تبیان، دستیار زندگی

بیماری‌هایی که جوانان را تهدید می‌کنند

با گذشت زمان و تغییر الگوی رفتاری در جوامع مختلف، برخی بیماری‌ها فرصت بیشتری برای بروز در بین جوانان پیدا کرده‌اند. تغییر برنامه غذایی و روی آوردن به مواد غذایی فرآوری شده، افزایش اضطراب و عدم تحرک بدنی کافی دلیل عمده‌ی بسیاری از این مشکلات است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فشار خون، بیماری جوانان، دیابت

فشار خون بالا

تقریبا تعداد بسیار زیادی از بزرگسالان دچار فشار خون بالا هستند. تعداد جوانان مبتلا به فشار خون بالا هم در بعضی کشورهای جهان به بیست درصد می‌رسد. جریان خون در بدن با اعمال فشار و نیرو بر دیواره‌ی رگ‌ها باعث افزایش فشار خون می‌شود. این افزایش فشار خون در طول روز همیشگی نیست و فرد گاهی با افزایش و گاهی با کاهش فشار روبرو می‌شود.

در اواخر دوره‌ی خواب افزایش فشار خون به نوعی مژده دهنده‌ی آغاز روز خواهد بود. ماندن فشار خون در سطح بالا باعث می‌شود قلب برای پمپاژ بهتر مجبور به کار سخت و اضافه کاری شود و البته این موضوع خود باعث مشکلاتی نظیر سکته‌های مغزی، سخت شدن رگ‌ها، خونریزی مغزی، مشکلات کلیه و حتی نابینایی می‌شود.

علت افزایش آمار جوانان مبتلا به فشار خون ،مصرف سیگار، نوشیدنی‌های الکلی، ژنتیک، عدم تحرک کافی و مصرف بالای نمک است.

بیش از یک سوم کودکان و نوجوانان جهان دچار چاقی یا اضافه وزن هستند

 

اختلالات اشتها

تعدادی از افراد از اختلالات غذاخوردن رنج می‌برند. این اختلالات شامل بی‌اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری است که در جمعیت های مسن و حتی در بین جوانان رو به افزایش هستند.

در چهار قاره‌ی جهان کم‌خوری عصبی به ویژه در نوجوانان و کودکان دیده می‌شود و مطالعات نشان می دهد اضطراب‌های دوران کودکی منجر به این نوع بی اشتهایی ها می‌شود. بی اشتهایی در زنان جوان نیز می‌تواند تاحدی مربوط به اختلالات ژنتیکی باشد.

دیابت نوع دو

در دهه های اخیر شیوع دیابت نوع دو در سراسر جهان رو به افزایش است. پیش از این دیابت نوع دو در جمعیت‌های مسن و پیر تر دیده می شد، اما امروزه سن شروع رو به کاهش است، برای مثال آمار کودکان 6 تا 15 سال مبتلا به دیابت نوع دو در کشور ژاپن تقریبا چهار برابر شده است.

پیش از این دیابت نوع دو به عنوان دیابت بزرگسالان شناخته می شد، اما امروزه به ویژه با افزایش چاقی که اصلی‌ترین عامل است، این نوع دیابت در سنین زیر بیست سال بیش از گذشته خودنمایی می‌کند.

سرطان روده‌ی بزرگ

در سال جاری سه سرطان عمده در بین مردان شامل سرطان پروستات، سرطان روده‌ی بزرگ و ملانوم و در بین زنان سرطان سینه، سرطان رحم و سرطان روده‌ی بزرگ می‌باشد. این آمار بر اساس مطالعات بر روی چند کشور بزرگ جهان ارائه شده است.

سرطان روده بزرگ به ویژه در افراد مسن شایع است. اما باید بگوییم متاسفانه میزان مبتلایان به این بیماری که در سنین بیست تا سی و چهار سال قرار دارند تا حدود 90 درصد افزایش یافته است.در حالی که هنوز دلیل قطعی شیوع این سرطان در بین جوانان مشخص نشده، اما اثبات شده که چاقی می‌تواند یکی از عوامل ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در جوانان باشد.

چاقی

بیش از یک سوم کودکان و نوجوانان جهان دچار چاقی یا اضافه وزن هستند. اضافه وزن به معنی داشتن چربی، آب و عضله‌ی بیشتر نسبت به قد فرد است، اما چاقی یعنی داشتن چربی اضافی و بیش از حد. اضافه وزن و یا چاقی به ویژه در کودکان ناشی از عدم تعادل کالری است که خود می‌تواند ناشی از شرایط محیطی، رفتار فرد و ژنتیک افراد باشد.

بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی در بین جوانان جوامع غربی و جوامعی که فساد اخلاقی در آنها به امری عادی تبدیل شده است، روز به روز در حال افزایش است. متاسفانه بیش از هر کسی، زنان درگیر در این روابط آسیب می بینند.

برای مثال بیماری دهانه‌ی رحم یکی از چند مشکلی است که می‌تواند در بین زنان جوان شیوع پیدا کند. سوزاک هم که یک بیماری مقاربتی و ناشی از انتقال یک باکتری است، اغلب در جنس مذکر دیده می‌شود. بیماری‌های ویروسی و باکتریایی و قارچی بیش از هر بیماری، در بین چنین جوانانی منتقل می‌شود.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.