تبیان، دستیار زندگی
اکبرصحرایی، نویسنده کودک و نوجوان می گوید: برای انتقال مفاهیم دینی به كودكان در ادبیات داستانی، ابزاری همچون دفاع مقدس، ایده خوبی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش زندگی مکتبی و دینی در دفاع مقدس پنهان مانده است

اکبرصحرایی، نویسنده کودک و نوجوان می گوید: برای انتقال مفاهیم دینی به كودكان در ادبیات داستانی، ابزاری همچون دفاع مقدس، ایده خوبی است.

بخش ادبیات تبیان
اکبر صحرایی

اكبر صحرایی، نویسنده كودك و نوجوان، با بیان اینكه كمی سخت است كه موضوع هایی مانند دعا، رمضان و مسائل دینی و مذهبی را بخواهیم به طور مستقیم به كودك انتقال و یا آموزش دهیم، اظهار كرد: در حوزه هنری از ابزارهای مختلف برای انتقال مفاهیم دینی استفاده می شود، اما همین كار هم ظرافتی می طلبد و باید توجه داشته باشیم چه طور می توان این مفاهیم را منتقل كرد كه بیشترین تاثیر را داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در ادبیات داستانی برای انتقال مفاهیم دینی به كودكان، ابزاری همچون دفاع مقدس، ایده خوبی است. چرا كه عمده نیروهای داوطلب بسیجی ما درجنگ تحمیلی، نوجوانان بوده اند و آموزه های آنان در مساجد شكل گرفته بود. بعد از روایت ها و داستان هایی كه از تاریخ اسلام برای كودكان و نوجوانان ارائه می كنیم، عمده موضوعاتی كه در این زمینه می توان ارائه كرد كه به روز تر هم باشد، همین دفاع مقدس است.
 
صحرایی با تاكید بر اینكه در حوزه دفاع مقدس اتفاقات مختلفی شكل گرفته است، عنوان كرد: یك سوی ماجرا كه پنهان مانده و كمتر بر روی آن كار شده، نقش زندگی مكتبی و دینی در روزهای دفاع مقدس است. در زمان 8 سال دفاع مقدس، داستان، اتفاقات و وقایعی شكل گرفته كه می تواند برای مخاطب نوجوان الگو باشد. در نهایت هم در وقایع دفاع مقدس، مسائل و مفاهیمی بوده كه به نوجوانان انگیزه می داده و اینجاست كه به حوزه دعا و نیایش و رمضان و مفاهیم دینی بر می خوریم كه به نحوی در جبهه زنده شده است.
 
این نویسنده همچنین گفت: دعا و نیایش در جبهه های دفاع مقدس شكل عملیاتی پیدا كرد و در نهایت داستان های نابی شكل گرفت. می شود به خیلی از این موارد پرداخت و به آن پر و بال داد و به سمت و سوی ادبیات برد. در حالی كه ادبیات و هنر غرب، از قهرمانان و افسانه ها استفاده می كنند، ما می توانیم از الگوی اسوه در دفاع مقدس استفاده كنیم و مفاهیم اسلامی و دینی را به نوجوانان انتقال دهیم.
 
وی با بیان اینكه تاثیرگذاری داستان های دفاع مقدس بستگی به استفاده حرفه ای و هنرمندانه از این وقایع دارد، گفت: وقتی هری پاتر، مرد عنكبوتی و بت من را به ما قالب می كنند و افسانه را طوری به ما ارائه می دهند كه مخاطبان نوجوان و كودك تصور می كنند این ها واقعیت داشته اند، دلیلش این بوده كه توانسته اند از ابزار هنر استفاده بهینه ببرند. ما هم شخصیت های برجسته ای در دفاع مقدس داریم كه البته از آن ها به تعبیر اسوه یاد می كنیم، اما اگر بر روی این شخصیت ها به شكل حرفه ای در ادبیات داستانی كار شود، قابل ارائه به نوجوانان هستند و این موضوعات امتداد دارد و در حال حاضر هم، در كشورهای منطقه همچون سوریه، دفاع امتداد دارد و می توان بر روی شخصیت هایی همچون فرزند شهید مغنیه در انیمیشن ها و داستان ها تمركز كرد و یا به مدافعان حرم كه برخی از آن ها سن زیادی هم ندارند پرداخت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .