تبیان، دستیار زندگی
حمله به کاروان نیروهای دولتی افغانستان بار دیگر بر ضرورت مبارزه جدی و قاطع کابل با پدیده شوم تروریسم، از جمله گروه تروریستی تکفیری «طالبان» تاکید می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرورت مبارزه جدی و قاطع با طالبان

حمله به کاروان نیروهای دولتی افغانستان بار دیگر بر ضرورت مبارزه جدی و قاطع کابل با پدیده شوم تروریسم، از جمله گروه تروریستی تکفیری «طالبان» تاکید می کند.

ضرورت مبارزه جدی و قاطع با طالبان

قبس زعفرانی - بخش سیاست تبیان

حمله به کاروان 500 نفری نیروهای پلیس افغانستان که برای ماموریتی از ولایت «وردک» عازم کابل شده بودند، اولین دست از حملات طالبان علیه نیروهای دولتی افغانستان شمرده نمی شود، بلکه پیشتر این ولایت شاهد ترور ناموفق «شیرولی وردک»، نماینده وردک در پارلمان افغانستان در اثر انفجار بمب کار گذاشته شده مقابل خانه اش در کابل و زخمی شدن وی نیز بود.
کمتر از دو هفته پیش نیز نیروهای امنیت ملی، یک مقام ارشد نظامی طالبان را درحالی در ولایت «بغلان» دستگیر کردند که با استفاده از خودرو فرمانده پلیس وردک تلاش داشت، برای مداوا خود را به کابل برساند.
جدیدترین رخداد از این دست، حمله به کاروان 500 نفری نیروهای پلیس افغانستان بود. این حمله توسط 2 انتحاری وابسته به طالبان انجام شد و دست کم 80 کشته و زخمی از خود بر جای گذاشت.
گزارش ها از منطقه وردک تاکید می کند که طالبان یورش گسترده ای را علیه ولسوالی (شهرستان) «جلریز» این ولایت انجام داده و نیروهای نظامی و امنیتی دولتی نبردهای سختی با طالبان در این منطقه داشته و هنوز از تلفات احتمالی آن، خبری در دست نیست.
ولسوالی جلریز سال گذشته نیز شاهد یک نبرد خونین و سخت بین طالبان و نیروهای دولتی بود که پس از 24 ساعت محاصره، با کشته شدن 22 نظامی افغانستانی پایان یافت.
آنچه به آن اشاره شد، اتفاقات رخ داده ظرف تقریبا یک ماه اخیر در منطقه وردک بوده و این فقط بخشی کوچک از وضعیت دشواری است که سال هاست، وردک با آن دست به گریبان است.
منطقه وردک به این جهت که در مسیر جاده هایی قرار دارد که ولایت هایی مانند غزنی، بامیان، قندهار، هرات، هلمند را به کابل مرتبط می کند، از اهمیت بسیاری برای طالبان برخوردار استَ، علاوه بر اینکه بخش های وسیعی از جاده هایی که در وردک ولایت های یادشده را به کابل مرتبط می کند، در کنترل طالبان است و عناصر این گروه با بمبگذاری جاده ها، حملات مسلحانه، کمین های چریکی و شناسایی افراد مورد نظر، این منطقه را به مسیری خطرناک چه برای نیروهای دولتی و چه غیر نظامیان بدل کرده اند.
اوضاع در منطقه وردک هم آنگونه که انتظار می رود، خوشایند نیست، مردم این منطقه که اغلب روستایی هستند، برای حفظ جان خود و خانواده هایشان مجبور به همکاری با طالبان و سایر گروه های مسلح منطقه هستند.
وضعیتی که هم اکنون وردک به آن دچار شده، رهاورد ناکامی حکومت وحدت ملی در موضوع مبارزه با تروریسم و تامین امنیت نیست، بلکه ریشه در سیاست های نادرست حکومت های پیشین افغانستان نیز دارد.
سخنگویان دستگاه های رسمی از ریاست جمهوری گرفته تا نهادهای امنیتی افغانستان اگرچه هرکدام سعی کرده اند، به نحوی فضا را آرام کنند، اما اظهارات اخیر سخنگوی وزارت کشور افغانستان، خشم و غضب شدیدی در میان مردم ایجاد کرده است.
«صدیق صدیقی»، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در همان روز حمله به کاروان نیروهای دولتی این کشور در سخنانی اعلام کرده بود که بیش از 50 منطقه افغانستان تحت تاثیر تهدیدات امنیتی قرار دارد و 9 منطقه نیز درحال حاضر از کنترل دولت خارج شده است.
به گفته سخنگوی وزارت کشور افغانستان مناطقی که از کنترل دولت خارج شده اند، شامل نوزاد، دیشو، بغران و موسی قلعه در ولایت هلمند، وردوج و یمگان در ولایت بدخشان، منطقه کوهستانات در سرپل، منطقه ناوه در ولایت غزنی و منطقه خاک افغان در ولایت زابل هستند.
صدیق صدیقی در ادامه خاطر نشان کرده بود: مناطقی در شمال شرق، شمال و بخش  های دیگر افغانستان با تهدیدات امنیتی و خطر سقوط روبه رو هستند و طالبان فعالیت  های خود در این مناطق را افزایش داده است.
از نظر کارشناسان امور سیاسی و نظامی افغانستان دولت این کشور باید اقدامی جدی در مقابله با خطر طالبان و سایر گروه های تروریستی که هر روز گستره فعالیت های خود را توسعه می دهند، به عمل آورد و با قاطعیت وارد میدان شود.
به گفته آنها کابل هیچ گاه نباید به آمریکا و متحدانش جهت کمک به ارتش و نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان برای مبارزه با طالبان و پدیده تروریسم بیاندیشد، چون پس از گذشت 15  سال از حمله آمریکا و متحدانش در سال 2001 میلادی به افغانستان، هنوز هم ناامنی و اوضاع وخیم امنیتی در سراسر این کشور وجود دارد و  نظامیان آمریکایی و متحدانش تاکنون در برقراری امنیت در افغانستان ناکام بوده اند، درحالی که در مقابل طالبان مناطق زیادی از این کشور را تحت کنترل دارند.