تبیان، دستیار زندگی
باوجود تاکیدهای بسیار بر امر ازدواج و تشکیل خانواده، متاسفانه به دلایل مختلف شاهد افزایش سن ازدواج و حتی بی رغبتی به این امر مقدس در میان برخی از جوان ها هستیم. قطعا ریشه این امر را باید در مسائل مختلف جست وجو کرد که یکی از آن ها بحث اقتصادی است؛ موضوعی ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست در دست هم دهیم به مهر؛

تامین جهیزیه برای 75هزار نوعروس تحت پوشش کمیته امداد

باوجود تاکیدهای بسیار بر امر ازدواج و تشکیل خانواده، متاسفانه به دلایل مختلف شاهد افزایش سن ازدواج و حتی بی رغبتی به این امر مقدس در میان برخی از جوان ها هستیم. قطعا ریشه این امر را باید در مسائل مختلف جست وجو کرد که یکی از آن ها بحث اقتصادی است؛ موضوعی که البته در جای خود قابل بررسی است. اما بخشی دیگر از این آسیب ها را باید در خود بدنه ازدواج پیگیری کرد. بحث چشم و هم چشمی در مسائلی مانند مهریه و میزان جهیزیه از مواردی است که نه تنها خانواده ها را با مشکل رو به رو ساخته و می سازد که مانند سد بزرگی در پیش روی جوان ها قرار گرفته است.

بخش اجتماعی تبیان
جهیزیه

محمدرضا جعفری معاون آموزش و پژوهش کانون فرهنگی مساجد کشور می گوید: جهیزیه یک رسم است جدا از مهریه که سنت است. جهیزیه بر اساس رسوم به وجود آمده است و هر قوم و نژادی نگاه خاصی به آن دارد. چیزی که در این بخش مهم است نباید به عنوان یک ضرورت و شرط جدی به آن نگاه شود.
وی می افزاید: برخلاف مهریه که توام با کرامت زن است نگاه اسلام به زن به عنوان یک همسر، مادر و انسان، نگاهی متعالی است و حاکی از ارزشی است که برای زن قائل شده  و دلیل پرداخت مهریه نیز همین است. البته ارزش مهریه هم می تواند انسانی باشد هم بحث های مالی و نباید آن را صرفا در موضوعات مادی محدود کرد.
جعفری ادامه می دهد: جهیزیه به ملزومات اولیه زندگی گفته می شود، این هم به عقیده من بستگی به تمکن دو طرف دارد. هر میزانی که بتوانند کمک کنند مناسب است اما نباید نگاه برابری به موضوع و حتی سبقت گیری و چشم  هم چشمی در آن انجام شود که این یکی از مهمترین آسیب های بحث جهیزیه است که حتی می تواند مانع تشکیل ازدواج شود. یکی از دلایل افزایش سن ازدواج افزون یافتن همین آسیب هاست و اگر این آسیب ها افزایش یابد خطری جدی است و بزرگان جامعه و صاحب نظران باید در این زمینه ورود کرده و این خطر را گوشزد کنند.
وی با بیان این مطلب که برداشت من این است مسیری که می رویم مناسب نیست و اگر اکنون زنگ خطر به صدا در نیامده باشد با تداوم روند فعلی در آینده ای نزدیک با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد، اضافه می کند: اگر بنا باشد چیزی که فرصت است تبدیل به تهدید شود، نامانوس است. در واقع مخالفت با اصل جهیزیه بی مورد است، اما باید بر اساس تمکن و شان مالی افراد و خانواده ها صورت گیرد.

