تبیان، دستیار زندگی
قانون طلایی این است که قبل از مصرف این قبیل مکمل ها به تغذیه تان اهمیت دهید و مصرف آن ها را به زمان بروز کمبود موکول کنید. خوشبختانه ویتامین های طبیعی موجود در مواد غذایی بهتر از انواع مکمل ها جذب بدن می شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند مکمل ضروری برای خانم ها و بایدها و نبایدها

قانون طلایی این است که قبل از مصرف این قبیل مکمل ها به تغذیه تان اهمیت دهید و مصرف آن ها را به زمان بروز کمبود موکول کنید. خوشبختانه ویتامین های طبیعی موجود در مواد غذایی بهتر از انواع مکمل ها جذب بدن می شوند.

فاطمه مهدی پور بخش تغذیه و آشپزی تبیان
مکمل

تقریباً همه خانم ها نگران سلامتی خود هستند و دوست دارند همیشه شاداب و سرحال باشند. به همین دلیل همیشه دغدغه مصرف مکمل داشته و همیشه چند نمونه از آن ها را در منزل دارند. البته که مکمل ها (ویتامین ها و مواد معدنی) معجزه نمی کنند. قانون طلایی این است که قبل از مصرف این قبیل مکمل ها به تغذیه تان اهمیت دهید و مصرف آن ها را به زمان بروز کمبود موکول کنید. خوشبختانه ویتامین های طبیعی موجود در مواد غذایی بهتر از انواع مکمل ها جذب بدن می شوند. چون اغلب این کپسول ها و قرص ها معمولاً حاوی ترکیباتی مانند منیزیم استئارات و سلولز است که مانع از جذب راحت ویتامین ها و مواد معدنی می شود. با این حال خانم ها جزو مشتری های مکمل ها هستند و بهتر است دقیق تر به این مسئله پرداخته شود. در این مطلب به 3 مکمل توصیه شده به خانم ها و 3 مکملی که باید در خصوص آن ها جانب احتیاط رعایت شود را معرفی می کنیم. بهتر است قبل از شروع مصرف هر نوع مکملی با پزشک مشورت کنید. لطفاً با ما همراه باشید.

مولتی ویتامین ها: محتاط باشید

اگر مشتری دائم مولتی ویتامین ها هستید توجه داشته باشید که این کپسول ها حاوی کمترین میزان ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. در اکثر خانم هایی که مشکل سلامتی دارند و مکمل مولتی ویتامین مصرف می کنند میزان کم ویتامین های آن ها کمکی به سلامتی شان نمی کند. بنابراین بهترین کار این است که تغذیه متنوع و پر از ویتامین و مواد معدنی داشته باشید.

مکمل منیزیم مصرف کنید

مواد غذایی مفیدی مانند اسفناج، لوبیا و عدس، گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون و همچنین گوشت های قرمز منبع خوب آهن هستند و مصرف آن ها به همراه مواد غذایی حاوی ویتامین C نیاز به مصرف مکمل را از بین می برد

ترشح هورمون های زنانه به این ماده معدنی بستگی دارد. منیزیم به ترشح پروژسترون، استروژن و هورمون های تیروئیدی کمک می کند و از ترشح زیاد کورتیزول که به هورمون استرس معروف است نیز پیشگیری به عمل می آورد. علاوه بر این منیزیم در کنترل قند خون نیز نقش دارد. توجه داشته باشید که کمبود این ماده معدنی در مرحله اول خواب را برهم می ریزد. اگر علاوه بر بی خوابی دچار کرامپ های عضلانی، اسپاسم و اضطراب نیز شده اید احتمالاً پای کمبود منیزیم در میان است. گفتنی است که منیزیم می تواند باعث کاهش فشارخون نیز بشود. توصیه می کنیم قبل از مصرف خودسرانه این مکمل ها با پزشک مشورت کنید و در صورت تأیید وی مکمل منیزیم مصرف کنید.
نیاز روزانه بدن خانم ها به این ماده معدنی 200 تا 300 میلی گرم است.

مکمل کلسیم: محتاط باشید

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای استخوان ها و بهبود خلق و خوی فرد است چون باعث کاهش عوارض سندرم پیش از قاعدگی می شود. با این حال نباید بدون تجویز پزشک مکمل کلسیم مصرف کرد. حتی اگر به میزان کافی محصولات لبنی که منبع اصلی کلسیم هستند مصرف نمی کنید باز نیازی به مصرف مکمل وجود ندارد. چون اکثر افراد با مصرف مواد غذایی مانند کلم، بادام، بروکلی و ماهی آزاد و غیره به میزان کافی کلسیم دریافت می کنند. بنابراین بهترین کار این است که با مصرف مواد غذایی کلسیم مورد نیاز بدن را جذب کنید و صرفاً با صلاحدید پزشک از مکمل استفاده کنید.

