تبیان، دستیار زندگی
امروز یکشنبه سیزدهم تیر 1395 هجری خورشیدی، بیست و هفتم رمضان 1437 هجری قمری، سوم جولای 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیزدهم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یکشنبه سیزدهم تیر 1395 هجری خورشیدی، بیست و هفتم رمضان 1437 هجری قمری، سوم جولای 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

13 تیر 1359

به دنبال شکست های سیاسی و نظامی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران، جیمی کارتر رییس جمهوری وقت آمریکا دستور توقیف تمامی دارایی های ایران را در بانک های آن کشور صادر کرد.

13 تیر 1350

محمد معین استاد بزرگ ادب فارسی در 53 سالگی درگذشت. وی نزدیک به پنج سال به دلیل سکته مغزی در حالت بیهوشی کامل بسر برد. از این ادیب سرشناس اثرهای ارزشمندی بر جای مانده که فرهنگ معین از مهم ترین آنها به شمار می رود.

13 تیر 1335

به دنبال گفت و گوی دولت ایران با شرکت های نفتی بین المللی و پس از اعلام توافق دولت ایران، نفت کشور به نسبت های متفاوت میان اعضای کنسرسیوم تقسیم شد. عامل امضای این توافقنامه علی امینی وزیر دارایی وقت بود.

13 تیر 1332

روزنامه های ایران اعلام کردند که دوایت دیوید آیزنهاور رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به نامه محمد مصدق تاکید کرد؛ تا زمانی که رضایت دولت انگلیس جلب نشود، آمریکا از خرید نفت ایران خودداری خواهد کرد.

13 تیر 1316

ایران و عراق قرارداد تازه ای را امضاء کردند که در آن مرز آبی دو کشور از قلمرو ساحل طرفین به عمیق ترین خط طولی اروند رود    خط القعر   انتقال داده شد.

13 تیر 1302

روحانیان تهران در مسجد شاه(مسجد امام خمینی کنونی) گرد هم آمدند و برای رویارویی با اقدام انگلیس نسبت به اخراج مراجع تقلید و علما از عراق و تبعید آیت الله خالصی رایزنی کردند. مشیرالدوله رییس الوزراء به دیدار علما رفت و به آنها اطمینان داد که با مارلیک وزیر مختار انگلیس گفت و گو کرده است تا درصدد یافتن راه حل مناسب برآید.

13 تیر 1300

نیروهای روسی شهر رشت را اشغال و در اطراف آن پست های نگهبانی دایر کردند.

13 تیر 1300

تئودور روتشتین وزیر مختار روسیه در ایران در یادداشتی به وزارت امور خارجه پیشنهاد داد که برای جلوگیری از سرایت بیماری وبا از سرخس به ترکستان و همچنین برای آنکه با برنامه صحیحی از شیوع این بیماری جلوگیری به عمل آید در کهریز، تربت حیدریه، مشهد و بیرجند مرکزهای صحی روسی ایجاد شود.