از هر فرصتی برای تامین منابع به منظور تهیه جهیزیه استقبال می کنیم

باوجود تاکیدهای بسیار بر امر ازدواج و تشکیل خانواده، متاسفانه به دلایل مختلف شاهد افزایش سن ازدواج و حتی بی رغبتی به این امر مقدس در میان برخی از جوان ها هستیم. قطعا ریشه این امر را باید در مسائل مختلف جست وجو کرد که یکی از آن ها بحث اقتصادی است؛ موضوعی که البته در جای خود قابل بررسی است

درست در نقطه مقابل این نوع جهیزیه های عجیب و غریب که حاصل چشم و هم چشمی هاست، کمیته امداد اعلام کرده است که 75هزار نوعروس به دلیل نداشتن جهیزیه با مشکل رو به رو هستند.
مدیرکل حمایت های اجتماعی کمیته امداد با بیان این مطلب می گوید: از هر فرصتی برای تامین منابع به منظور تهیه جهیزیه استقبال می کنیم.
رضا نوروزی با اشاره به یک میلیون و 750هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد ادامه می دهد: در میان این خانواده ها بیش از 500هزار دختر جوان در شرف ازدواج قرار دارند که وظیفه ما در قبال آن ها سنگین تر است.
مدیرکل حمایت های اجتماعی کمیته امداد با بیان این مطلب که از این میان سالانه بین 10 تا 15درصد دختران ازدواج می کنند، می افزاید: کمیته امداد برای این تعداد نوعروس، سالانه بیش از 80هزار کمک هزینه ازدواج پرداخت می کند، اما با این وجود متاسفانه با مشکلات متعددی در زمینه تامین جهیزیه برای این نوعروسان رو به رو هستیم.
وی با اشاره به محدود بودن منابع برای تامین جهیزیه ادامه می دهد: متاسفانه بسیاری از نوعروسان به دلیل مشکل در تامین جهیزیه ازدواج نمی کنند و ما با موضوعی با عنوان جهیزیه های پشت نوبتی روبه رو هستیم.
نوروزی با تاکید بر ضرورت کمک های مردم در این بخش می گوید: ما امیدواریم بتوانیم با کمک های مردمی و استفاده از ظرفیت های خیّران اقداماتی را انجام دهیم که این مشکل تا حد بسیاری مرتفع شود. نگاه کلان ما این است که بتوانیم حتی بدون مشارکت کمیته امداد، و بهره گیری از ظرفیت خیّران منابع مورد نیاز را برای تامین جهیزیه فراهم کنیم.
مدیرکل حمایت های اجتماعی کمیته امداد با بیان این مطلب که ما از هر طرح نو و کاربردی در این زمینه استقبال می کنیم، ادامه می دهد: هدف ما مشارکت های مردمی برای تامین جهیزیه است و یکی از این طرح های نو و هدفمند، طرح آینه شمعدان است که با مشارکت حدود 40 تا 50 موسسه خیریه و مذهبی در این زمینه اقدام می کند.

تهیه جهیزیه برای 75هزار نو عروس، طرحی ملی است

علیرضا نائینی، دبیر اجرایی طرح آینه و شمعدان نیز با اشاره به این طرح می گوید: موضوع طرح آینه و شمعدان توسط آقای فتاح، مدیرعامل كمیته امداد امام خمینی(ره) مطرح شد.

وی می گوید: دختران عقد كرده  تحت پوشش كمیته امداد 6 ماه در صف دریافت جهیزیه هستند و بضاعت كافی برای آغاز زندگی را ندارند و شروع زندگی آنها متوقف شده فقط به دلیل اینكه این دختران توانایی تهیه جهیزیه را ندارد. این مسئله بسیار مهمی است و كمیته امداد هم هر ساله قدم های بزرگی در این مسیر برمی دارد اما در بخش های مختلف با محدودیت های بسیاری هم همراه است.

