورد با موانع جلوگیری می کند. آژانس دارپا نیز برای ابداع روبات جدید خود از خزندگان و حشرات استفاده کرده است تا بتواند روباتی 6 پا با توانایی راه رفتن بر روی هر نوع سطح و بالا رفتن از دیوار را تولید کند. این روبات کاملا" مشابه مارمولک از دیوار بالا می رود و از اصطکاک برای چسبیدن به انواع سطوح صیقلی استفاده می کند. روبات دیگر این آژانس با سرعتی برابر 66 سانتی متر در ثانیه بر روی دیوار حرکت و حرکات سوسک ها را کامل و دقیق تقلید می کند.


بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مرجان سلیمانیان، تنظیم:نیلوفر یاقوتی