تبیان، دستیار زندگی
بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در حالی پس از 16 روز فعالیت و ترویج فرهنگ فهم قرآنی شب گذشته پایان یافت و غرفه موسسه تبیان نیز به عنوان غرفه برتر در بخش موسسات و نهاد های غیر دولتی تجلیل شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه قرآن خاتمه یافت/ غرفه تبیان برتر شد

بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم پس از 16 روز فعالیت و ترویج فرهنگ فهم قرآنی شب گذشته پایان یافت و  غرفه موسسه تبیان نیز به عنوان غرفه برتر در بخش موسسات و نهاد های غیر دولتی تجلیل شد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

نمایشگاه قرآن

به گزارش تبیان، این رویداد قرآنی دو هفته پیش و در هفتم ماه مبارک رمضان با سخنان علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد.
جنتی در این مراسم مشاهده نشدن آموزه های عملی قرآن در جامعه و افزایش آسیب های اجتماعی را به دلیل فاصله گرفتن از تعالیم قرآنی دانست و گفت: همه دستگاه ها و نهادهای نظام به خصوص حوزه های علمیه، رسانه ها و صدا وسیما باید کوشش کنیم تا قرآن را در جامعه احیا کرده و تعالیم آن را برای سعادت جامعه و رفع مشکلات فرهنگی به کار بندیم.
مسئولان نمایشگاه قرآن پس از کسب تجربه ای دو ساله در باغ موزه دفاع مقدس، راه بازگشت به مصلی را برگزیدند تا 150 موسسه در فضای پوشیده ای بیش از 50 هزار مترمربع فعالیت های خود را در بخش موسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی به نمایش گذارند و بخش فروشگاهی نیز شامل حوزه نشر، حجاب و عفاف، محصولات فرهنگی و هنری و رسانه های دیجیتال، به عنوان بزرگترین بخش به ارائه خدمات بپردازند.
در بخش فروش 35 هزار عنوان کتاب از سوی 293 ناشر داخلی و 3700 کتاب از سوی 18 ناشر خارجی در قالب 243 غرفه به بازدیدکنندگان ارائه شد و بخش ویژه ای با موضوع حضرت فاطمه زهرا(س) با هزار جلد کتاب در نمایشگاه امسال پیش بینی شده بود.
علاوه بر 57 موسسه هنری از 15 استان که در بخش محصولات هنری، محصولات خود را ارائه کردند، در بخش رسانه های دیجیتال 42 موسسه نرم افزاری به ارائه هزار و 100 محصول در 50 غرفه پرداختند.
بخش عفاف و حجاب را می توان یکی از شلوغ ترین و پرمخاطب ترین بخش های نمایشگاه امسال دانست که با برپایی یکصد غرفه، محصولات پوششی همچون چادر، مانتو و سایر محصولات را به بازدیدکنندگان ارائه می کردند.
بخش های کودک و نوجوان، بانوان، دانشگاهی، حوزه علمیه، موسسات قرآنی، محافل و مراسم و نشست ها و بین الملل از دیگر بخش های بیست وچهارمین نمایشگاه قرآن با فراز ونشیب هایی همراه بود بگونه ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدیدی، برنامه های بخش بین الملل را ضعیف دانست و از تعداد اندک کشورهای شرکت کننده انتقاد کرد اما بخش حوزوی را ارزشمند توصیف کرد و فعالیت های بخش کودک و نوجوان را ستود.
بخش بین الملل که در هفته دوم به قافله نمایشگاه پیوست با حضور تعدادی از شخصیت هایی علمی و هنری کشورهای عراق، تاجیکستان، پاکستان، بحرین، سوریه، لبنان، روسیه، آذربایجان، آلمان و ترکیه برنامه هایی را در قالب کارگاه ها و نشست های تخصصی برگزار کرد.
قرار بود در نمایشگاه امسال علاوه بر برگزاری 12 نشست تخصصی و علمی، نشست هایی از سوی بخش های مختلف با محوریت گسترش فهم قرآن برپا شود اما گزارش ها حکایت از آن دارد که کمتر از 75 نشستی که در برنامه های نمایشگاه پیش بینی شده بود، محقق شد.
حجت الاسلام علی ملانوری مدیرکمیته محافل و مراسم های نمایشگاه معتقد است، هدف از برگزاری این نشست ها ارائه متن نظرات کارشناسی در حوزه های مختلف قرآنی است تا این نشست ها در قالب مقالاتی به کتاب تبدیل شود.
البته فهرستی از نشست های تخصصی و علمی به اصحاب رسانه ارائه شد تا با حضور در این برنامه ها رایحه ای از این نشست ها در فضای مطبوعات بپیچد اما برخی ناهماهنگی و تغییرات در رونمایی ها و نشست ها باعث شد تا مطبوعاتی ها به قدر کافی اقناع نشوند.
شاید یکی دیگر از انتظارات جامعه قرآنی حضور دولتمردان و سیاستمدارانی بود که فرهنگ را دغدغه خود می دانند تا با حضور گرم خود، روشنی بخش غرفه ها و بخش های مختلف نمایشگاه باشند.
البته برخی وزرای دولت تدبیر و امید و نمایندگان دهمین مجلس شورای اسلامی نشان دادند که همچنان دلسوز فرهنگ و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه هستند اما خبرنگاران و مسئولان غرفه ها بیش از این چشم انتظار قدوم مسئولان بودند.
امسال نیز همچون سال گذشته مراسم تجلیل از خادمان قرآنی که قرار بود همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در نمایشگاه قرآن برگزار شود، به تاخیر افتاد تا شاید در زمانی دیگر با حضور رئیس جمهوری برگزار شود.
حجت الاسلام حشمتی از احتمال برگزاری این آیین پس از ماه مبارک رمضان خبر داد و به خبرنگار ایرنا گفت: تمام کارهای مربوط به انتخاب خادمان قرآنی انجام شده و پس از هماهنگی با رئیس جمهوری برای حضور در این مراسم، از خادمان قرآنی تجلیل به عمل خواهد آمد.
هرچند تجلیل از خادمان قرآنی به زمانی دیگر موکول شد اما غرفه انجمن خادمان قرآنی همچون نگینی در وسط شبستان مصلی خودنمایی می کرد و با تزئین زیبا و جالبی که با تصاویر خادمان و پیشکسوتان قرآنی آراسته شده بود، توجه هر مخاطبی را به خود جلب می کرد.

