تبیان، دستیار زندگی
کارشناسان علوم ارتباطات و اساتید دانشگاه در میزگرد ایرنا، نقش روابط عمومی ها در صنعت، ظرفیت های فعلی در توسعه صنعت، میزان کمک روابط عمومی کارآمد و متخصص به صنعت و نقش آفرینی آن در این بخش را مورد بررسی قرار دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفقیت روابط عمومی ها در گرو نیروهای متخصص است

کارشناسان علوم ارتباطات و اساتید دانشگاه در میزگرد ایرنا، نقش روابط عمومی ها در صنعت، ظرفیت های فعلی در توسعه صنعت، میزان کمک روابط عمومی کارآمد و متخصص به صنعت و نقش آفرینی آن در این بخش را مورد بررسی قرار دادند.

هومن بهلولی- روابط عمومی

کارشناسان علوم ارتباطات و اساتید دانشگاه در میزگرد ایرنا

به گزارش روابط عمومی، دومین میزگرد از سلسله میزگردهای تخصصی روابط عمومی با عنوان ' صنعت و روابط عمومی' با حضور احمد یحیایی ایله ای استاد دانشگاه و عضو موسس خانه روابط عمومی، هوشمند سفیدی عضو موسس و نماینده خانه روابط عمومی و حمید شکری خانقاه و مولف چندین جلد کتاب حوزه ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد .
در این میزگرد کارشناسان به طرح دیدگاه های خود برای حضور موثر روابط عمومی ها در بخش صنعت برای توسعه و رونق این بخش پرداختند.
در این بخش گزارش کوتاهی از اظهارات این میهمانان ارایه و گزارش کامل در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

** وظیفه اصلی روابط عمومی، مدیریت دغدغه های ارتباطی بخش صنعت
 وظیفه اصلی روابط عمومی در بخش صنعت را مدیریت دغدغه های ارتباطی این بخش عنوان کرد و گفت: آینده نگری، بحران ستیزی و اعتبارسازی از دیگر وظایف مهم یک روابط عمومی کارآمد است که یک فرد متخصص در این زمینه باید به این ویژگی ها مسلح و مسلط باشد.
حمید شکری خانقاه تاکید کرد: برای رشد و کارآمدی روابط عمومی ها، باید از کپی برداری صرف از الگوهای غربی پرهیز و یک الگوی بومی تعریف کنیم که در حال حاضر، فاقد آن هستیم.
مولف کتاب برنامه های راهبردی در روابط عمومی با بیان اینکه روابط عمومی ها در ایران فاقد استراتژی هستند، تصریح کرد: ضعف بزرگ روابط عمومی های ما این است که آنها به جای برنامه محور بودن، وظیفه محور شده اند و تنها حسب دستورات و برنامه های ابلاغی در سازمانها و دستگاه ها فعالیت می کنند.

** روابط عمومی قدرتمند باید در بخش صنعت شکل بگیرد
عضو موسس و نماینده خانه روابط عمومی ایران، کم رنگ بودن حضور روابط عمومی ها در بخش صنعت را یکی از معضلات و مشکلات بزرگ این حوزه برشمرد و گفت: با ظرفیت های موجود در روابط عمومی های بخش صنعت و دارا بودن نیروهای فراوان، تاکنون به نحوه بایسته و شایسته از روابط عمومی ها در این بخش استفاده نشده است.
هوشمند سفیدی افزود: لازمه رشد، رونق و توسعه بخش صنعت در کشور، وجود یک نظام قدرتمند اطلاع رسانی و تشکیل یک روابط عمومی قوی و کارآمد و سرآمد در بخش صنعت است . آنچه امروز به نام روابط عمومی در خیلی از سازمانها و دستگاه ها به ویژه بخش صنعت استفاده می شود، از ایده آل فاصله داشته و تنها به برخی ابعاد این حرفه توجه می شود.
سفیدی گفت:  در برجی اماکن از روابط عمومی ها به عنوان برندسازی و تنها برگزار کننده مراسم و تشریفات و تبلیغات استفاده می شود.
دبیر کل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی تاکید کرد: نیازمند یک روابط عمومی سرآمد هستیم که در همه زمنیه ها رشد کرده و عملکرد شایسته ای را از خود بروز دهد.
سفیدی در عین حال گفت:  روابط عمومی که در یک جنبه پیشرفت داشته باشد، دیگر سرآمد نیست.

** موفقیت روابط عمومی ها در گرو نیروهای متخصص است 
استاد دانشگاه علوم ارتباطات یکی از عمده دلایل موفقیت روابط عمومی ها در دنیا را وجود نیروهای متخصص دانست و گفت: برای پیشرفت جامعه هیچ چیز مهمتر از بکارگیری نیروهای متخصص در هر بخش نیست، بنابر این تخصص اولین و مهمترین اولویت در انتخاب مدیران یک روابط عمومی باید باشد.
احمد یحیایی ایله ای اظهارداشت: انتظار می رود دولت نیز از این نظر روابط عمومی ها را رصد و ارزیابی کند.
عضو موسس خانه روابط عمومی ایران، ماهیت صنعت را بدون روح و خشک برشمرد و گفت: روابط عمومی متخصص در بخش صنعت به معنای انسانی کردن و روح بخشیدن به صنعت است تا فضای آن انسانی و اخلاقی شود.
به گفته این استاد دانشگاه، روابط عمومی بخش صنعت باید در مسئولیت پذیری اجتماعی، پوشش بحران های انسانی، ارتباط صنعت با خبرگان، عرضه محصولات و آسیب شناسی فرهنگی شهرهای صنعتی نقش داشته باشد.