تبیان، دستیار زندگی
در این عصر که همه گردشگران داخلی و خارجی نخستین راه برای کسب اطلاع از سرمایه گذاری ها یا جاذبه های گردشگری هر شهر و کشوری را رجوع به سایت های اینترنتی می دانند، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در به روز کردن سایت خود عقب مانده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعطیلی گردشگری ایران در فضای مجازی!

در این عصر که همه گردشگران داخلی و خارجی نخستین راه برای کسب اطلاع از سرمایه گذاری ها یا جاذبه های گردشگری هر شهر و کشوری را رجوع به سایت های اینترنتی می دانند، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در به روز کردن سایت خود عقب مانده است.

بخش ارتباطات تبیان
سفر

با این حال هرازگاهی یک مراسم رونمایی گذاشته و از سایتی به اصطلاح جامع رونمایی می کند، اما پس از مدتی این سایت هم مانند سایت های دیگر این حوزه معطل و خالی از گردشگر می ماند. مهر در گزارشی به بررسی وضعیت سایت های فعال در حوزه گردشگری پرداخته است که می خوانید.

کپی های پر اشتباه

یکی از مراسم های رونمایی از سایت های اطلاع رسانی جامع و کاملی که قرار بود پاسخگوی نیاز گردشگران باشد و نه تنها ایرانی ها بلکه مردم کشورهای دیگر نیز آن را به 5 زبان زنده دنیا ببینند، سایت  TIURISMIRA بود.
مراسم رونمایی از این سایت با حضور معاون اول رییس جمهور و طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در بهمن ماه سال 93 برگزار شد. اگرچه اطلاعات زیادی در سایت درج نشده بود، اما همان زمان از این سایت رونمایی کرده و گفتند که در آینده محتوای آن به روز می شود؛ اما دریغ از درج یک مطلب اضافه تر!

میراث جهانی ایران در این سایت تنها با یک مطالب کپی شده از سایت ویکی پدیا معرفی شده به نحوی که مراجعه گردشگران به ویکی پدیا یا هر سایت دیگری به طور حتم بیشتر از این سایت به اصطلاح جامع اطلاعات در اختیار کاربر قرار می دهد

در این سایت، کاربران مشاهده خواهند کرد که تنها 12 دفتر خدمات مسافرتی معرفی شده است. در بخش معرفی جاذبه های گردشگری، تصاویر به کار گرفته چنان چینش شده اند که گویی تنها برای خالی نماندن این فضا کار گذاشته شده اند؛ چراکه هیچ کدام سایز مناسبی ندارند.
میراث جهانی ایران در این سایت تنها با یک مطالب کپی شده از سایت ویکی پدیا معرفی شده به نحوی که مراجعه گردشگران به ویکی پدیا یا هر سایت دیگری به طور حتم بیشتر از این سایت به اصطلاح جامع اطلاعات در اختیار کاربر قرار می دهد.
اگرچه سازمان میراث فرهنگی در گزارش عملکرد خود همیشه از نام آثار جهانی ایران یاد می کند که به ثبت رسانده اما در همین سایت می توان مشاهده کرد که برای جایی مانند تخت سلیمان که از آن به مجموعه تخت سلیمان یاد شده، تصاویری از قره کلیسا نیز وجود دارد این در حالی است که قره کلیسا در پرونده دیگری به نام کلیساهای ایران به ثبت رسیده و اصولا ارتباطی با تخت سلیمان ندارد. اما در این صفحه اطلاعات اشتباه به گردشگر داده می شود.
جالب اینجاست که در پایان صفحات اینترنتی این سایت نوشته شده «کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و هرگونه بهره برداری از مطالب و تصاویر آن با ذکر منبع، آزاد است» این در حالی است که مطالب و تصاویر سایت های دیگر در این سایت به روز رسانی شده اما در کنار هیچ کدام از آنها منبع ذکر نشده است.

حتی تلفن ها هم به روز نیست!

لینک هایی که به این سایت مرتبط شده است، مربوط به بخش های دیگر حوزه گردشگری است که یکی از آنها مربوط می شود به خانه مسافر. خانه های مسافر عنوان طرحی است که معاون گردشگری آن را ارایه و اعلام کرد که سایتی برای رزرو این خانه ها به روز شده است.
نیم نگاهی به این سایت نشان می دهد که نه می توان به آمار خانه مسافرها دست پیدا کرد و نه می توان شماره تلفن به روز آنها را به دست آورد؛ چراکه  برخی از آنها با تغییر کد تلفن شهرستان ها تغییر کرده و هیچ گاه کسی نبوده که آنها را به روز کند. بنابراین چنین سایتی نیز برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به خانه مسافرها درخور اعتنا نیست. از این دست سایت ها در دوره ریاست مسعود سلطانی فر در سازمان میراث فرهنگی و مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری این سازمان زیاد رونمایی شد.
در روز جهانی گردشگری سال گذشته نیز سایت دیگری افتتاح شد. IRAN LAND SCAPE یک سایت اطلاع رسانی گردشگری بود که به گفته طراح آن، قرار بود اطلاعات جامعی را در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اختیار مردم قرار دهد؛ اما این سایت هم اکنون غیرفعال است.

مسابقه ای که برگزار نشد

mvconline.ir هم عنوان سایت دیگری بود که قرار شد تا دفاتر خدمات مسافرتی در آن اطلاعات خود را به روز کنند؛ اما این سایت اکنون غیرفعال است

پیش از این در تیرماه سال 89  رضا موسوی، معاون وقت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسمی با همکاری یک شرکت خصوصی در حوزه گردشگری از برگزاری مسابقه و جشنواره دایمی عکس جذابیت های گردشگری ایران در فضای مجازی خبر داد و گفت: پایگاه اطلاع رسانی persianchrome.ir بانک تصاویر گردشگری ایران است که در آن هر گردشگر می تواند تصاویر مربوط به نقاطی که از آن دیدن کرده است را ببیند.
وی همچنین گفته بود این سایت پس از گذشت چند ماه می تواند اطلاعات گردشگری مفصلی را درباره جاذبه های ایران به ایرانیان و گردشگران خارجی ارایه کند. تمامی آژانس های مسافرتی نیز اطلاعات خودشان را درباره برگزاری تورهای گردشگری در این سایت قرار می دهند تا این پایگاه به آدرسی برای تکمیل اطلاعات لازم هر گردشگر خارجی تبدیل شود.
اما پس از گذشت تنها چند ماه نه تنها این مسابقه هیچ وقت برگزار نشد؛ بلکه اطلاعات آن نیز به روز نشد.

یک سایت تهی از اطلاعات دیگر

mvconline.ir هم عنوان سایت دیگری بود که قرار شد تا دفاتر خدمات مسافرتی در آن اطلاعات خود را به روز کنند؛ اما این سایت اکنون غیرفعال است. حتی در سایت روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی به نشانی CHTN.ir نیز نمی توان اطلاعات درست، کامل و دقیقی درباره میراث ایران یافت. تنها استفاده سایت های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی بازنشر اخبار غیرانتقادی رسانه های دیگر یا عکس بازدیدها و اخبار مربوط به رییس این سازمان است. سایت اداری سازمان میراث فرهنگی نیز به نشانی ICHTO.IR تهی از اطلاعات مربوط به گردشگری ایران است.


منبع : فناوران