تبیان، دستیار زندگی
شاخه انشعابی طالبان، «ملا هبت الله آخندزاده»، رهبر گروه طالبان را جاسوس بیگانگان دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاخه انشعابی طالبان: «آخندزاده» جاسوس بیگانگان است
>

شاخه انشعابی طالبان، «ملا هبت الله آخندزاده»، رهبر گروه طالبان را جاسوس بیگانگان دانست.

شاخه انشعابی طالبان: «آخندزاده» جاسوس بیگانگان است

درحالی که «ملا هبت الله آخندزاده»، رهبر جدید طالبان در نخستین پیام عید خود خروج نظامیان خارجی را گام نخست برای پایان دادن به مشکلات افغانستان عنوان کرده و از کشورهای همسایه خواسته بود، به طالبان برای تحقق این امر کمک کنند، «ملا منان نیازی»، معاون رهبر شاخه انشعابی طالبان، هبت الله را جاسوس بیگانگان دانست.
در بخشی از پیام رهبر جدید طالبان آمده بود که این گروه در هر دو بخش نظامی و سیاسی راهکار مشخصی دارد و برنامه  هایش را در افغانستان دنبال می  کند. لذا از کشورهای همسایه خواسته بود، با طالبان همنوا شوند یا «اقلا از اقداماتی خودداری کنند که سبب طولانی شدن موجودیت آمریکایی  در منطقه می شود».
درپی این پیام، «ملا منان نیازی»، معاون گروه انشعابی طالبان به رهبری «ملا رسول» نیز پیام تبریکی منتشر کرد که در آن نکات قابل تأملی به چشم می  خورد.
ملا نیازی در پیام خود گفته است، آنان همانند «ملا منصور» هیچ وقت «ملا هبت  الله آخندزاده» را به عنوان رهبر گروه طالبان نپذیرفته و قبول ندارند.
معاون گروه انشعابی طالبان شیوه گزینش آخندزاده به رهبری طالبان را غیرشرعی خوانده و گفته بود، آخندزاده توسط شبکه  های مخصوص بیگانه در شهر کویته پاکستان انتخاب شده که این خود بیانگر وابستگی سیاسی وی به بیگانگان است.
ملا نیازی در پیام خود تاکید کرده بود: با گزینش آخندزاده به رهبری طالبان، احتمال انشعاب و کناره  گیری بعضی از سران و اعضای «شورای کویته» از رهبری گروه طالبان به دلیل «قومگرا» بودن آخندزاده و نادیده گرفتن سهم اقوام دیگر، به خصوص «قوم ملا منصور» در نظام طالبان، زیادتر شده است.
در همین حال برخی از آگاهان می  گویند، اختلافات میان این دو گروه از طالبان، احتمال جنگ زود هنگام میان شاخه  ملا رسول و ملا هبت  الله در مناطق تحت تسلط  اشان مانند هرات، هلمند، قندهار، بادغیس و فاریاب را زیاد کرده است.
اختلافات میان طالبان پس از اعلان خبر فوت «ملا محمد عمر»، رهبر پیشین این گروه و گماشته شدن «ملا اختر منصور»، به رهبری آن اوج گرفت. بیشتر این درگیری  ها در حوزه? غرب و در ولسوالی «شیندند» هرات صورت گرفته که باعث کشته و زخمی شدن صدها نفر از دو طرف شده است.
«ملا هبت  الله آخندزاده» حدود 40 روز قبل، پس از کشته شدن «ملا اخترمحمد منصور» در حمله هواپیماهای آمریکایی به رهبری طالبان برگزیده شد.

آفتاب