تبیان، دستیار زندگی
کتاب «نگین کعبه؛ رهیافتی در سیره شناسی، اندیشه شناسی و شخصیت حضرت علی (ع)» تألیف مرتضی صابری در 6 بخش با عنوان های «شخصیت شناسی»، «سیره شناسی»، «اندیشه شناسی»، «متون ادبی»، «ایده ها و موضوعات برنامه سازی» و «منبع شناسی در موضوع امام علی (ع)» از سوی اداره
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار «نگین کعبه»؛ رهیافتی در سیره شناسی، اندیشه شناسی و شخصیت حضرت علی (ع)

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

نگین کعبه

کتاب «نگین کعبه؛ رهیافتی در سیره شناسی، اندیشه شناسی و شخصیت حضرت علی (ع)» تألیف مرتضی صابری در 6 بخش با عنوان های «شخصیت شناسی»، «سیره شناسی»، «اندیشه شناسی»، «متون ادبی»، «ایده ها و موضوعات برنامه سازی» و «منبع شناسی در موضوع امام علی (ع)» از سوی اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه روانه بازار نشر شده است.

«زندگانی حضرت علی (ع) در یک نگاه»، «خاندان علی (ع)»، «ولادت حضرت علی (ع)»، «القاب و کنیه های حضرت علی (ع)»، «علی (ع) در آیینه قرآن»، «علی (ع) در زمان پیامبر (ص)»، «علی (ع) در لسان پیامبر (ص)»، «امیر مؤمنان (ع) از دید معصومان»، «ازدواج علی و فاطمه (س)»، «امیر مؤمنان (ع) از دید بزرگان» و «شهادت حضرت علی (ع)» فصل های نخستین بخش کتاب حاضر هستند.

نویسنده در بخش دوم در سه فصل به «سیره فردی و خانوادگی»، «سیره اقتصادی» و «سیره سیاسی» پرداخته و در بخش سوم نیز «سیاست ها و اندیشه های اقتصادی امام علی (ع)»، «سیاست ها و اندیشه های اجتماعی و فرهنگی امیرالمؤمنین علی (ع)» و «ویژگی های حاکم اسلامی از دیدگاه امام علی (ع)» را بررسی کرده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «محتوای این مجموعه شامل نوشتارهای کوتاهی است که هرکدام به صورت مستقل (بدون ارتباط الزامی به قبل و بعد) قابل استفاده است. این مجموعه به دلیل اینکه از مطالب آثار مختلف در این زمینه تجمیع گردیده ممکن است به صورت طبیعی از لحاظ قلم و نگارش متفاوت باشند. تلاش شده است که این نوشتار به لحاظ منطقی در ذیل بخش های مختلف و منطقی تدوین گردد که امیدواریم مورداستفاده برنامه سازان محترم قرار گیرد. در بخش محورهای برنامه سازی با هدف استفاده بهینه سعی شده تا بر اساس گروه های برنامه ساز محور یابی انجام شود و درعین حال نسبت به مسائل روز جامعه تناسب بیشتری داشته باشد.»

نویسنده در صفحه 18 کتاب درباره القاب و اوصاف حضرت علی (ع) آورده است: «در کتب سیره و حدیث، نام، لقب و اوصاف حضرت امیر (ع) به حدود دویست و پنجاه مورد می رسد. برخی از این القاب و اوصاف، از طرف رسول خدا (ص) به حضرت علی (ع) اعطا  شده است؛ مانند امیرالمؤمنین، وصی، ولی ابو تراب و ... که ویژه آن حضرت هستند و به دیگری اطلاق نمی شود و هر یک از آن ها به بخشی از فضیلت ها و بعدی از شخصیت بی نظیر آن حضرت دلالت دارند. آن حضرت را ولی المتقین لقب داده اند، چون مولا و پیشوای پرهیزگاران بود. او را یعسوب الدین گفته اند، چون شجاعانه در حساس ترین روزگار به پاسداری از دین همت گماشت. ابن ابی الحدید که از بزرگان اهل سنت است، دراین باره می گوید: این لقب را پیامبر اکرم (ص) به علی بخشید؛ یعنی مالک و رئیس و حاکم دین و همین طور او را مرتضی نامیده اند، چون رفتار و کردار آن حضرت موردپسند خدا و رسول بود.»

«قسم خدا» عنوان روایتی در این کتاب است که درباره آن در صفحه 42 می خوانیم: «در سال هشتم هجرت، دوازده هزار نفر از سپاه دشمن با یکدیگر عهد بستند که پیامبر اکرم (ص) و علی (ع) را به قتل رسانند و مسلمانان را نابود سازند. پیغمبر اکرم (ص) جمعی را برای مذاکره فرستاد، ولی نتیجه ای نبخشید. ازاین رو لشکری به سرکردگی علی (ع) به جنگ آنان فرستاد. سپاهیان اسلام به سرعت خود را به آن محل رساندند و دشمن را محاصره کردند. هنوز هوا تاریک بود که حمله کردند و سپاه آنان را در هم شکستند. در آن هنگام سوره والعادیات نازل شد که در آن خداوند با سوگندهای فراوان، از سپاهیان اسلام تمجید کرده است. پیامبر اکرم نماز صبح آن روز را با سوره والعادیات خواندند، اصحاب عرض کردند این سوره را تاکنون نشنیده بودیم. حضرت فرمودند: آری علی (ع) بر دشمنان پیروز شد و جبرئیل با این سوره، پیروزی آنان را به من بشارت داد.»

«سنخیت روحی و اخلاقی» موضوعی در فصل نهم کتاب حاضر است که درباره آن آمده است: همتایی، هماهنگی و تناسب ایده آل در ازدواج امکان ندارد؛ زیرا هر انسانی دارای اندیشه، روح، اخلاق، تربیت، محیط و خانواده مخصوص به خود است و با دیگری فرق و فاصله دارد؛ اما باید کوشش شود هرچه ممکن است این فاصله کمتر و دو همسر به هم نزدیک تر باشند؛ زیرا هرچه بین زن و شوهر، هماهنگی، هم فکری، تناسب و سنخیت روحی و اخلاقی بیشتر باشد، پایه های زندگی مشترک استوارتر و جاودانه تر خواهد بود و هرچه این تناسب و هماهنگی کم تر باشد، زندگی تلخ تر، کم ثمرتر و ناپایدارتر می شود. بر همین اساس است که امام صادق (ع) درباره حضرت فاطمه زهرا (ع) می فرماید: «اگر خداوند امیر مؤمنان علی (ع) را نیافریده بود، در کره زمین همتایی برای حضرت فاطمه (س) وجود نداشت».

نخستین چاپ کتاب «نگین کعبه؛ رهیافتی در سیره شناسی، اندیشه شناسی و شخصیت حضرت علی (ع)» در 304 صفحه به بهای 12 هزار تومان از سوی اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه، راهی بازار نشر شده است.


منبع:

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.