تبیان، دستیار زندگی
کاهش جمعیت کیفری یکی از دغدغه های اصلی دستگاه قضا است که در چند سال اخیر با جدیت دنبال و منجر به کاهش 20 درصدی ورودی زندان های کشور شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش 20 درصدی ورودی زندان‌های کشور

کاهش جمعیت کیفری یکی از دغدغه های اصلی دستگاه قضا است که در چند سال اخیر با جدیت دنبال و منجر به کاهش 20 درصدی ورودی زندان های کشور شده است.

بخش حقوق تبیان

زندان

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در دیدار با مقام معظم رهبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی بر کاهش تعداد زندانیان گفت: در این خصوص دستورالعمل جامع و دقیقی تدوین شده است و به دنبال مجازات های جایگزین حبس هستیم و ورودی زندانها نیز ۲۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین دکتر اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها در گفت وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با اعلام کاهش 20 درصدی ورودی زندان ها اظهار کرد: با اقداماتی که بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری و به دنبال آن دستور رئیس قوه قضاییه انجام شد، ورودی زندان ها کاهش یافت و از حدود 600 هزار نفر در سال به حدود 450 هزار نفر در سال رسیده است.

وی  اظهارکرد: تلاش می کنیم این آمار را باز هم کاهش دهیم تا با خارج شدن زندان ها از تراکم جمعیت برنامه های اصلاحی و تربیتی را بهتر انجام دهیم.

رئیس سازمان زندان ها در ادامه افزود: نیم درصد از زندانیان جرایم غیرعمد شامل زنان و ۹۹/۵ درصد شامل مردان می شود. رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، اظهارکرد: بیشترین جرایم غیرعمد مربوط به بدهکاران مالی است که حدود 7 هزار نفر هستند، بدهکاران دیه بیش از 2 هزار نفر  و بدهکاران مهریه نیز حدود 2 هزار نفر هستند.

وی در خصوص حبس زدایی و مجازات جایگزین، ادامه داد: در موضوع حبس زدایی و استفاده از مجازات های جایگزین باید به تمام ظرفیت های قانونی و مدیریتی توجه شود.

جهانگیر فرهنگ سازی را پیش زمینه توسعه استفاده از مجازات جایگزین زندان و حبس زدایی عنوان کرد و گفت: باید برای آگاهی جامعه در این خصوص تلاش کافی صورت گیرد تا استفاده از مجازات های جایگزین حبس به عنوان یک روش و مجازات مناسب تلقی شود.  وی  اظهارکرد: در سال گذشته نسبت به فعال سازی 7 اردوگاه منطقه ای اقدام شده است که در این سال سه مورد از آنان به بهر ه برداری رسیده و مابقی با تخصیص اعتبار به بهره برداری خواهند رسید.

وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی زندانیان با تحصیلات بالاتر از دیپلم، 21.92 درصد رشد و ابتدایی و نهضت 9.40 درصد کاهش نسبت به سال 93 داشتند که بیانگر افزایش میزان جرایم در میان این اقشار تحصیل کرده است.


منبع: میزان