تبیان، دستیار زندگی
علامه ای که صاحب الغدیر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علامه ای که صاحب الغدیر است

الغدیر

به گزارش ایرنا مردم زادگاه این علامه بزرگ / سراب در آذربایجان شرقی/ همچنان جمله معروف پیامبر اکرم (ص) با مضمون ' من کنت مولاه فهذا علی مولاه' را یادآور این شخصیت وارسته می دانند.
عبدالحسین امینی معروف به علامه امینی در سال 1282 هجری شمسی در روستای ' سردها' از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی متولد شد.
میرزا احمد پدر علامه امینی از علمای نامدار شهر سراب بود و خانواده عبدالحسین به دلیل شهرت جد پدری او یعنی ' امین الشرع' به امینی مشهور بود.
عبدالحسین قرآن مجید و نهج البلاغه را نزد پدر آموخت و از دوران کودکی این گنجینه های ارزرشمند را در سینه اش محفوظ کرد.
این عالم ربانی در سن 14 سالگی در مدرسه طالبیه تبریز مشغول به تحصیل شد و پس از 6 سال به نجف اشرف عزیمت کرد.
پس از ادامه تحصیل، درجه اجتهاد وی مورد تایید علمای بزرگی همچون میرزا حسن نایینی و شیخ عبدالکریم حایری یزدی قرار گرفت.
وی پس از نوشتن چندین رساله و کتاب، تالیف مهمترین و معروف ترین اثر خود یعنی الغدیر را اتحاد جهان اسلام، آغاز کرد.
اولین زمینه نوشته شدن کتاب برکه یا الغدیر، حوادث ناگواری بود که پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) در جهان اسلام به وجود آمد.
غواص دریای بیکران ولایت، با استفاده از احادیث و مستندات بزرگان اهل سنت و روایات بکر و دست اول نخستین یاران پیامبر (ص) به سراغ واقعه غدیر خم رفت تا آن را تبدیل به یک منبع قوی برای اثبات حقانیت اعتقادهای شیعیان بکند.
او پژوهش های خود را در دو زمینه ' یادآوری ماجرای غدیر خم' و ' دستورهای پیامبر اسلام (ص) در آن محل' پیش برد.
علامه امینی کوشید تا احادیث و روایاتی که در طول قرن ها، وحدت و یکپارچگی مسلمانان را دچار خدشه کرده بود، معرفی کند اما جدا کردن روایات جعلی عمری بیش از عمر یک انسان می طلبید.
علامه امینی در این خصوص گفته است: ' حدود نیم میلیون حدیث دروغ بعد ار رحلت حضرت محمد (ص) در کتاب ها درج شد، بروید الغدیر را بگیرید و بخوانید، در جلد پنجم الغدیر است'.
و اینگونه بود که به گواه صاحب نظران این مجموعه 20 جلدی چنان عاشقانه و مستدل نوشته شد که برخی از مخالفان سرسخت غدیر هم به حقانیت این موضوع اذعان کردند.
دکتر عصار العمار، نویسنده و پژوهشگر عراقی می گوید: علامه امینی حدیث غدیرخم را در جان اهل تسنن دوباره زنده کرد، من خودم سنی بودم بلکه وهابی بودم اما با مطالعه کتاب الغدیر شیعه شدم.
علامه جهت نگارش و پژوهش این اثر به هند، مصر، ترکیه، سوریه و عراق سفر کرد و پس از 40 سال تلاش مداوم کتاب الغدیر یا همان برکه را به پژوهشگران هدیه داد.
علامه امینی 17 سال آخر عمر خود را در کنار کتابخانه بزرگ خود گذراند، این کتابخانه مزین به نام امیر المومنین علی (ع) است و در نزدیکی حرم علوی قرار دارد.
علامه این کتابخانه را حدود 67 سال پیش تاسیس کرده و در آن 63 هزار جلد کتاب موجود است که با خط خود وی فهرست بندی و ثبت شده است.
سرانجام علامه امینی پس از تحمل بیماری طولانی، قبل از ظهر روز جمعه 12 تیرماه 1349 هجری شمسی و پس از 70 سال خدمت به اسلام و اثبات حقانیت شیعه به دیدار حضرت حق شتافت.
پیکر این دانشمند پر تلاش بر دستان هزاران تن از مردم و علما تشیع به نجف اشرف انتقال یافت و در کتابخانه خود به خاک سپرده شد.
به این ترتیب نام یکی از برجسته ترین عالمان جهان اسلامیعنی علامه عبدالحسین امینی به الغدیر گره خورد و در پهنه تاریخ اسلام جاودانه شد.
7224/3072/518


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.