لوح تقدیر از غرفه موسسه تبیان

یکی از نوآوری های نمایشگاه امسال را می توان در برپایی غرفه موسسه تبیان در بخش موسسات و نهادهای غیر دولتی دانست که با استقبال بازدیدکنندگان روبرو شده و منجر به انتخاب آن به عنوان غرفه برتر بخش موسسات و نهادهای غیر دولتی نمایشگاه قرآن امسال شد.

البته از همان روزهای اول نمایشگاه برخی بازدیدکنندگان سراغ غرفه تعویض قرآن های فرسوده را می گرفتند که این غرفه با چند روز تاخیر آغاز به کار کرد.
بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم امشب بدون برگزاری اختتامیه و مراسم ویژه تا ساعت 22 ادامه دارد تا مومنان خود را برای حضور در مراسم احیاء شب بیست وسوم ماه مبارک آماده کنند و فیض درک شب قدر را دریابند و تقدیر خود را نهایی کنند.
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن شب گذشته به صورت عادی به کار خود ادامه داد و مراسم اختتامیه ای برگزار نشد،اما به گفته عباس نظری راد مدیر کمیته روابط عمومی و تشریفات نمایشگاه قرآن، بعد از تعطیلات ماه مبارک رمضان ضمن برگزاری مراسمی از دست اندرکاران و رسانه های گروهی که در برپایی نمایشگاه زحمت کشیدند، تجلیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای حضور در این مراسم دعوت می کنیم، تاکید کرد: حجت الاسلام محمدرضا حشمتی رئیس بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم حضور خواهد داشت و علاوه بر تجلیل از دست اندرکاران، ارزیابی خود را درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه امسال اعلام خواهیم کرد.