تبیان، دستیار زندگی
چراغ راهنما یک وسیله راهنمایی و رانندگی می باشد که معمولاً در تقاطع جاده ها نصب می شود و رانندگان و عابران را هدایت می کند. این وسیله حق عبور را با سه رنگ قرمز، زرد و سبز مشخص می کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چراغ راهنمایی، دستاورد برتر دبستان گل نرگس

چراغ راهنمایی، دستاورد برتر دبستان گل نرگس

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید .
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.


مقطع: دبستان
موضوع: ساخت ماشین چراغ راهنمایی زمان بندی شده
نام مدرسه: گل نرگس
نام استاد: خانم طاهره امراللهی
دانش آموزان: سارا بیاتی، تارا حافظی

چکیده:

چراغ راهنما یک وسیله راهنمایی و رانندگی می باشد که معمولاً در تقاطع جاده ها نصب می شود و رانندگان و عابران را هدایت می کند. این وسیله حق عبور را با سه رنگ قرمز، زرد و سبز مشخص می کند. معنی رنگ ها را همه می دانید. سبز یعنی حرکت وسیله نقلیه، زرد به معنی دقت و قرمز توقف وسیله نقلیه می باشد. تعیین مدت زمان روشن ماندن هر یک از رنگ ها با توجه به مکان قرار گیری چراغ و بار ترافیکی قابلیت تنظیم دارند. وجود این چراغ ها نقش بسیار زیادی را در کنترل ترافیک، ایجاد نظم و حفظ جان و مال انسانها ایفا می کند.
در این وسیله در حقیقت انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده است و از خواص رسانا بودن ورقه های الومینیومی و نارسایی چسب استفاده شده است.

چراغ راهنمایی، دستاورد برتر دبستان گل نرگس

طراحی و ساخت ماشین

در این مرحله کار ساخت ما شامل دو قسمت بود قسمت اول مربوط به ساخت یک موتور چرخ دنده ساده و قسمت دوم ساخت ماشین چراغ راهنمایی زمان بندی شده و استفاده از این موتور قسمت اول در آن.

روش کار:

جریان الکتریکی با وصل کلید وارد موتور شده چرخ دنده موتور، قدرت موتور را بالا برده، سرعت چرخش را کم می کند و قوطی می چرخد انرژی الکتریکی به مکانیکی تبدیل می شود بعد دوباره درآن ورق آلومینیومی که در هر بار متصل به قوطی می شود دوباره جریان مکانیکی در آن تبدیل به  الکتریکی  شده و چراغ روش می شود.
 
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید. 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه و تنظیم: نسرین صادقی