تبیان، دستیار زندگی

بیماری‌هایی که با شنا سراغتان می‌آیند

التهاب گوش خارجی که آن را معمولا به عنوان بیماری "گوش شناگر" می‌شناسند زمانی اتفاق می‌افتد که آب در گوش خارجی به دام افتاده و موجب رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها شود. این مشکل در کودکان شایع‌تر است و موجب درد، تورم و خارش می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری شنا، استخر،

هر سال تابستان، ما اتفاقات وحشتناکی راجع به ابتلای افراد به بیماری‌های میکروبی بر اثر شنا می شنویم، برای مثال در سال گذشته در یکی از کشورهای آمریکایی یک نوجوان در اثر شنا در یک دریاچه و ابتلا به یک بیماری مغزی ناشی از آمیب (نوعی تک سلولی) درگذشت.

اگر از بلع آب و شنا کردن در مناطقی که مورد تأیید نیست بپرهیزیم، می توانیم تا حد زیادی جلوی بروز این مشکلات را بگیریم. متأسفانه افراد زیادی مخصوصا در ایام تعطیل بدون در نظر گرفتن اصول بهداشتی و هشدارها، در رودخانه ها و دریاچه هایی که در اطراف شهرها وجود دارند به شنا می پردازند که عمدتا مشکلات زیادی را نیز به دنبال دارد.

بهتر است که جهت آب تنی از استخرهای مطمئن و مورد تایید استفاده کرد. در این مطلب مشکلات و بیماری‌های رایج پس از شنا را برایتان معرفی می کنیم.

اسهال

بلع آب آلوده به میکروب‌ها منجر به ابتلا به اسهال در افراد شناگر می‌شود. میکروب‌هایی مانند کریپتوسپوریدیوم، ژیاردیا، شیگلا، نورو ویروس و باکتری ای کلای از جمله آنهایی هستند که می توانند به فرد منتقل شده و ایجاد مشکل نمایند.

مواد ضدعفونی کننده مانند کلر به خصوص در آب داغ سریع تر تجزیه می‌شوند و به این ترتیب به باکتری اجازه رشد می‌دهند و موجب بروز مشکلات پوستی می‌گردند

کریپتوسپوریدیوم شایع‌ترین علت شیوع بیماری اسهال مربوط به استخر می‌باشد و در صورتی که آب به درستی با کلر و دیگر مواد شیمیایی ضدعفونی نشود، سبب بیمار شدن شناگر از راه تماس افراد آلوده با آب خواهد شد. به همین دلیل نیاز است قبل از ورود به استخر دوش گرفته و از یک گودی کوچک حاوی مواد ضدعفونی کننده عبور کنیم. بهتر است اگر اخیرا دچار دردهای معده و شکمی شده اید، در استخر شنا نکنید، زیرا ممکن است علامت یک مشکل میکروبی باشد.

از شنا کردن در مناطقی که هیچ نظارتی بر آنها نمی شود خودداری نمایید، زیرا ممکن است محل عبور حیوانات و محل استراحت آنان باشد که خود می تواند به راحتی موجب انتقال بیماری‌های گاها کشنده مخصوصا در کودکان شود.

بیماری‌های اسهالی معمولا می توانند دو تا سه هفته طول بکشند و می توانند بسیار جدی و تهدید کننده بوده و موجب کم آبی خطرناک بدن شوند. اگر فرد دچار اسهال خونی شود که سه تا پنج روز به طول انجامیده و به همراه آن دچار تب و لرز نیز شود، باید خود را به پزشک برساند.

بروز علائمی مانند خشکی دهان، لب ترک خورده، پوست برافروخته، سردرد، گیجی، یا ادرار کمتر از چهار بار در روز هم از نشانه های ابتلای فرد به اسهال در روزهای بعدی خواهد بود.

بثورات پوستی آب داغ

آبی که با باکتری سودوموناس آئروژینوزا آلوده می‌شود می تواند راش های پوستی و سوزش پوست را به دنبال بیاورد. مواد ضدعفونی کننده مانند کلر به خصوص در آب داغ سریع تر تجزیه می‌شوند و به این ترتیب به باکتری اجازه رشد می‌دهند و موجب بروز مشکلات پوستی می‌گردند. بنابراین بهتر است در وان ها و استخرهای آب گرم، بیش از دو بار در روز PH آب چک شود و در صورت نیاز مواد ضد عفونی کننده اضافه شوند.

بثورات ناشی از آب داغ معمولا خود را به صورت قرمزی، خارش و تاول های پر از چرک نشان می‌دهند و اغلب پس از چند روز خود به خود بهبود می یابند. اگر ضایعه ی پوستی بیش از حد معمول به طول بیانجامد، باید به پزشک مراجعه شود.

بیماری گوش شناگر

 

گوش شناگر

التهاب گوش خارجی که آن را معمولا به عنوان "گوش شناگر" می‌شناسند زمانی اتفاق می‌افتد که آب در گوش خارجی به دام افتاده و موجب رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌شود. این مشکل در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع‌تر است و موجب درد، تورم و خارش شده و البته در برخی موارد نیاز به تخلیه‌ی چرک پیدا می‌شود. این مشکل با مصرف آنتی‌بیوتیک می تواند درمان گردد.

بهتر است برای محافظت از گوش، پس از شنا آن را با یک حوله ی نرم و تمیز خشک نمایید. همچنین می توانید سر خود را به یک سمت خم کنید تا آب به دام افتاده در گوش خارج شود و البته با استفاده ی از یک سشوار با حرارت کم که با فاصله‌ی چند سانتی متری از گوشتان قرار دارد نیز می توانید آن را خشک نمایید. استفاده از قطره ی گوش پس از هر بار شنا نیز در خشک و تمیز کردن کانال گوش به شما کمک می کند.

مشکلات تنفسی

میکروب‌هایی که در وان های آب داغ و استخرها زندگی می کنند می توانند از راه تنفس نیز موجب بروز مشکلاتی در شناگران شوند. باکتری لژیونلا، که باعث بیماری لژیونر(نوعی از بیماری سینه پهلو) و عفونت ریه می‌شود، گاهی اوقات از این راه گسترش می یابد. لژیونلا به طور طبیعی در آب به خصوص آب گرم که ضدعفونی نشده، پیدا می‌شود.

بیماری لژیونر می تواند سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تب، لرز و درد عضلانی ایجاد کند. این حالت معمولا با آنتی بیوتیک (در صورتی که مشکل زود تشخیص داده شود) قابل درمان است، اما گاهی اوقات می تواند کشنده باشد. به خصوص برای افراد 50 سال یا بیشتر، آنهایی که سیگار می کشند و یا بیماری ریوی مزمن و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار خطرناک است.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.