تبیان، دستیار زندگی
همیشه گفته شده است كه صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است. اكنون پژوهشگران می گویند كه اهمیت صبحانه حتی می تواند از آنچه تاكنون تصور می رفت، بیشتر باشد؛ زیرا معلوم شده است كسانی كه صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف می كنند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذف صبحانه یعنی زندگی ناسالم

همیشه گفته شده است كه صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است.
اكنون پژوهشگران می گویند كه اهمیت صبحانه حتی می تواند از آنچه تاكنون تصور می رفت، بیشتر باشد؛ زیرا معلوم شده است كسانی كه صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف می كنند در مجموع زندگی ناسالم تری دارند.
برخی صبحانه را برای جلوگیری از عقب ماندن از كارهای روزمره و برخی نیز برای كاهش وزن حذف می كنند.
اما پژوهشگران فنلاندی می گویند كسانی كه صبحانه نمی خورند ، معمولا بیشتر سیگار می كشند و كمتر از دیگران ورزش می كنند.
به علاوه كسانی كه صبحانه نمی خورند احتمالاً چاق تر هستند، كه می تواند ناشی از این واقعیت باشد كه آنها برای جبران كمبود انرژی در طول روز تنقلات بیشتری مصرف می كنند.همچنین احتمال آنكه سطح تحصیلات بالایی داشته باشند كمتر است و در نتیجه شغل مورد نظر را دشوارتر می یابند.

الگوهای تغذیه
پژوهشگران در جریان این مطالعه از 5500 جوان و والدین آنها پرسیدند كه آیا صبحانه می خورند؟ و اگر  پاسخ مثبت است، هرچند روز یك بار؟
همچنین از آنها درباره میزان تحصیلات، وزن و عادات مصرف نوشیدنی ها سئوال شد.
تحقیقات نشان داد در خانواده هایی كه پدر و مادر صبحانه را حذف می كنند، فرزندان نیز معمولا چنین می كنند.
یك پژوهشگر فنلاندی كه سرپرستی این تحقیقات را به عهده داشت، گفت: " فرزندان كسانی كه صبحانه نمی خورند به احتمال زیاد از پدر و مادر تبعیت نمی كنند.و از طرف دیگر در اوایل و اواسط دوره بلوغ، الگوهای نامنظم غذایی ارتباط تنگاتنگی با عاداتی مانند كشیدن سیگار دارد كه سلامتی را به خطر می اندازد .  در این مطالعه ،  كشیدن سیگار، ورزش كم، سطح پایین تحصیلات، مصرف زیاد سیگار و وزن بالا همگی به حذف صبحانه در بزرگسالان و افراد درحال بلوغ مربوط بود. یافته ها نشان داد كه این ارتباط در تمام طول بزرگسالی دوام خواهد داشت."
به گفته وی افرادی كه صبحانه را حذف می كنند كمتر از كسانی كه صبحانه می خورند به سلامتی خود اهمیت می دهند.
البته باید گفت اینكه برخی افرادی كه صبحانه را حذف می كنند دارای سایر عادات نامطلوب بهداشتی نیز هستند، بدان معنی نیست كه یكی به دیگری منجر می شود.
صبحانه یكی از مهم ترین وعده های غذایی روزانه است، چون سطح انرژی بدن را اول صبح تجدید می كند.
مطالعه دانش آموزان نشان داده است كه خوردن صبحانه میزان تمركز در طول مدت صبح را بالا می برد.

 همچنین افرادی كه سعی دارند وزن كم كنند، اگر صبحانه بخورند موفق تر خواهند بود، زیرا افرادی كه صبحانه را حذف می كنند معمولا قبل از ظهر تنقلات ناسالمی را می خورند.

به امید سلامتی و تندرستی روز افزون شما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.