تبیان، دستیار زندگی
سیف الله صمدیان هنرمند عکاس و مستند ساز ایرانی است که 38 سال از راهپیمایی روز جهانی قدس عکاسی کرده و تلاش نموده این شور انقلابی را در قاب عکس ماندگار کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکاسی که روز قدس را 38بار ثبت کرد

سیف الله صمدیان هنرمند عکاس و مستند ساز ایرانی است که  38 سال از راهپیمایی روز جهانی قدس عکاسی کرده و تلاش کرده این شور انقلابی را در قاب عکس ماندگار کند.

فراوری: یاسمن پیشوایی-بخش هنری تبیان
روز قدس عکاسی

عکاسی حوزه های مختلفی را دربرمی گیرد که شاید یکی از سخت ترین و البته غیرمترقبه ترین آنها عکاسی مستند باشد. صمدیان هنرمند خوب و شناخته شده ایران، که سردبیر نشریه نیوزویک، نشنال ژئوگرافى و نشریه تایم را در کارنامه خود دارد، سالها در این حوزه فعالیت کرده و یکی از سوژه هایی که وی به طور مستمر از آن عکاسی کرده، روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است.
سیف الله صمدیان متولد 6 بهمن 1332 شهرستان ارومیه است که در دانشگاه تهران رشته زبان و ادبیات انگلیسی خوانده و از سال1359 با ورود به خبرگزارى جمهوری اسلامی، مسئولیت واحد عکس و تأسیس بانک عکس درخبرگزارى جمهورى اسلامى را بر عهده گرفته است.
این هنرمند عکاس و مستند ساز که جمعه 11 تیر ماه همزمان با روز جهانی قدس عکاسی می کرد درباره ی دلایل حضورش نوشت:
« 38 سال است که در راهپیمایی های مختلف بویژه روز قدس فیلم و عکس می گیرم، همانطور که کیفیت چاپ بنرها و شعارهایی که در دست  مردم است روز به روز پیشرفت داشته است، من هم با دوربین سوپر هشت شروع کردم و الان رسیده ام به کیفیت K4 !
 بعد از 38 سال،خدا عالم است کی موقعیتی برایم فراهم شود تا تصاویر و طرح هایم را به سرانجام برسانم.
به هر حال فراهم شدن این موقعیت، رویایی شبیه به یک معجزه است و من تلاشم را می کنم تا قبل از آن  لحظه محتوم خودم هم جزو بینندگان نتیجه این همه حضور باشم، چون گرفتنی ها به ویژه گرفتنی هایی که هر لحظه غفلت کنیم از صحنه روزگار پاک می شوند، همیشه بیشتر از چیزهایی است که می توانیم نشان دهیم. من مطمئن هستم امروز هزاران هزار تصویر با ارزش از نگاه من و  همه دوربین بدستان نادیده و ناگرفته ماند!
من برای آن عکس ها و صحنه هایی دلم می سوزد که گرفته نشدند و دلم برای عکاسان و مستندسازانی بیشتر می سوزد که صبح تا شب می نشینند و از نبودن سوژه در اطراف شان گلایه می کنند و  به دپرس های شدید هم می رسند!
البته. امروز، مهم ترین دستاورد حسی من، پررنگ تر شدن  امید برگشتن کاظم اخوان بود که از دوستان نزدیک و همکاران عکاس من  است.
کاظم 34 سال پیش با سه نفر دیگر توسط فالانژیستها در لبنان اسیر شد و امسال، بار دیگر و این بارجدی تر اعلام شد که آنها زنده اند!
جالب اینکه همزمان با اکران فیلم "ایستاده در غبار"،مهدویان،کارگردان خلاق و با استعداد فیلم و همکارانش که لحظات قبل از دستگیری احمد متوسلیان و کاظم و دو همراه دیگر را بازسازی کرده اند،حضوری فعال در خبررسانی این امید شیرین داشتند.
آرزوی دیدن دوباره کاظم اخوان، 34 سال است که در من همیشه تازه و  زنده است،عکاسی که بدون تردید و به شهادت همه آنهایی که عکسهایش را دیده اند،یکی از نوابغ عکاسی جنگ در جهان است!»

روز قدس عکاسی


 بخشی از مهمترین فعالیت های این هنرمند عکاس به این شرح هستند:
1347 کسب مقام نخست مسابقات سراسرى عکاسى در پانزده سالگى
1350 ورود به دانشگاه تهران و تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسى
اول دى ماه 1371 آغاز به انتشار ماهنامه تصویر، حضور در تمامى بی ینال ها و اتفاقات مهم جهان عکاسى از همان سال ها تا به امروز
تدریس فتوژورنالیسم در دانشگاه تهران
آموزش عکاسى در دانشکده هنر و دانشگاه آزاد اسلامى
حضور در دو دوره از کلاس هاى خبرگزاری  آسیا و اقیانوسیه (OANA) به عنوان مدرس
حضور مستمر در نمایشگاه دوسالانه عکس ایران از نخستین دوره (دبیر جشنواره ، عضو هیأت انتخاب و داورى)
فیلمبردارى فیلم ABC آفریقا به کارگردانى عباس کیارستمى
شرکت در جشنواره ورد پرس فتو (فتو ژورنالیسم هلند) به عنوان یکى از سه آسیایى دعوت شده (این جشنواره حکم اسکار عکاسى را دارد)
کسب چندین جایزه بزرگ عکاسى به خاطر عکس (تأثیر جنگ بر بازى کودکان)
انتخاب بهترین عکس چهل ساله اخیر دنیا توسط او به همراهى سردبیر روزنامه آساهى شیمبون


منابع:
ایسنا
همشهری آنلاین