دختران عقد كرده  تحت پوشش كمیته امداد 6 ماه در صف دریافت جهیزیه هستند و بضاعت كافی برای آغاز زندگی را ندارند و شروع زندگی آنها متوقف شده فقط به دلیل اینكه این دختران توانایی تهیه جهیزیه را ندارد. این مسئله بسیار مهمی است و كمیته امداد هم هر ساله قدم های بزرگی در این مسیر برمی دارد اما در بخش های مختلف با محدودیت های بسیاری هم همراه است

نائینی ادامه می دهد: ما به این طرح به عنوان یك طرح و فراخوان ملی می نگریم و مردم را متوجه این داستان می كنیم كه 75 هزار نو عروس محتاج جهیزیه حداقلی هستند و شروع زندگی آن به تاخیر افتاده است تا مردم هم كمك های خیر خود را برای این دختران انجام دهند.
وی می افزاید: اجرای این طرح به معنی یك فضا سازی رسانه ای تحت حمایت های نقدی مردمی است. برنامه ریزی ما این است كه نهایت استفاده را از فرصت ماه مبارك رمضان داشته باشیم و در خصوص برنامه های بعدی پس از ماه مبارك رمضان تصمیم گیری خواهد شد.
دبیر اجرایی طرح آینه و شمعدان همچنین یادآور می شود: هدف این نیست که همه کمک های نقدی به مردم از طریق روش های موجود در طرح آینه شمعدون به ستاد مرکزی منتقل شود. لذا در تمام شهرها و روستاهای كه این طرح را عنوان كرده ایم و اگر مسجدی تحت عنوان طرح ما پولی را از سوی مردم جمع آوری كرد و خودش در همان محل كسی را مستحق كمك دانست باید همان جا آن كمك ها را هزینه كند. در واقع ما می خواهیم در ماه مبارك رمضان گفتمانی شكل بگیرد و حمایت های اجتماعی در زمینه ازدواج تقویت شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین رضا رویت، مدیر طرح آینه و شمعدان كمیته امداد در خصوص این طرح می گوید: وقتی مددجویان كمیته امداد به سن ازدواج می رسند كمیته امداد كمك اولیه ای را در حد دو میلیون برای نو عروسان در نظر می گرفت. اكنون طبق آماری كه از كمیته امداد گرفتیم 75 هزار نفر دختر وجود دارد كه عقد كرده و منتظر جهیزیه هستند و همین موضوع باعث ایجاد طرح آینه و شمعدان شد.
 
رویت می افزاید: برای اینكه این دختران خیلی در انتظار كمك كمیته امداد نمانند از یك مجموعه مردم نهاد كه در این حوزه فعال بودند دعوت شد در این امر خیر شركت كنند و با مبالغ اندك خود حداقلی جمع شود و تبدیل به چندین میلیون جهیزیه شود تا زوجی زندگی مشترك خود را آغاز كنند.
 
مدیر طرح آینه و شمعدان ادامه می دهد: این كمك ها مالی است و موسسات خیریه هم پای كار هستند، به این ترتیب با پول هایی كه از سوی مردم جمع آوری می شود، برای نوعروسان جهیزیه تهیه می كنند.
 
وی در خصوص همكاری نهادها با طرح آینه و شمعدان توضیح می دهد: رایزنی این طرح با همكاری كمیته امداد شروع شد. شهرداری تهران با تبلیغات و فضاهایی كه در اختیار دارد در این زمینه كمك كرده و صدا و سیما نیز در تبلیغات و اطلاع رسانی قول همكاری داده است. باید از فضاهای مختلفی كه موجود است استفاده كرد.
 
رویت تاكید می کند: باید اطلاع رسانی كاملی صورت گیرد تا با مشاركت همه مردم این كمك های حداقلی جمع شود و 75 هزار دختری كه اكنون عقد كرده  هستند و منتظر جهیزیه 3 میلیون تومانی، زندگی خود را آغاز كنند.
گفتنی است خیرین می توانند تا پایان ماه مبارک رمضان با شماره گیری #767* یا از طریق مراجعه به سایت http://www.ayneshamdoon.ir/، کمک های خود را واریز کنند و این شماره به حساب های کمیته امداد مرتبط است. کمک های انجام شده پایان ماه مبارک رمضان جمع می شود و از سوی کمیته امداد به صرف جهیزیه دختران عقد کرده می شود.


منبع: روابط عمومی طرح آیینه و شمعدان