تبیان، دستیار زندگی
شاید هیچ کس به اندازه ی من روز شنبه(14 بهمن1385) خوشحال نبود. چون در طول 6 سال گذشته که به صورت بالینی روی بیماران ایدزی کار کرده و در مورد داروی آیمود پژوهش می‌کردیم، همه محققان این پروژه منتظر چنین روزی بودند تا اعلام بی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مزایای ایرانی بودن


شاید هیچ کس به اندازه ی من روز شنبه(14 بهمن1385) خوشحال نبود.

چون در طول 6 سال گذشته که به صورت بالینی روی بیماران ایدزی کار کرده و در مورد داروی آیمود پژوهش می‌کردیم، همه محققان این پروژه منتظر چنین روزی بودند تا اعلام بی خطری، مفید و موثر بودن آن را ببینند.

جا دارد همین‌جا از همه محققانی که در سراسر کشور در مورد این دارو تحقیق کرده‌اند، تشکر کنم.

من باید به عنوان مسئول تحقیقات بالینی این پروژه از عزیزانی که این دارو را تهیه کردند و در اختیار ما گذاشتند تا روی بیمارانمان آزمایش کنیم، تشکر کنم.

کمیته علمی- راهبردی که روز اول متشکل از یک نفر روس و 5 نفر ایرانی بود، هم تلاش‌های زیادی کرد.

من به عنوان پزشکی که بیش از 20 سال است با بیماران مبتلا به ایدز سر و کار دارم، می گویم ما پزشکان انتظار داریم، دارویی که مصرف می‌کنیم بی خطر باشد.

داروی ایرانی ایدز (آیمود) مراحل تعیین میزان سمیت خود را در سطح بین‌المللی، یعنی 2 مرکز در ایران و یک مرکز در اروپا طی کرد و ثابت شد که کاملا بی‌خطر است.

تازه دوزی که ما در آزمایش‌های بالینی مورد آزمایش قرار دادیم، یک دویست و پنجاهم دوزی بود که باعث بروز مسمومیت دارویی می‌شد. بنابراین، این دارو کاملا بی‌خطر است.

انتظار دیگری که داریم این است که دارو موثر باشد. آزمایش‌های بالینی که ما انجام دادیم نشان داد، این دارو به خوبی موثر است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران می‌شود.

این دارو باعث افزایش تعداد سلول‌های ایمنی خاصی به نام CD4 می‌شود. جالب اینجاست که میزان سلول‌های CD4 در 65 درصد بیمارانی که این دارو را دریافت کرده بودند، تا چند ماه بعد از قطع دارو بالا باقی مانده بود.

بیماران ما در تمام مدتی که میزان سلول های CD4 آنها در اثر مصرف این دارو بالا بود، حال خوبی داشتند و عارضه خاصی نداشتند.

انتظار دیگر ما این است، دارویی که به بیمار تجویز می‌کنیم، عارضه زیادی نداشته باشد.

داروی آیمود دارویی است که عارضه ی مهمی ندارد. برخی از بیماران دچار افزایش تعریق شدند که اصلا خطرناک نبود و حتی خود آن بیماران، با توجه به بهبود بیماری اصلی‌شان با قطع دارو مخالف بودند.

البته برخی از ژورنالیست‌ها در مورد مرگ بیماران در اثر مصرف این دارو شایعاتی شنیده‌اند و از من در مورد آن ‌پرسیدند که باید اعلام کنم هیچ یک از 200 بیماری که در طول تحقیقات، این دارو را استفاده کرده بودند، در اثر مصرف این دارو فوت نکردند و اصلا آیمود باعث مرگ و میر بیماران نمی‌شود.

حتی این دارو به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران و کاهش عوارض ایدز،  باعث افزایش طول عمر بیماران می‌شود.

دکتر مینو محرز(رئیس مرکز تحقیقات ایدز و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران)


*مطالب مرتبط در این سایت:

کشف داروی ایدز توسط محققان ایرانی

موفقیت ایران در درمان ضایعات نخاعی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.