تبیان، دستیار زندگی
مهلت مهمانی خاص خدا به پایان رسید ماهی که خواب آن هم عبادت بود و قرائت یک آیه قرآن در آن ماه برابر با یک ختم قرآن در ماه های دیگر بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهلت این میهمانی به پایان رسید

مهلت مهمانی خاص خدا به پایان رسید ماهی که خواب آن هم عبادت بود و قرائت یک آیه قرآن در آن ماه برابر با یک ختم قرآن در ماه های دیگر بود. 
ماهی که سحرهایمان با نجوای الهی می گذشت و مشغول به خواندن دعای سحر و ابوحمزه ثمالی بودیم، ماهی که  آمار جرم های اجتماعی به پائین ترین حد خود رسیده بود و همه اقوام به یکدیگر نزدیک تر شده بودند و در موقع افطار همدیگر را دعوت و با هم ملاقات می کردند و بالاخره ماهی که اولش رحمت، وسط آن مغفرت و آخرش رهایی از آتش بود.

سید عبدالحمید طباطبایی/کارشناس حوزه- بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
میهمانی خدا

بهترین شب های عمرمان و با ارزش ترین آن ها که از هزار سال برتر است، یعنی شب قدر در این ماه بود و همه ما از آن ان شاء الله به بهترین وجه استفاده کرده و درد و دل های خود را با خدا بیان کرده و در درگاه او از گناهان خود عذر خواهی کرده و توبه کرده ایم و در آن شب ها یک قرار هایی با خدای خودمان برای ادامه مسیر زندگی گذاشتیم.
بعضی از علماء، رمضان را اولین ماه از سال جدید قرار داده اند و بعض دیگر گفته اند که محرم اولین ماه سال جدید است ولی احتمال دارد ماه رمضان، اولین ماه از  سال به لحاظ اعمال عبادى باشد و بدین جهت بر اوقات دیگر برترى دارد (به مقدمه‌ى جلد اول كتاب اقبال الاعمال رجوع شود.)

باقی ماندن در راه مستقیم به وسیله تقوا

خداوند در قرآن خطاب به مسلمانان می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ» (بقره، 183)
ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌ گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.
خداوند در این آیه یکی از اهداف روزه را رسیدن به تقوای الهی می داند، تقوا یعنی مواظبت کردن از خود و حرکت کردن در مسیر درست و صراط المستقیم. 
مومنین که به برکت رمضان با قرآن و دعا انس پیدا کرده اند، مسیر حق را یافته و به وسیله تقوا در این راه حرکت می کنند و موظف به حفظ این تقوا در دیگر ماه های سال بوده تا از راه مستقیم منحرف نشوند.

طهارت جان و دل

دل و قلب انسان گاهی به وسیله بعضی از پلیدی های دنیا، زلالیت و شفافیت خود را از دست می دهد و زنگار می زند که باعث دیده نشدن آیات الهی در انسان و انکار آنها می شود که مقدمه جهنمی شدن است. 
همانگونه که خداوند در سوره مطففین به آن اشاره کرده و فرموده: « کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا کَانُوا یَکْسِبُونَ (14) کَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ (15) ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُوا الْجَحِیمِ»
چنین نیست که آنها می پندارند، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دلهایشان نشسته است! چنین نیست که می پندارند، بلکه آنها در آن روز از پروردگارشان محجوبند! سپس آنها به یقین وارد دوزخ می شوند! 
همچنین پیامبر صلوات الله علیه وآله در روایتی به این مطلب اشاره و راهکار برطرف نمودن این بیماری را ذکر نمودند: «قالَ رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله: إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ كما یَصدأُ الحَدیدُ إذا أصابَهُ الماءُ. قیلَ : و ما جَلاؤها؟ قالَ: كَثرَةُ ذِكرِ المَوتِ، و تِلاوَتِ القرآنِ»
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: همچنان كه آهن اگر آب به آن رسد زنگ مى زند، این دل ها نیز زنگار مى بندد. عرض شد: صیقل دادن آنها به چیست؟ فرمود: بسیار به یاد مرگ بودن و تلاوت قرآن. (كنز العمّال : 4213)
در این ماه که به وسیله انس با قرآن ، تلاوت کلام پروردگار، آشنائی با معارف و مفاهیم قرآنی؛ زنگارهای دل خود را از بین برده و جان و دل خود را تمیز کرده ایم، باید مواظب باشیم در ادامه سال آنچنان غرق زندگی خود نشویم که دوباره دلمان زنگار بزند بلکه این عاداتت بسیار خوب همچون قرائت روزانه قرآن و ... را ادامه داده تا باعث طهارت جان و دل خود بشویم.

