تبیان، دستیار زندگی

عاداتی که به سلامتی‌تان صدمه می‌زنند

همه‌ی ما از اهمیت بالای ورزش منظم و مصرف وعدههای غذایی سالم و کافی مطلع هستیم، اما تقریبا اکثر ما آدم‌ها این نکات را ‌نادیده می‌گیریم و عاداتی را دنبال می‌کنیم که به سلامتی‌مان لطمه وارد می‌کنند..ما پنج عادت ناسالم و بسیار جدی را شناسایی کرده و برایتان از عوارض بد آنها خواهیم گفت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواب بسیار کم، خواب زیاد، کم خوابی،

خواب بسیار کم

شواهد بسیار بسیار کمی وجود دارد که نشان می‌دهد کم خوابی خوب است. خواب ناکافی می‌تواند با افزایش سن منجر به زوال عقلی فرد شود و در نهایت بیماری آلزایمر را به دنبال بیاورد. خواب کمتر از شش تا هشت ساعت در شب، پیری زودرس پوست را به دنبال دارد.

کسانی که بیش از دیگران در معرض نور خورشید هستند، برای جلوگیری از پیری پوست و ایجاد لکه‌های قهوه ای، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را بیش از سایرین جدی بگیرند


خواب بیش از اندازه

بررسی بر روی تعداد زیادی از افراد نشان می‌دهد که خواب بیش از هفت یا هشت ساعت در روز موجب کاهش عملکردهای شناختی خواهد شد.

البته خواب بیش از اندازه از سه تا پنج سال به بالا این عارضه را به دنبال دارد.

خواب بیش از حد خوابی است که از نه ساعت بیشتر باشد که یکی از دلایل مهم مرگ و میر زوردس و زوال عقلی است.

دست کشیدن از کرم ضد آفتاب

خورشید نقش مهمی را در پیری پوست ایفا می‌کند. حتی مقدار کمی از نور فرابنفش خورشید می‌تواند بر فعال کردن آنزیم کلاژناز و الاستاز (آنزیم تجزیه کننده ی کلاژن و الاستین) اثر بگذارد.

کلاژن و الاستین در شاداب و جوان نگه داشتن پوست موثر هستند و اگر از بین بروند، پوست شادابی و خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و دچار افتادگی می‌شود.

کسانی که بیش از دیگران در معرض نور خورشید هستند، برای جلوگیری از پیری پوست و نیز ایجاد لکه‌های قهوه ای و خاکستری روی پوست، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را بیش از سایرین جدی بگیرند.

مصرف زیاد شیرینی جات

مصرف مقدر زیاد قند در هر روز می‌تواند شادابی و جوانی‌تان را بگیرد. در فرایندی که آن را فرایند گلیکولیزه شدن می‌نامند، ملکول‌های قند در جریان خون به ملکول های پروتئینی کوچکی متصل می‌شوند و محصول نهایی این فرایند باعث پیری زودرس فرد می‌شود.

کلاژن و الاستین پروتئین‌هایی هستند که به شدت مستعد شرکت در فرایندهای گلیکولیزاسیون می‌باشند. بنابراین مصرف رژیم غذایی دارای قند بالا واقعا آسیب رسان است.

فراموش کردن سایه

نور خورشید نه تنها بر پوست اثر سوء دارد، بلکه منجر به آسیب های چشمی نیز می‌شود و می‌تواند موجب ابتلا به آب مروارید وابسته به سن گردد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور ماوراءبنفش می‌تواند منجر به آب مرارید و سایر بیماری‌های چشمی‌شود. بنابراین استفاده از عینک آفتابی مناسب و دور ماندن از نور خورشید را جدی بگیرید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.