مکمل امگا 3 مصرف کنید

امگا 3 ها جزو اسیدهای چرب ضروری اشباع نشده هستند. مصرف مکمل امگا 3 برای خانم ها لازم است چون بدن نمی تواند آن را تولید کند. امگا 3 ها برای حفظ سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به دیابت، مقابله با افسردگی و عدم تمرکز، پیشگیری از سرطان و بیماری آلزایمر نقش دارد. علاوه بر این مصرف امگا 3 در برخی از خانم ها باعث کاهش شدت کرامپ ها و مشکلات ناشی از قاعدگی می شود.
میزان نیاز روزانه بدن خانم ها به امگا 3 500 میلی گرم است.

مکمل

مکمل آهن: محتاط باشید

مکمل آهن یکی از پرمصرف ترین مکمل بین خانم ها است. درست است که خانم ها به دلیل عادت ماهانه گلبول های قرمز خون را از دست می دهند و بیشتر در معرض کم خونی قرار دارند اما با این حال بهتر است که آهن مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی تأمین شود. توجه داشته باشید که مکمل آهن برای معده دردسر ایجاد می کند. مواد غذایی مفیدی مانند اسفناج، لوبیا و عدس، گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون و همچنین گوشت های قرمز منابع خوب آهن هستند و مصرف آن ها به همراه مواد غذایی حاوی ویتامین C نیاز به مصرف مکمل را از بین می برد. توصیه می کنیم از مصرف خودسرانه مکمل آهن بپرهیزید و صرفاً با تجویز پزشک از آن ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که خانم ها بعد از یائسگی معمولاً نیازی به مکمل آهن ندارند.

مکمل ویتامین D مصرف کنید

حتی اگر به میزان کافی محصولات لبنی که منبع اصلی کلسیم هستند مصرف نمی کنید باز نیازی به مصرف مکمل وجود ندارد. چون اکثر افراد با مصرف مواد غذایی مانند کلم، بادام، بروکلی و ماهی آزاد و غیره به میزان کافی کلسیم دریافت می کنند

ویتامین D به ویتامین خورشیدی شهرت دارد و به بدن ما در جهت جذب کلسیم کمک می کند. در نتیجه در سلامت استخوان ها و دندان ها تأثیر دارد. این ویتامین همچنین در پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون، سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان تخمدان نقش دارد و در بهبود خلق و خوی و پیشگیری از افسردگی موثر است. با وجود اینکه این ویتامین در برخی مواد غذایی وجود دارد اما کمبود آن در بین خانم ها (و البته آقایان) شایع است و نیاز به مصرف مکمل با تأیید پزشک احساس می شود.
نیاز روزانه خانم ها به ویتامین D معادل 600 واحد بین المللی است.

فراموش نکنید

فراموش نکنید که این مکمل ها فقط مکمل هستند. هیچ چیز نمی تواند جایگزین یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی باشد. یادتان باشد که مصرف مکمل ها اصولی دارد که صرفاً پزشک قادر به تعیین آن است. اگر این مکمل ها به درستی مصرف شود تأثیر زیادی در بهبود زندگی فرد خواهد داشت. اما مصرف خودسرانه و نادرست آن ها می تواند عوارضی نیز ایجاد کند. ما در این مطلب به تعدادی از پرمصرف ترین ها اشاره کردیم. در خصوص مکمل های دیگری که در این لیست اشاره نشده اند باید ابتدا کمبود و نیاز بدن محرز شود. در حالت کلی می شود میزان زیاد ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A،E،D و K دریافت کرد اما امکان این نیز وجود دارد میزان بالای آن از طریق مصرف مکمل باعث ایجاد مسمومیت شود. در خصوص ویتامین های خانواده ب کمپلکس محلول در آب نیز مشکل چندانی به بار نمی آید مگر اینکه از مشکلات کلیوی رنج ببرید. اما در خصوص مصرف زیاد مکمل ها باید احتیاط کرد. چون مصرف زیاد آن ها مشکل ساز می شود. بنابراین لازم است که قبل از مصرف حتماً با پزشک مشورت کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.