تبیان، دستیار زندگی

6 علت گردن درد

گردن درد مشکلی است که این روزها خیلی از افراد درگیر آن شده‌اند. دلایل متعددی از جمله نشستن در وضعیت نادرست به مدت طولانی باعث ایجاد ناراحتی و درد در ناحیه گردن می‌شود. لازم است که به طور مرتب به گردن استراحت داده و آن را حرکت دهید و حتما وضعیت قرار گرفتن بدن را اصلاح کنید. در این مطلب شش دلیل موثر در بروز گردن درد را مرور می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درد گردن

گردن درد خواهید گرفت، وقتی که..

در طول روز زمانی که در محل کار سخت مشغول کار هستیم، یا در منزل کارهای خانه را انجام می‌دهید، معمولا از فشاری که به گردن وارد می‌شود غافل می‌شویم. علاوه بر این استرس زیاد، قرار داشتن در وضعیت بدنی نامناسب و برخی عادت‌های نادرست باعث بروز دردهای مزمن  گردن خواهند شد. محققان مشاهده کرده‌اند از هر 10 نفر، 6 نفر در فواصلی از زندگی خود از گردن درد رنج می برند، اگرچه این دردها مزمن نبوده و به خودی خود برطرف می‌شوند.

گاهی مشکل به دلیل فشار کاری است که به عضلات نواحی گردن وارد می‌شود و ایجاد درد می‌کند. در این صورت درد ایجاد شده و در ناحیه شانه‌ها و سر نیز انتشار پیدا می‌کند. خوشبختانه در اکثر مواد مشکل خوش خیم بوده و قابل درمان است.

بنابراین لازم است که از بروز این درد پیشگیری کرد، چون بروز اختلال در ناحیه گردن در طولانی مدت می تواند باعث بروز مشکلاتی در ستون فقرات شود.

در ادامه شش دلیل اصلی دردهای ناحیه گردن را توضیح داده و راه‌هایی برای پیشگیری ارائه می‌دهیم.

گردن درد ناشی از حساسیت و ضعف عضلات

به دلیل کم تحرکی، حرکات اشتباه مکرر گردن و استرس های طولانی ممکن است که عضله ذوزنقه ای و دیگر عضلات ناحیه گردن حساس و ضعیف شوند. اگر تغذیه ای غنی از مواد مغذی و همچنین تحرک بدنی کافی نداشته باشید این وضعیت بدتر شده و دردها شدیدتر می‌شوند.

 

گردن درد ناشی از قرار داشتن در وضعیت بدنی نادرست

اگر مدت زمان طولانی در حالت ایستاده و نشسته در وضعیت نامناسبی قرار بگیرید احتمال بروز دردها و ساییدگی استخوانی بیشتر می‌شود.

یادتان باشد زمانی که چند ساعت مداوم و با همان وضعیت به عنوان مثال با رایانه کار می‌کنید، عضلات تان خشک تر شده و بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند. در واقع افرادی که به دلیل شغل شان مجبور هستند به مدت طولانی با پشت خمیده بنشینند، بیشتر در معرض گردن درد قرار می گیرند.

اگر شما نیز مجبور هستید به مدت طولانی پشت کامپیوتر یا فرمان ماشین بنشینید، توصیه می‌کنیم هر 20 تا 30 دقیقه از جایتان بلند شوید، قدمی بزنید، بدن تان را بکشید و وضعیت نشستن تان را اصلاح کنید.

مواد غذایی سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم مصرف کنید که این مواد معدنی برای سلامت عضلات و مفاصل لازم و ضروری هستند.

 

گردن درد در اثر مسائل روحی روانی

پزشکان ارتباط بین شرایط روحی و سلامت جسمی را به رسمیت شناخته‌اند. بررسی های زیادی در این خصوص انجام شده است و علم پذیرفته است که اکثر دردهای گردنی منشا احساسی دارند. در واقع اضطراب، مشغله‌های ذهنی، استرس و افسردگی فشار زیادی به بدن وارد می‌کند و نتیجه آن معمولا در شانه‌ها، گردن و کمر دیده می‌شود.

گردن درد در نتیجه واکنش های شیمیایی

واکنش شیمیایی و عصبی بدن در برابر انواع مختلف محرک ها نیز با بروز و عود دردهای گردن در ارتباط است. مصرف زیاد و افراطی قهوه، نوشیدنی های الکلی وگوشت قرمز، تعادل pH بدن را بر هم زده و باعث بروز التهاب دیگر واکنش های مضر دیگر می‌شود.

گردن درد ناشی از مصرف دخانیات

ترکیبات سمی موجود در سیگار باعث بروز بیماری های مزمن در بیشتر ارگان های حیاتی بدن می‌شود. مصرف زیاد دخانیات فشار مضاعفی به گردن و پشت تحمیل می‌کند، چون باعث کم آبی مهره‌های پشت و گردن می‌شود. این مسئله نیز تاثیر زیادی در ساییدگی و تخریب بافت این ناحیه می گذارد.

سندرم گردن پیامکی

 

گردن درد ناشی از استفاده مکرر از تلفن های همراه

با ظهور تلفن های هوشمند استفاده مکرر از این تلفن ها نیز زیاد شده است. افرادی که به طور مرتب با تلفن همراه خود مشغول هستند، بیشتر در معرض کمردرد و گردن درد قرار دارند. واقعیت این است که پایین انداختن سر برای نگاه کردن به صفحه تلفن، عضلات گردن را منقبض می‌کند که این مسئله باعث فشار زیاد به این ناحیه می‌شود.

اگر مجبور هستید به مدت طولانی پشت کامپیوتر یا فرمان ماشین بنشینید، توصیه می‌کنیم هر 20 تا 30 دقیقه از جایتان بلند شوید، قدمی بزنید، بدن تان را بکشید

 

چند توصیه برای پیشگیری از گردن درد

حال که با عوامل ایجاد کننده گردن درد آشنا شدید، توصیه‌هایی برای پیشگیری از بروز این مشکل داریم که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

- هر روز حداقل یک بار حرکات کششی انجام دهید.

- تمرینات ورزشی در ناحیه پشت، شانه‌ها، گردن و سر را فراموش نکنید.

- روی تشک سفت بخوابید و بالش کم ارتفاع انتخاب کنید.

- همیشه موقع نشستن صاف بنشینید.

- زمانی که بار سنگین جا به جا می‌کنید مراقب باشید. اگر لازم است از فرد دیگری کمک بگیرید.

- سعی کنید به حالت جنینی بخوابید و از خوابیدن به پشت بپرهیزید.

- خودتان را از سرما بپوشانید.

- مواد غذایی سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم مصرف کنید که این مواد معدنی برای سلامت عضلات و مفاصل لازم و ضروری هستند.

توصیه می‌کنیم در طول روز حواستان به وضعیت بدن و عادت‌هایتان باشد و سعی کنید آنها را اصلاح کنید. اگر با اصلاح عادت‌های نادرست و رعایت نکات ذکر شده، همچنان گردن درد داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن را تشخیص داده و درمان های لازم را انجام دهد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.