تبیان، دستیار زندگی
طبق آیات قرآن کریم، باید جامعه ایمانی برای مقابله با هر گونه تهدید دشمن، در میدان باشند، این آماده بودن در میدان مبارزه یعنی انقلابی بودن، خدای بزرگ به مومنان (در صورتی که در میدان باشند و انقلابی فکر کنند) وعده ی نصرت و حمایت داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلابی بودن، ایمان و انگیزه

انقلابی بودن

آیه ای در باب انقلابی بودن
قرآن کریم، اهل ایمان و مسلمانان را به آمادگی همه جانبه در برابر دشمنان فرا خوانده و می فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ؛[انفال/60]هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آنها [دشمنان‏]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهاى ورزیده (براى میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید».

این آیه شریفه، انقلابی بودن و انقلابی ماندن جامعه اسلامی (مسلمانان) را یادآور می شود. وقتی  که جامعه اسلامی، با توکل بر خدا، برای پیشبرد اهداف خودش، با انگیزه ای در خور، در همه زمینه ها تلاش کنند؛ طبعا نتیجه اش را می بیند.
 گر چه در دید اول، از لفظ "قوة" قدرت نظامی مسلمانان به ذهن خطور کند ولی لفظ "قوة" به معنی همه گونه آمادگی است چه آمادگی نظامی، چه دیپلماسی قوی و ... [1]، ممکن است کشوری مثل کشور ما ــ که دشمنان بسیاری دارد ــ از لحاظ نظامی، توان مقابله با آنها را داشته باشد اما اگر از ابعاد دیگرـــ اقتصادی، علمی، تجاری و ... هوشیاری لازم را نداشته باشد؛ دشمنان از همان راهها نفوذ نموده و ضربه هایی را متوجه ما سازند که با توان نظامی خودشان، هیچوقت موفق به این پیروزیها نمی شدند.
رهبر انقلاب در دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم و هفت تیر، بر همین نکات فوق تاکید نمودند: هرجا به انقلاب و روحیه انقلابی تکیه کردیم، پیشرفت داشته ایم و هر جا که برای خوشایند عناصر استکبار، از ارزشها کوتاه آمدیم و در بیان مواضع انقلابی رودربایستی کردیم، دچار عقب ماندگی و خسارت شدیم.ایشان با تأکید بر اینکه نحوه برخورد با دشمنان مستکبر باید براساس روحیه انقلابی باشد، خاطرنشان کردند: ایمان به خدا، اعتقاد به جهاد و انگیزه قوی جوانان مؤمن و انقلابی، منابع قدرت نظام اسلامی در جنگ نامتقارن با جبهه استکبار است و آنها با وجود آنکه آثار این منبع قدرت را می بینند اما از تحلیل حقیقت آن عاجزند بنابراین متوسل به شیوه های خشن و بی‌رحمانه می شوند. [2]
دشمنان ایران وقتی این قدرت برتر (انقلابی بودن) را می بینند؛ بی تردید به اقدامات تند و قلدرمابانه متوسل می شود، مثل تروریستهای مزدور آنها که وقتی قدرت مقابله  با محور مقاومت را ندارند؛ با اقدامات خشن و بی رحم خود، مردم را به خاک و خون می کشند. بی تر دید مبارزه با دشمنان مستکبر و عواملشان (تکفیریها)، به ایمانی راسخ و انگیزه ای قوی نیاز دارد.

ایمان و انگیزه، دو رکن مهم انقلابی بودن
خدای بزرگ می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ‏ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا؛[حج/38]همانا خداوند از كسانى كه ایمان آورده‏اند دفاع مى‏كند (هجوم دشمنان را دفع و راه پیروزى را باز مى‏كند)». [3]
شکی نیست خداوند، نصرت (دفاع) خود را شامل اهل ایمانی می گرداند که با تمام قوا در میدان باشند و انقلابی بودن را پیشه ی خود سازند، آنان که برای دفاع از دین و مکتب و کشور اسلامیشان، تردید به خود راه ندهند. در جنگ تحمیلی هشت ساله ــ که دنیای غرب و عوامل منطقه ای شان پشت سر صدام بودند ــ با ایمانی راستین و انگیزه ای پولادین (انقلابی بودن)، تهدید ها را به فرصت تبدیل نمودیم.
رهبر انقلاب در سالروز رحلت امام خمینی (رحمةالله علیه)، 5 شاخصه را برای انقلابی بود برشمردند که ما تنها به ذکر آنها اکتفا می کنیم.
1ــپایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام و انقلاب 2ــ هدفگیری آرمانهای انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها
3ــ پایبندی به استقلال کشور
4ـــ حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمنو عدم تبعیت از آن
5ــ  تقوای دینی و سیاسی [4]
همین نکته ها را معظم له در دیدار با خانواده های شهدای مدافع حرم و هفت تیر، به نوعی دیگر بیان نمودند: ایمان به خدا، اعتقاد به جهاد و انگیزه قوی جوانان مؤمن و انقلابی، منابع قدرت نظام اسلامی در جنگ نامتقارن با جبهه استکبار است. [5]
اگر جامعه اسلامی، روحیه انقلابی را با ایمان به خدا همراه سازند؛ بی تردید کمک و نصرت الهی در انتظارمومنان جامعه اسلامیست (إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ‏ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا)

سخن آخر
طبق آیات قرآن کریم، باید جامعه ایمانی برای مقابله با هر گونه تهدید دشمن، در میدان باشند، این آماده بودن در میدان مبارزه یعنی انقلابی بودن، خدای بزرگ به مومنان (در صورتی که در میدان باشند و انقلابی فکر کنند) وعده ی نصرت و حمایت داده است.
پی نوشت ها:
1ــ برگرفته از تفسیر نمونه ج7 ص222
2ــ بیانات رهبری در دیدار با خانواده های مدافع حرم و شهدای هفت تیر،5/4/95
3ــ ترجمه مشکینی، ص336
4ـــ بیانات رهبر انقلاب در حرم امام خمینی ۹۵/۳/۱۴
5ــ بیانات رهبری در دیدار با خانواده های مدافع حرم و شهدای هفت تیر،5/4/95

رهپویان قرآن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .