تبیان، دستیار زندگی
مرحله آخر مطالعه، سنجش است. داوطلبان موفق، هر چند روز در یک کنکور خانگی شرکت می کنند و می دانند که بالاخره، آزمون سراسری هم یک آزمون مثل همین آزمون هاست....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در روزهای باقی مانده تا آزمون سراسری چه کار کنیم؟ - قسمت دوم

مرحله آخر مطالعه، سنجش است. داوطلبان موفق، هر چند روز در یک کنکور خانگی شرکت می کنند و می دانند که بالاخره، آزمون سراسری هم یک آزمون مثل همین آزمون هاست.

سعی کنید که حداقل هفته ای چند آزمون جامع از آزمون های سراسری سال های قبل را با رعایت "اصل شبیه سازی" برای خود برگزار کنید. این آزمون ها بهتر است که در همان ساعت استاندارد آزمون سراسری آغاز شوند و تمام ضوابط کنکور (زمان بندی دروس عمومی و اختصاصی، پاسخ برگ استاندارد، مداد HB و پاک کن متناسب، عدم استفاده از ماشین حساب و ... ) در آن مورد نظر قرار گیرند. هر چقدر این شبیه سازی، جدی تر باشد، مهارت های آزمونی شما، بهتر شکل می گیرند.

شما داوطلب عزیز، باید با تمرکز کامل در آزمون خانگی شرکت کنید و نتیجه آن، توسط خود یا والدین تان تصحیح شود و در اخیتارتان قرار گیرد. پس از آزمون، شما متوجه نقاط قوت و ضعف خود می شوید، بنابراین، برنامه درسی خود را براساس این نقاظ تنظیم کنید تا به تعادل مطالعاتی برسید.


در تحلیل آزمون ها باید پاسخ تشریحی همه تست ها را (حتی تست هایی را که درست زده اید) بخوانید و روش کلی و مفهومی رفع اشکال هر تست را استخراج کنید. از به کار بردن روش های نکته ای که به حل یک نوع استثنایی از تست ها می انجامد، خودداری کنید.

مطالعه پاسخ تشریحی تست هایی را هم که درست زده اید، می توانید یکی از سه کاربرد زیر را داشته باشد:

الف  - ممکن است که از راه اشتباه، کاملاً شانسی به جواب درست رسیده باشید (مانند روش های کلی که پس از حل یک تست، کشف می کنید!) با مطالعه جواب تشریحی، این مشکل که در صورت غفلت به برداشت اشتباه علمی منجر خواهد شد، برطرف می شود.


ب  -ممکن است برای حل تستی که درست زده اید، از روشی نکته ای استفاده کرده باشید. با مطالعه پاسخ تشریحی، روش کلی و مفهومی حل تست را می آموزید.


پ  -ممکن است که از روش مفهومی و صحیح به پاسخ درست رسیده باشید، اما از آنجا که ممکن است مطالعه پاسخ های تشریحی، به یادگیری روش (یا روش های) دیگری منجر شود، این کار بسیار مفید خواهد بود.
این احتمال وجود دارد که شما در تعدادی از سوال ها اشکال داشته باشید. با تأکید بر آن مباحث و سوالات می توانید در جهت رفع اشکال آزمون، متمرکز شوید، با این تأکید مجدد که آزمون بعدی دوباره فردا یا پس فردا گرفته خواهد شد و شما این گونه خود را ملزم کنید که در آزمون بعدی نباید اشتباهات قبلی خود را تکرار کنید. با تکرار این آزمون های متوالی، ذهن شما در یک فرایند "آزمون _ اصلاح" درگیر و متمرکز می شود و این درگیری و تمرکز تا روز کنکور ادامه می یابد.

