تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به روند مومیایی کردن اجساد گفت: به طور کلی اجسادی که نیاز به انتقال سایر کشورها را داشته باشد، مومیایی شدن آنها در پزشکی قانونی انجام می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرایط مومیایی کردن اجساد در ایران

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به روند مومیایی کردن اجساد گفت: به طور کلی اجسادی که نیاز به انتقال سایر کشورها را داشته باشد، مومیایی شدن آنها در پزشکی قانونی انجام می گیرد.

بخش حقوق تبیان

جسد

مسعود قادی پاشا در ارتباط با مومیایی کردن اجساد در کشور اظهارداشت: از هر کشور دیگری اگر فردی تابعیت ایران داشته باشد و یا در کشور ما زندگی کند، در صورت فوت، بررسی جسد، کالبدشکافی آن و... در صورت نیاز در پزشکی قانونی انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: پس از این مسئله، جسد ضدعفونی و مومیایی شده و در صورت اینکه درخواستی باشد که به کشور دیگری تحویل داده شود، این عمل صورت می گیرد

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در مورد روند مومیایی کردن اجساد گفت: به طور کلی اجسادی که نیاز به انتقال به سایر کشورها را داشته باشد، مومیایی شدن آنها در پزشکی قانونی انجام می گیرد تا از این طریق از روند فساد جسد جلوگیری شود.

قادی پاشا گفت: جسد معمولاً بعد از 24 تا 48 ساعت و بسته به دمای نگهداری آن، به سمت روند فساد رفته و در صورت مومیایی شدن، به دلیل اینکه مواد به جسد تزریق شده تا آب امحاء و احشاء کشیده شود، جسد به سمت خشکی رفته و فساد آن صورت نمی گیرد و بر این اساس، مدت زمان فاسد شدن جسد بسیار با تأخیر همراه می شود..

وی با بیان اینکه از لحاظ شرعی نیز مومیایی کردن جسد موانعی ندارد، گفت: تنها با مومیایی کردن، آب امحاء و احشا جسد را گرفته و مانع از فساد آن می شویم و این عمل امروزه از طریق تزریق مواد به داخل جسد صورت می گیرد، در حالی که در قدیم این مسئله از طریق نخ کتان و استفاده از موم انجام می شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران عنوان کرد: در صورتی که جسد در محیطی سرد و خشک و یا گرم و خشک باشد، به صورت طبیعی به سمت مومیایی شدن پیشرفته و دربسیاری از قسمت های جنوبی کشور، خود به خود اجساد حالت مومیایی پیدا می کند.

وی گفت: در شهداد کرمان به دلیل وضعیت آب و هوایی، بسیاری از اجساد حالت مومیایی پیدا می کند. به طور مثال یک نبش قبر بنابر دلایلی در این منطقه درخواست داده شده بود که پس از این مسئله مشخص شد جسد مومیایی است و پرونده این بحث را به وجود آورد که ممکن است جسد مربوط به هزاران سال پیش باشد ولی با بررسی های صورت گرفته مشخص شد، سال های زیاد هم از تاریخ فوت نگذشته بود و به دلایل محیطی مومیایی شده است.

قادی پاشا در مورد اینکه اخیراً در تهران اجساد مومیایی به طور اتفاقی کشف شده یا خیر، گفت: بله،  در تهران برخی از مناطق آن در تابستان گرمی زیادی وجود داشته و بسته به نوع خاک (اگر خاک آب را به خود نگیرد جسد به سمت مومیایی شدن می برد ولی خاک اگر حالت رسی بوده و جسد رطوبت داشته باشد به سمت فساد می رود) ممکن است اجساد به صورت خود به خودی مومیایی شوند. بیابان های اطراف ورامین نیز شرایطی داشته که ممکن است جسد طی چند هفته اسکلتی شود.


منبع: فارس