تبیان، دستیار زندگی
کمبود سوخت های فسیلی موجود و محدود بودن منابع آن به برخی مناطق جهان، افزایش تشعشعات آلاینده زیست محیطی از احتراق سوخت های فسیلی و افزایش بهای آن ها، استفاده از منابع بیوتوده را بسیار جذاب و در خور توجه ساخته است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بایودیزل و کاتالیزورها، دستاورد برتر متوسطه دوره اول سیمای نور

بایودیزل و کاتالیزورها، دستاورد برتر متوسطه دوره اول


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید .
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.


مقطع: متوسطه دوره اول
موضوع: بررسی تاثیر نوع کاتالیزور ها بر خواص فیزیکی و شیمیایی بایودیزل تولید شده از روغن پالم
نام مدرسه: سیمای نور
نام استاد: خانم نرگس احمد آقایی
دانش آموزان: نیایش سرمدی، مهراوه بخت ور، فرگل مظهری

چکیده:

کمبود سوخت های فسیلی موجود و محدود بودن منابع آن به برخی مناطق جهان، افزایش تشعشعات آلاینده زیست محیطی از احتراق سوخت های فسیلی و افزایش بهای آن ها، استفاده از منابع بیوتوده را بسیار جذاب و در خور توجه ساخته است.
 بیودیزل به طور خلاصه به عنوان استرهای مونوالکیلی روغن های نباتی یا چربی های حیوانات تعریف می شود. بیودیزل بهترین کاندیدای جایگزین برای سوخت های دیزلی در موتورهای دیزلی است. بیودیزل شبیه سوخت های نفتی می سوزد، در حالی که آلایندگی به مراتب کنترل شده تری دارد. از طرف دیگر بیودیزل احتمالاً کارآیی بهتری از بنزین دارد. بیودیزل همچنین توان بالقوه زیادی را برای موتورهای تراکم احتراقی ارایه می دهد. سوخت دیزل می تواند با بیودیزل که از روغن های نباتی ساخته می شود جایگزین شود .بیودیزل امروزه به طور عمده از روغن سویا، دانه خردل و روغن خرما حاصل می شود.

بایودیزل و کاتالیزورها، دستاورد برتر متوسطه دوره اول

ویژگی های شیمیایی:

ویژگی های فیزیکی بیودیزل بسیار شبیه گازوئیل معمولی است. با این حال، ویژگی های خروجی های اگزوز بیودیزل بهتر از گازوئیل معمولی است.

ایران و تولید سوخت های زیستی:

با وجود آنکه اغلب انرژی کشور از طریق سوخت های فسیلی تامین می شود، به دلیل مسائل زیست محیطی در سال های اخیر پروژه ها و پژوهش های متعددی در زمینه سوخت های زیستی صورت گرفته است.
همزمان با این مساله، در اواخر سال گذشته کارخانه تولید بیودیزل در اصفهان افتتاح شد که ظرفیت 20  و 100، تولید 120 هزار تن سوخت بیودیزل در سال را دارد. سوخت های این کارخانه در انواع  10 درصد بیودیزل تولید می شوند. گذشته از تولید بیودیزل، استفاده از بنزین با درصدی الکل نیز به عنوان یک راه حل برای بهسوزی بنزین و کاهش آلودگی هوا مطرح شده است. سال گذشته، از تولید بنزین با35 درصد متانول در مقیاس آزمایشگاهی رونمایی شد.

در آن زمان قرار بر این بود که روزانه شش تا هفت میلیون لیتر بنزین با 35 درصد متانول تولید شود. این طرح متوقف ماند و طرح های دیگری مبنی بر تولید بنزین با پنج درصد حجمی متانول یا اتانول هم اکنون در حال طی مراحل آزمایشگاهی و دیگر بررسی ها هستند. افزودن متانول با درصدهای حجمی بالا به بنزین، با مخالفت هایی از سوی برخی کارشناسان مواجه شده است. آن ها معتقدند این حجم از الکل، موجب ایجاد مشکل در خودروهای معمولی خواهد شد ضمن آنکه به لحاظ آلودگی و مسائل بهداشتی نیز پیامدهایی را به همراه خواهد داشت.

با این وجود، اغلب بر سر افزودن حجم اندکی اتانول به بنزین معمولی و تاثیر آن در افزایش عدد اکتان و کاهش آلودگی هوا توافق وجود دارد و به نظر می رسد در آینده نزدیک، به طور گسترده از بنزین با درصد حجمی اندکی الکل  استفاده شود.
 
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید. 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی