تبیان، دستیار زندگی
حادثه بمب گذاری فرودگاه ترکیه دیشب در حالی رخ داد که ترکیه روز گذشته به طور رسمی توافق عادی سازی روابط با اسراییل را امضا کرد؛ توافقی که از سوی بسیاری از فلسطینیان و حتی آزادی خواهان در سراسر جهان با انتقاد مواجه شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تَرَک ها بر دیوار امنیتی تُرک ها

حادثه بمب گذاری فرودگاه ترکیه دیشب در حالی رخ داد که ترکیه روز گذشته به طور رسمی توافق عادی سازی روابط با اسراییل را امضا کرد؛ توافقی که از سوی بسیاری از فلسطینیان و حتی آزادی خواهان در سراسر جهان با انتقاد مواجه شد.

ساناز رضایی - بخش سیاست تبیان
بمب گذاری ترکیه

شامگاه سه شنبه در حمله مهاجمان انتحاری به فرودگاه آتاتورک استانبول، مهم ترین فرودگاه بین المللی ترکیه 36 تن کشته و نزدیک به 150 تن زخمی شدند.
فرودگاه آتاتورک همواره یک هدف آسیب پذیر به حساب می آید؛ هرچند دستگاه های اشعه ایکس در ورودی ترمینال وجود دارد اما ایست های بازرسی برای اتومبیل ها محدود است.
گرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این بمب گذاری را رسما بر عهده نگرفته است اما طبق گزارش یورو نیوز، اردوغان انگشت اتهام را به سوی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) نشانه رفته و از سوی دیگر، نخست وزیر ترکیه، داعش را مسئول معرفی کرده است.
بن علی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه پس از این حادثه اعلام کرد: سه عامل انتحاری بعد از ورود به فرودگاه ابتدا به سمت مسافران آتش گشودند و سپس خود را در اماکن پرازدحام فرودگاه منفجر کردند که این امر باعث افزایش شمار قربانیان حمله شده است.
ییلدیریم به هویت عاملان انتحاری این حمله هیچ اشاره ای نکرد و تنها گفت آنها با یک تاکسی خود را به فرودگاه رسانده اند.
فرودگاه آتاتورک سال گذشته با پیشی گرفتن از فرودگاه فرانکفورت پس از هیترو لندن و شارل دوگل پاریس پرترددترین فرودگاه اروپا شناخته شد و در سال 2015 بیش از 61 میلیون مسافر از این فرودگاه گذر کردند.

ترکیه بنا به دلایل مختلف از جمله تنش های داخلی و خارجی در طول چند سال اخیر به یکی از اهداف آسان برای انجام عملیات تروریستی تبدیل شده است

همچنین حادثه دیشب در حالی رخ داد که ترکیه روز گذشته به طور رسمی توافق عادی سازی روابط با اسراییل را امضا کرد؛ توافقی که از سوی بسیاری از فلسطینیان و حتی آزادی خواهان در سراسر جهان با انتقاد مواجه شد.
در داخل ترکیه نیز انتقادهایی علیه این توافق شنیده می شود. کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب مردم جمهوری خواه بزرگترین حزب اپوزیسیون دولت ترکیه در خصوص رویداد کشتی ماوی مرمره گفت: هنگامی که این کشتی در سال 2010 میلادی ترکیه را ترک کرد، برخی از نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه قصد داشتند در ابتدا سوار آن شوند اما سپس به دنبال اخباری که به دستشان رسید از این کار منصرف شدند.
وی افزود: حمله اسرائیل به این کشتی به هیچ وجه درست نبود. ترکیه با اقدامی رو به رو شد که بیشتر مناسب دزدان دریایی است. اردوغان در آن زمان بر سر قول خود مبنی بر اعزام کشتی های پشتیبانی برای حفاظت از کشتی ماوی مرمره نماند و اکنون در حال میو میو کردن است. چطور می توانید چنین توافقی را امضا کنید؟ چطور می توانید در ازای دریافت 20 میلیون دلار همه چیز را فراموش کنید؟ شما طرف چه کسی هستید، سربازان اسرائیلی که شهروندان ترکیه را کشتند؟
دولت باغچلی، رهبر حزب «جنبش ملی» نیز گفت: اردوغان مرتبا اسرائیل را به عنوان یک کشور ترور متهم می کند. اسرائیل کودکان غزه را در ساحل می کشد. اردوغان به شدت از اسرائیل انتقاد می کرد اما امضای این توافق نشان داد که دولت سال ها به صورت مخفیانه با اسرائیل دیدار داشته و ما از آن بی خبر بودیم. اگر با اسرائیل موافق بودیم با آن صلح می کردیم و یکدیگر را در آغوش می کشیدیم. این همه توهین های سنگین برای چه بود؟
اما ترکیه بنا به دلایل مختلف از جمله تنش های داخلی و خارجی در طول چند سال اخیر به یکی از اهداف آسان برای انجام عملیات تروریستی تبدیل شده است. در اوایل همین ماه در جریان انفجار در نزدیکی یک ایستگاه مترو در حوالی یکی از مکان های تاریخی و توریستی در شهر استانبول، 11 نفر کشته و 36 تن مجروح شدند. عامل این انفجار، بمب کنترل از راه دور بوده که در یک خودرو کار گذاشته شده بود و احتمال می رفت که خودروی ماموران پلیس هدف بمب گذاران بوده باشد.
یکی از دلایل عمده این امر، اتخاذ سیاست غلط از سوی حزب عدالت و توسعه و در راس آن رجب طیب اردوغان در راستای دشمن تراشی برای خود در منطقه طی چند سال گذشته بوده است. حمایت لجستیکی و مالی حزب حاکم ترکیه از گروه های تروریستی در سوریه از جمله داعش نیز یکی دیگر از مهم ترین عوامل ناامنی در ترکیه است. اگر چه مقامات ترکیه همواره چنین حمایت هایی را رد کرده و آن را تبلیغات سیاه دشمنان اعلام کرده اند اما با این حال رسانه ها مستندات بسیاری در اثبات این ادعا منتشر کرده اند.
از سوی دیگر، پس از توقف ناگهانی صلح میان نمایندگان دولت و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و نا امید شدن بسیاری از کردهای ترکیه مبنی بر پایان یافتن در گیری دیرینه با (پ.ک.ک)، چند وقتی است مناطق جنوب شرقی و کردنشین این کشور به میدان نبرد میان نیروهای امنیتی ترکیه و پ.ک.ک تبدیل شده است. به دلیل شدت درگیری ها و عملیات نظامی، بسیاری از غیر نظامیان، خانه و کاشانه خود را رها کرده اند.
دیگر امنیت ترکیه آنچنان شکننده شده و تَرَک های کوچک و بزرگ بر جانش نشسته است که با یک تلنگر کوچک فرو می ریزد و تنها بانی این وضعیت، سیاست های غلط و جاه طلبانه رجب طیب اردوغان است که بهای سنگین آن را مردم این کشور با جان خود می پردازند.