تبیان، دستیار زندگی
مقام های افغانستانی با بیان اینکه حدود 6 هزار مدرسه دینی در این کشور فعالیت دارد، از فعالیت 1300 مدرسه دینی بدون نظارت در افغانستان خبر دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیت 1300 مدرسه دینی بدون نظارت در افغانستان

مقام های افغانستانی با بیان اینکه حدود 6 هزار مدرسه دینی در این کشور فعالیت دارد، از فعالیت 1300 مدرسه دینی بدون نظارت در افغانستان خبر دادند.
 

فعالیت 1300 مدرسه دینی بدون نظارت در افغانستان

فرآوری : لواسانی- بخش سیاست

در یکی از مدارس دینی ویژه دانش آموزان دختر وابسته به وزارت معارف افغانستان دانش آموزانی با چادرهای یک رنگ کلفت و بلند بر سر دیده می شوند. مدیر این مدرسه حاضر به صحبت نمی شود، اما یکی از دانش آموزان به شرط عدم افشای ذکر هویتش حاضر به گفتگو می شود.
وی می گوید: دانش آموزان در این مدرسه مجبور به پوشیدن این لباس هستند و زمانی که آموزگار مرد باشد، باید صورت شان را بپوشانند، در غیر این صورت مدیر مدرسه با وی برخورد خواهد کرد.
این دانش آموز دختر افغانستانی می گوید: برخی از آموزگاران مرد این مدرسه در مساجد نیز تدریس می کنند، آنها تا زمانی که ما روی خود را نپوشانیم، درس نمی دهند و روی خود را به طرف دیوار می کنند.
به گفته او دروسی که در این مدارس تدریس می شود، را مدرسه مشخص می کند و صرفا مطالب عربی و دینی و مذهبی است و خبری از تدریس مطالب سیاسی در این مدارس نیست.
«داعی الحق عابد»، معین وزارت حج و اوقاف افغانستان درباره این مدارس می گوید: در سراسر کشور 3500 مدرسه دینی تحت نظارت این وزارتخانه و 1100 مدرسه دینی زیر نظر وزارت معارف فعالیت دارد.
به گفته عابد مدارس وابسته به وزارت معارف آموزش دانش آموزان تا پایه چهاردهم را برعهده دارند و به فارغ التحصیلان خود مدرک می دهند، اما مدارس وابسته به وزارت حج و اوقاف اغلب پایه ابتدایی را دربرمی گیرد.

فعالیت 1300 مدرسه دینی بدون نظارت در افغانستان


مقام های وزارت معارف افغانستان فعالیت مدارس مذهبی در این کشور را تأیید و در عین حال تاکید می کنند: حدود 1300 مدرسه دینی دور از نظارت آنها فعالیت دارد.
«کبیر حقمل»، سخنگوی این وزارتخانه می گوید: وزارت معارف تلاش دارد، با تامین بودجه این مدارس، آنها زیر پوشش خود قرار دهد.
اما «حمیرا ثاقب»، رئیس خبرگزاری زنان افغانستان و فعال جامعه مدنی می گوید: وزارت معارف نظارت چندانی بر موادی که در این مدارس تدریس می شود، ندارد. این موجب شده، برداشت سنتی از دین و تدریس آن در این مدارس ادامه یابد که نتیجه آن تشدید موج افراط گرایی در کشور است.
«جاوید کوهستانی»، کارشناس امور نظامی و سیاسی افغانستان ضمن ابراز نگرانی از افزایش مدارس دینی در کشور، تصریح می کند: تعدادی از این مدارس، با مدارس دینی پاکستان در ارتباط هستند و از سوی آنها تامین مالی می شوند می کنند.

فعالیت 1300 مدرسه دینی بدون نظارت در افغانستان


کارشناس امور نظامی و سیاسی افغانستان می گوید: بعد از حضور نظامیان خارجی در افغانستان و شکست طالبان، این گروه برای گسترش نفوذ خود به تاسیس مدارس دینی و مذهبی در مناطق مختلف کشور روی آورده و بالطبع بخشی از این مدارس به مکاتب حقانیه، نظامیه، بنوریه و سایر مکاتب دینی و مدارس مذهبی که در پاکستان معروفیت دارند، وابسته هستند.
به گفته کوهستانی مدارس دینی و مکاتب مذهبی پاکستان تنها تامین کننده مالی مدارس مذهبی در افغانستان نیستند، بلکه تامین استاد و معلم و جذب دانش آموز برای آنها را نیز برعهده دارند.
وی تاکید می کند: مدارس دینی در افغانستان هم اکنون به بستری برای جذب نیرو و عضو برای طالبان تبدیل شده اند. حتی بخشی از عناصر مسلح افراط گرای کشورهای آسیای میانه در این مدارس به تحصیل مشغول هستند.
براساس آمارهای وزارت معارف افغانستان درحال حاضر حدود 250 هزار دانش آموز افغانستانی که 15 هزار نفر آنها دختر هستند، در 1100 مدرسه دینی تحصیل می کنند.