تبیان، دستیار زندگی
راق یک افسر نظامی آمریکایی که به دلیل امتناع از رفتن به عراق در دادگاه محاکمه می شود، در اولین جلسه دادگاه ادعای بی گناهی کرده است. به گزارش بی بی سی ، ارن واتادا، افسر پیاده نظام از هاوایی در دادگاه نظامی در ایالت واشن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محاکمه افسر آمریکایی به اتهام نرفتن به جنگ عراق


یک افسر نظامی آمریکایی که به دلیل امتناع از رفتن به عراق در دادگاه محاکمه می شود، در اولین جلسه دادگاه ادعای بی گناهی کرده است.

به گزارش بی بی سی ، ارن واتادا، افسر پیاده نظام از هاوایی در دادگاه نظامی در ایالت واشنگتن، واقع در شمال غرب آمریکا، اتهامات وارده را رد کرده و گفتهچون جنگ عراق غیرقانونی است، دستور عزیمت به آن نیز دستوری غیرقانونی است.

اما قاضی دادگاه نظامی دفاع این افسر آمریکایی را بر مبنای قانونی بودن یا نبودن جنگ، غیرقابل قبول دانسته است.

آقای واتادا به جز اتهام 'غیبت' با دو مورد اتهام دیگر نیز روبروست که هر دوی آنها به انتقادات وی از جنگ عراق و 'غیر قانونی و غیر اخلاقی' خواندن آن بر می گردد.

وی که پس از حملات یازده سپتامبر در سال 2001 میلادی به ارتش آمریکا پیوسته، ژوئن سال گذشته میلادی (خردادماه 1385) از اعزام به عراق خودداری کرد و اگر در همه موارد اتهام مجرم شناخته شود، با مجازات حداکثر چهار سال حبس روبرو خواهد بود.

بنا به گزارش ها به هنگام محاکمه این افسر آمریکایی گروهی از فعالان ضد جنگ از جمله شان پن، هنرپیشه سرشناس آمریکایی، به هواداری از وی بیرون دادگاه تجمع کردند.

پیشتر آقای واتادا در صحبت های خود گفته بود آماده است به افغانستان اعزام شود، اما از اعزام به عراق به دلیل آنچه 'غیرقانونی بودن مداخله نظامی آمریکا' در این کشور خوانده بود، امتناع کرده بود.

بنا به آمار رسمی منتشر شده، از زمان حمله به عراق در سال 2003 میلادی تا کنون بیش از سه هزار سرباز آمریکایی جان باخته اند.

لینک مطالب مرتبط:

دست هایی که در یک کاسه اند!

آواره شدن روزانه یک هزار نفر در عراق

آیا جنگ در پیش است؟

نگاهی به سخنان تازه بوش در کنگره