تبیان، دستیار زندگی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه می گوید طلاق توافقی در یک سال گذشته کاهش پیدا کرده اما باید توجه کنیم که چه عددی کاهش یافته است؟ او معتقد است آمار طلاق توافقی در کشور ما بالاست و برای حل ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها راه کاهش طلاق توافقی از نگاه معاون قوه قضائیه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه می‌گوید طلاق توافقی در یک سال گذشته کاهش پیدا کرده اما باید توجه کنیم که چه عددی کاهش یافته است؟ او معتقد است آمار طلاق توافقی در کشور ما بالاست و برای حل این چالش و معاضل ابتدا باید نرخ رشد را متوقف کنیم و سپس نرخ وقوع را کاهش دهیم.

بخش حقوق تبیان

الفت

محمدباقر الفت علت کاهش نرخ رشد طلاق توافقی را تلاش خودجوش و داوطلبانه دادگستری برخی استان ها از جمله فارس، یزد و مشهد در راه اندازی مراکز تخصصی مشاوره برای متقاضیان طلاق های توافقی می داند و معتقد است این مراکز تاثیر مثبتی بر روی کاهش نرخ رشد طلاق توافقی داشته است.

او درباره صدور سریع احکام طلاق در دادگاه های خانواده نیز حرف برای گرفتن دارد؛ او می گوید مگر قاضی دادگاه خانواده چقدر فرصت دارد که بخواهد به حجم عظیمی از پرونده های مربوط به دعاوی خانواده رسیدگی کرده و توصیه به صلح و سازش هم بکند.

معاون قوه قضائیه درباره اینکه برخی کارشناسان معتقدند دادگاه های خانواده باید پرونده های مربوط به طلاق های توافقی را به تاخیر بیاندازند یا حداقل مانند سایر پرونده ها در نوبت قرار دهند، به نکته جالبی اشاره می کند و می گوید: کسانی که برای طلاق توافقی به دادگاه می آیند و درخواست طلاق توافقی می کنند، روی دادگاه فشار می آورند؛ اینطور نیست که قاضی به زوجین بگوید بروید سر زندگی تان تا نوبت دیگری دعوت شوید بلکه رها نمی کنند و فشار می آورند.

الفت اعتقاد دارد با توصیه کردن، عقب انداختن وقت رسیدگی یا دست به سر کردن زوجین، پرونده های طلاق توافقی ساماندهی نمی شود بلکه این مسئله و چالش یک کارشناس و عالم می خواهد تا برای متقاضیان طلاق توافقی وقت بگذارد؛ موضوع باید به یک کارشناس زبردست سپرده شود تا خروجی داشته باشد.

معاون رئیس قوه قضائیه در نهایت برای کاهش طلاق توافقی یک راه حل ارائه می کند و می گوید برای اینکه طلاق توافقی کاهش یابد باید مراکز مشاوره تخصصی در کنار دادگاه های راه اندازی شود؛ نه این مراکزی که هم اکنون در حال فعالیت هستند بلکه مراکزی که دستورالعمل العمل اجرایی آن تدوین شده و منتظر تصویب رئیس قوه قضائیه است.

او می‌گوید گرفتاری ما در پرونده های خانواده این است که همیشه طرفین را مجبور می کنیم تحت هر شرایطی سر زندگی مشترک شان بروند و به مشکل آنها نمی پردازیم و راه حل ها را ارائه نمی کنیم. کسانی را داریم که بعد از 20 سال زندگی مشترک هنوز از نظر مسائلی همچون خشونت خانگی و مسائل جنسی در عذاب هستند.

اما الفت در پایان یک جمله می‌گوید «شما دعا کنید مراکز مشاوره راه بیفتد این مشکلات حل می‌شود.»


منبع: تسنیم