تبیان، دستیار زندگی

پیشگیری از سکته مغزی، 12 سال عمر بیشتر

تقریبا 10 تا 15 درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، در طی یک سال فوت می کنند. تخمین زده شده است کسی که سکته مغزی می کند، امید به زندگی در او دوازده سال و نیم کمتر می شود. بنابراین پیشگیری از بروز سکته مغزی می تواند تقریبا 12 سال به عمرتان اضافه نماید. در اینجا چند راهکار برای پیشگیری از سکته مغزی برای تان می آوریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکته مغزی

 

برنامه غذایی ضد سکته مغزی در پیش بگیرید

در پیش گرفتن تغذیه ای که از سکته مغزی جلوگیری کند، آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. لازم نیست چربی‌ها، دسرها، نمک و یا هر چیزی را که دوست دارید کاملا کنار بگذارید. تعادل، کلید این معماست. برنامه غذایی تاثیر بسیار بزرگی بر احتمال بروز سکته مغزی دارد.

کلسترول بالا می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد، چون شما را در معرض خطر لخته شدن خون قرار می دهد. نمک زیاد هم می‌تواند باعث فشار خون بالا گردد و اگر شما هم اکنون دچار این مشکل هستید، مصرف نمک زیاد می‌تواند آن را تشدید کند.

در عوض، غذاهایی مانند ماهی، مغزها، قارچ و سویا می‌تواند احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهد. تغذیه متعادل که سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های متنوع، پروتئین و فیبر است می‌تواند نقش بسیار پررنگی در کاهش احتمال سکته مغزی و در نتیجه افزایش طول عمر داشته باشد.

فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش و تحرک بدنی هم می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را کم کند، چون عملکردهای ضدالتهابی و کاهنده کلسترول را در بدن تقویت می نماید. حتی ورزش با شدت متوسط هم در این کار موثر است. شما انتخاب های زیادی برای فعالیت بدنی دارید که می‌توانید به عنوان بخشی ثابت از زندگی تا از آن لذت و بهره ببرید، بدون این که حتی به ورزش فکر کنید.

چالش‌های ذهنی مانند مطالعه یا بازی‌های کامپیوتری می‌توانند قابلیت‌های ادراکی را تقویت کنند و از مغز برای سال‌های آینده محافظت نمایند

 

وزن متعادلی داشته باشید

ثابت شده که چاقی احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد. برنامه غذایی که کالری متعادلی دارد، همراه با سبک زندگی پرتحرک و فعال می‌تواند به بیشتر افراد کمک کند تا وزن سالم و متعادلی داشته باشند. با این وجود، برای افردی که از نظر ژنتیکی در معرض اضافه وزن هستند، مداخلات درمانی و دارویی ممکن است ضرورت داشته باشد.

ورزش های ذهنی انجام دهید

مطالعات نشان داده ورزش ها و فعالیت‌های ذهنی می‌توانند با تقویت و بهبود عملکرد مغز، از سکته مغزی جلوگیری کرده و یا اثرات آن را به حداقل برسانند. چالش های ذهنی مانند مطالعه یا بازی های کامپیوتری می‌توانند قابلیت‌های ادراکی را تقویت کنند و از مغز برای سال‌های آینده محافظت نمایند.

 استرس

از اضطراب‌تان کم کنید

اضطراب و استرس اثرات مخربی بر بدن دارد که یکی از آنها استرس اکسیداتیو می‌باشد. استرس اکسیداتیو می‌تواند رادیکال‌های آزاد تولید کرده و قبل و بعد از سکته مغزی به سلول‌های حساس مغز آسیب بزند. ضمنا استرس، شدت بیماری قلبی، فشارخون، دیابت و بیماری های عروق مغزی را افزایش می دهد که همه ی این ها منجر به سکته مغزی می‌گردند. پس یاد بگیرید چطور آرام باشید تا بتوانید از اثرات مضر استرس پیشگیری کنید.

غذاهایی مانند ماهی، مغزها، قارچ و سویا می‌تواند احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهد. تغذیه متعادل که سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های متنوع، پروتئین و فیبر است می‌تواند نقش بسیار پررنگی در کاهش احتمال سکته مغزی و در نتیجه افزایش طول عمر داشته باشد

 

چکاپ‌های منظم داشته باشید

بیشتر عواملی که منجر به سکته مغزی می‌شوند را می‌توان با چکاپ های منظم پزشکی به راحتی تشخیص داد و به طور موثر مدیریت و کنترل کرد تا زمینه بروز سکته فراهم نشده و در نتیجه زندگی تان نجات پیدا کند.

داروهای‌تان را طبق تجویز پزشک و به طور منظم مصرف کنید

مصرف نامنظم داروهای پیشگیری کننده از سکته مغزی مضر است تا مفید. اگر لازم است داروی رقیق کننده خون، قرص کاهش فشارخون و یا دارویی برای قلب تان مصرف کنید، حتما طبق تجویز پزشک معالج تان پیش بروید. اگر این دارویی عوارض ناخوشایندی برایتان داشت، از مصرفش خودداری نکنید، بلکه به پزشک تان بگویید تا نوع دارو را تغییر دهد و یا دوز آن را طوری تنظیم کند تا بتوانید تحملش کنید.

علائم حمله‌ی ایسکمی گذرا یا به اصطلاح پزشکی TIA را بشناسید

سکته مغزی یا حمله ایسمکی گذرا می‌تواند نامحسوس یا عجیب باشد. در مورد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بتوانید اقدامات لازم جهت پیشگیری از سکته مغزی را هنگام مواجهه با حمله ی ایسمکی گذرا به عمل آورید. حمله ی ایسمکی گذرا، یکی از علائم هشداردهنده ی سکته مغزی است. اگر نسبت به این علائم آگاهی درستی داشته باشید و بتوانید تشخیص شان دهید، می‌توانید فورا به خودتان کمک کنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.