تبیان، دستیار زندگی
حتماً می دانید که پرخوری از گناهان است و از جانب بزرگان دینی و فلاسفه نکوهش شده است. علم تغذیه نیز همین را می گوید. حال که ماه رمضان به پایان رسیده است و استراحتی به دستگاه گوارش داده اید بهتر است مجدداً به عادت های گذشته برنگردید؛
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرات پرخوری بر سلامت بدن

حتماً می دانید که پرخوری در دین ما از جانب بزرگان دینی و فلاسفه بسیار نکوهش شده است. علم تغذیه نیز همین را می گوید. حال که ماه رمضان به پایان رسیده است و استراحتی به دستگاه گوارش داده اید بهتر است مجدداً به عادت های گذشته برنگردید؛ منظورمان این است که پرخوری نکنید.

فاطمه حلوایی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
پرخوری

زیاده روی و پرخوری اثرات منفی زیادی روی سلامت بدن دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. لطفاً با ما همراه باشید...

عکس العمل بدن در برابر مصرف غذای بیش از حد نیاز

برخی از ما عادت کرده ایم که میزان زیادی مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات ها مصرف کنیم آن هم در فواصل زمانی کم. بدن در مقابل این عادت واکنش نشان می دهد. در واقع پانکراس یا همان لوزالمعده در واکنش به جذب بیش از اندازه و زود به زود مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ها شروع به آزاد کردن انسولین می کند تا مازاد قند موجود در جریان خون را کنترل کند. این انسولین زیاد نیز به مرور برای بدن دردسرساز می شود.

بعد از پرخوری دوپامین یا همان هورمون لذت تولید می شود

ممکن است که بعد از خوردن و البته پرخوری احساس دریافت انرژی کنید که با افزایش ضربان قلب و تعریق همراه است. اما یک افت انرژی نیز در پی آن بروز می کند که با وضعیت تحریک پذیری زیاد و خستگی مشخص می شود

زمانی که به طور سالم و متعادلی تغذیه می کنید مغز به میزان لازم دوپامین تولید می کند. به عقیده متخصصان دانشگاه واشنگتن، زمانی که میزان زیادی مواد غذایی حاوی چربی و قند مانند بستنی و غیره وارد بدن می شود، میزان بیشتری از این هورمون ترشح می شود. اگر میل مفرطی به دریافت قند و شیرینی دارید، مغز نیاز بیشتری به دوپامین و در واقع مواد غذایی پیدا می کند تا بتواند به این حس رضایت برسد. در نتیجه به مرور به مصرف این نوع مواد غذایی اعتیاد پیدا می کند که به هیچ عنوان برای سلامتی خوب نیستند.

در پی پرخوری بدن آدرنالین و کورتیزون تولید می کند

فشار و استرس فیزیکی که در نتیجه عادت به پرخوری به بدن وارد می شود همچنین باعث تحریک ترشح آدرنالین و کورتیزول می شود که هورمون های استرس هستند. در حالی که بدن مجبور است این نوع هورمون ها را در خون تحمل کند همزمان تلاش می کند تا به تعادل رسیده و میزان این هورمون ها را کنترل کند. ممکن است که بعد از خوردن و البته پرخوری احساس دریافت انرژی کنید که با افزایش ضربان قلب و تعریق همراه است. اما یک افت انرژی نیز در پی آن بروز می کند که با وضعیت تحریک پذیری زیاد و خستگی مشخص می شود. در این صورت است که میزان قند خون به طور ناگهانی افت پیدا می کند.

پرخوری سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند

پرخوری همچنین برای ارگان های داخلی بسیار مضر است. در عین حال که بدن میزان افزایش و افت قند خون را تحمل می کند و میزان انسولین بالا و پایین می رود، سیستم ایمنی بدن نیز به مدت حدود 24 ساعت بعد از پرخوری دچار ضعف می شود. در واقع برخلاف باور بعضی افراد که با زیاد خوردن بدنشان تقویت خواهد شد، این کار باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی شده و بدن را در برابر بیماری ها آسیب پذیر می کند.

زیاده روی و پرخوری قدرت درک تشخیص گرسنگی واقعی را از بین می برد

بدن ما هورمونی به نام «گرلین» دارد که باعث افزایش اشتها شده و زمانی که بدن نیاز به دریافت میان وعده یا غذا دارد سیگنال می دهد. هورمون دیگری به نام «لپتین» نیز نقش کاهش اشتها را داشته و سیر شدن را اعلام می کند. نتایج پژوهش ها نشان می دهند افرادی که از پرخوری و زیاده روی رنج می برند حساسیت شان نسبت به این هورمون ها را از دست می دهند. به بیان دیگر افرادی که دچار زیاده روی غذایی و پرخوری هستند نمی توانند به درستی گرسنگی و سیری واقعی خود را تشخیص دهند. بنابراین بیش از پیش به دام پرخوری می افتند.

پرخوری روی کیفیت خواب تأثیر بد می گذارد

برخلاف باور بعضی افراد که با زیاد خوردن بدنشان تقویت خواهد شد، این کار باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی شده و بدن را در برابر بیماری ها آسیب پذیر می کند

به عقیده محققان زیاده روی در مصرف مواد غذایی باعث ایجاد اختلال در خواب می شود. به این ترتیب که فرد به سختی به خواب می رود و در طول شب نیز به دلیل احساس سنگینی، ریفلاکس معده و یا احساس تشنگی از خواب بیدار می شود. ریفلاکس معده (بازگشت اسید معده به سمت مری) در بین افرادی که به مدت طولانی زیاده روی و پرخوری می کنند بسیار رایج است.

چه عوامل باعث پرخوری و زیاده روی می شود؟

اختلالات غذایی و پرخوری در مغز شکل می گیرد. به عقیده متخصصان اختلالات غذایی مانند پرخوری می تواند نتیجه سخت گیری ها و قدغن شدن برخی مواد غذایی یا کمبودهای غذایی ناشی از رژیم های لاغری سفت و سخت باشد. محققان بر این عقیده هستند اگر خوردن زیاد غذا تا جایی که باعث احساس سنگینی و ناراحتی در فرد شود بیش از یک مرتبه در هفته و حداقل به مدت 3 ماه ادامه داشته باشد تأثیر زیادی روی بروز اختلالات غذایی خواهد داشت. در سال 2013، American Psychological Association عمل پرخوری را یکی از اختلالات غذایی عنوان کردند که بیش از 3.5 درصد مردان و زنان ایالات متحده آمریکا را درگیر کرده است. اگر تصور می کنید که دچار پرخوری شده اید و احساس می کنید کم کم کنترل خود را از دست می دهید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا توصیه های لازم را ارائه دهد. چون ادامه این روند سلامتی تان را به خطر خواهد انداخت.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.