روش های حل تست در آزمون های آزمایشی

در هنگام تست زدن حتماً به این نکته توجه کنید که وقت زیادی ندارید، بنابراین، تست ها را با توجه به بودجه بندی کنکور، دروسی که در آن اشکال دارید یا دروسی که در رقابت شما سرنوشت ساز هستند، انتخاب کنید. در واقع در این مرحله، وقت خود را صرف تمام مباحثی که آن ها را مرور کرده اید، نکنید، بلکه فقط از جاهای مهم تر، تست ها را انتخاب کنید، البته این کار باید زمانی صورت گیرد که شما در حال برگزاری یک آزمون شبیه سازی شده نباشید، زیرا در این هنگام باید تمام درس ها را مثل کنکور امتحان دهید و نمی توانید صرفاً دروس خاصی را انتخاب کنید.

نتایجی که از این روش حاصل می شود، عبارت است:

الف - داوطلب در تعدادی آزمون مشابه کنکور شرکت کرده است.
ب  - داوطلب در حین آزمون، روی دانسته های خود متمرکز شده است.
پ  -داوطلب پس از آزمون، روی ندانسته ها یا اشتباه های خود متمرکز و دقیق می شود و درصدد رفع آن ها بر می آید.
ت  - داوطلب با تعداد زیادی از تست های مشابه کنکور آشنا می شود و سعی می کند که اشکال های خود را به صفر برساند.
ث - داوطلب یاد می گیرد که در هنگام پاسخ دادن به سوال های عمومی یا اختصاصی، روی همان سوال ها، و در هنگام پاسخ دادن به سوال های یک درس، روی همان درس، و در هنگام پاسخ دادن به سوال های یک مبحث، روی همان مبحث، و هنگام پاسخ دادن به یک سوال، روی همان سوال متمرکز شود.
ج  - داوطلب در روزهای نزدیک کنکور، تمرکز کردن را تمرین می کند و این موضوع به او کمک می کند تا در سر جلسه کنکور، تمرکز بهتر و بیشتری روی سوالات داشته باشد.
چ -  با برگزاری این آزمون ها، قدرت یادگیری داوطلب بالاترمی رود.
ح  - داوطلب با توجه به نقاط قوت و ضعف خود، برای جلسه کنکور و پاسخ دادن به سوالات، یک برنامه ریزی مناسب و مطلوب انجام می دهد، در واقع داوطلب با این آزمون ها به خوبی متوجه می شود که در کنکور از چه درسی شروع کند و برای هر درس باید چه مقدار زمان بگذارد.

رمضان، ماهی پر از برکت برای کنکوری ها


در برنامه ریزی در روزهای آخر می توانید بر اساس دروس، روز ها را تقسیم کنید و در هر مبحث، تست های آن درس را، به ویژه آن هایی را که غلط زده یا نزده بودنند، مجددا بزنید، و در کنار این کار،هر روز یک آزمون نیز  برگذار کنید.

در شیوه تست زدن نیز می توانید بر اساس  سال های دبیرستان یا براساس دروس امتحانی، مطالعه و عمل کنید.
حتماً تست زنی و بررسی کلاسور ارزیابی آزمون را تا یک هفته مانده به کنکور ادامه دهید. برگزاری آزمون های جامع به قصد کشف و رفع سریع اشکالات، تا هفته پایانی، می تواند تداوم یابد و این کار برای شما مفید نیز هست، اما باز هم تأکید می شود که مطالعه مطالب جدید و دوره مباحث فرار (مثل تاریخ ادبیات و .... ) دیگر به هیچ وجه توصیه نمی شود. روزهای باقی مانده، یکی از مهم ترین زمان های کنکور است. در این روزها از وقت خود بهترین استفاده را بکنید و به هیچ وجه، خود را درگیر مباحث انتخاب رشته، تخمین رتبه و تراز نمره و مسائلی از این دست نکنید! پس از آزمون سراسری، چند هفته (تا صدور کارنامه اولیه و انتخاب رشته آزمون سراسری) برای پرداختن به این مباحث وقت دارید.

در روزهای باقی مانده تا آزمون سراسری چه کار کنیم؟ - قسمت اول

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تنظیم:نیلوفر یاقوتی