وصل به الله با ترک گناه

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: همچنان كه آهن اگر آب به آن رسد زنگ مى زند، این دل ها نیز زنگار مى بندد. عرض شد: صیقل دادن آنها به چیست؟ فرمود: بسیار به یاد مرگ بودن و تلاوت قرآن.

یکی از برکات ماه مبارک رمضان انس با ادعیه بود که ما علاوه بر آنکه به وسیله این دعاها، حرفهایمان را با خدا می زدیم، نقشه و الگوی زندگی اسلامی را می خواندیم و یاد می گرفتیم. 
مسلمان ها در تمام زندگی خود همه هم و غمشان نزدیک شدن به خداوند می باشد همانگونه که در دعای شریف ابوحمزه می خواندیم: «و یا مولای ... موملی و یا منتهی سولی فرق بینی و بین ذنبی المانع لی من لزوم طاعتک»: ای مولای من آرمانم نهایت آرزویم، میان من و گناهی که سد ملازمت در طاعت توست جدایی افکن.
ما در این ماه تمرین کردیم که نهایت آرزویمان رسیدن به خدا باشد و دانستیم که آنچه که مانع این وصلت می شود گناه است و تمرین بر ترک آن کردیم و حالا باید این نوع و روش زندگی را ادامه بدهیم تا دوباره در طول سال، زنجیر ارتباطمان با خداوند به وسیله قیچی گناه قطع نشود.

نزدیکی جسم و دل مسلمانان درعید فطر:

یکی از بزرگترین و محترم ترین ایام سال، شب و روز عید فطر می باشد که در روایات به این مطلب اشاره شده که درهای رحمت الهی باز است و هرچه از او بخواهند مستجاب می کند و به آنها می دهد .
در وصف عید فطر ، امام رضا علیه السلام مى ‏فرماید: «انّما جُعِلَ یَوْمُ الفِطْر العیدُ، لِیكُونَ لِلمُسلِمینَ مُجْتمعاً یَجْتَمِعُونَ فیه و یَبْرُزُونَ لِلّهِ عزّوجلّ فَیُمجّدونَهُ عَلى‏ ما مَنَّ عَلیهم، فَیَكُونُ یَومَ عیدٍ و یَومَ اجتماعٍ وَ یَوْمَ زكاةٍ وَ یَوْمَ رَغْبةٍ و یَوْمَ تَضَرُّعٍ» 
خداوند، روز فطر را بدین سبب «عید» قرار داد، تا مسلمانان، مجمعى داشته باشند كه در آن روز، جمع شوند و در برابر خداوند، به خاطر منّت‏ ها و نعمت هایش، به تمجید و تعظیم بپردازند، پس آن روز، روز عید و تجمّع و زكات و رغبت و نیایش است. (وسائل ‏الشیعه، ج 5، ص 141، من لایحضر، ج 1، ص 522)
در این روایت بزرگترین دستاورد عید فطر را اجتماع و همدلی و بخشش به همدیگر ذکر نموده و بیان شده مزد یک ماه عبادت نزدیک شدن قلب و جسم انسان ها به همدیگر و تعظیم الهی می باشد و این درسی برای ماست که در زندگی اسلامی، انسانها همیشه به همدیگر احترام می گذارند و به فکر مشکلات همدیگر هستند و همیشه اجتماع و وحدت خود را برای ساختن جامعه ای اسلامی حفظ می کنند.

مهمترین وظیفه

خداوند در آیات قرآن یکی از ویژگی مومنین یا مسلمان ها را محافظت بر اعمال و عبادات خود ذکر نموده است و کلمه (یُحافِظُون) به کار برده یعنی علاوه بر انجام کار نیک حفظ آن هم لازم است.

کلام آخر:

مهمترین وظیفه ای که ما داریم این است که دستاوردهای عظیم ماه مبارک رمضان و آن قرب و صفای باطنی که به وسیله مناجات و ذکر در این ماه کسب کرده ایم، همه اینها را حفظ نموده، چنانچه گناهانمان همچون آتشی بر خرمن نباشد که همه دستاوردهایمان را سوزانده و چیزی جز حسرت برایمان باقی نگذارد.





مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.