تبیان، دستیار زندگی
در زیر به اثرات تعدادی از مواد غذایی مصرفی در بیماری‌ های قلبی- عروقی اشاره می کنیم. گوجه ‌فرنگی: گوجه ‌فرنگی از جمله سبزی‌ های بسیار پر ارزش محسوب می ‌شود که به ‌صورت خام در انواع سالادها و ساندویچ‌ها، و به ‌صورت پخته در ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر میوه و سبزی بر بیماری‌های قلبی


در زیر به اثرات تعدادی از مواد غذایی مصرفی در بیماری‌ های قلبی- عروقی اشاره می کنیم.


گوجه ‌فرنگی:

گوجه ‌فرنگی  از جمله سبزی‌ های بسیار پر ارزش محسوب می ‌شود که به ‌صورت خام در انواع سالادها و ساندویچ‌ها، و به ‌صورت پخته در انواع خوراک ‌ها و خورش‌ها، به صورت کباب شده یا به ‌صورت رب و سس کچاپ قابلیت مصرف دارد.

گوجه ‌فرنگی با دارا بودن "لیکوپن" از جمله مواد بازدارنده از بروز سرطان‌های پروستات،  دستگاه گوارش و دهانه ‌ی رحم تلقی می‌ شود. همچنین اثر حفاظتی آن در جلوگیری از حمله‌های قلبی نیز به اثبات رسیده است.

در یک مطالعه‌ ی تحقیقاتی مشاهده شد افرادی که در تغذیه ‌ی روزانه‌ ی خود از گوجه ‌فرنگی و فرآورده‌های آن استفاده‌ ی بهینه به عمل آورده بودند، در مقایسه با گروه شاهد که میل و رغبتی به مصرف گوجه ‌فرنگی نداشته و از مصرف آن خودداری نموده بودند، 50 درصد کمتر به بیماری‌ های قلبی دچار گردیده‌اند. بنابراین مصرف این ماده ‌ی غذایی به هر شکل و صورتی توصیه می ‌شود.


پیاز:

پیاز  از جمله سبزی‌ های مقاومی است که ترکیبات بسیار عدیده‌ ی خود را در طول زمان نگهداری به مدت طولانی حفظ می ‌نماید.

از جمله ترکیبات موجود در پیاز می توان بهماده‌ی "کورستین" اشاره نمود که در جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها و ایجاد لخته ی‌ خون  موثر می ‌باشد و لخته‌ های ایجاد شده را نیز حل می‌ کند.

از دیرباز به این موضوع پی ‌برده بودند و پیاز را به‌ عنوان تصفیه کننده‌ ی خون مورد استفاده قرار می ‌دادند. حتی کشاورزان فرانسوی به اسب‌های خود پیاز می ‌دادند تا لخته ‌های ایجاد شده در پای آنها را حل نماید.


سیر:

مصرف یک حبه سیر  کوبیده در هر وعده‌ ی غذایی یک عامل مهم بازدارنده از بروز بیماری ‌های قلبی- عروقی محسوب می ‌گردد. چرا که درسیر علاوه بر "آلیسین"، مواد مفید دیگری نیز وجود دارد. از جمله آجون و آدنوزین که در فرآیند تولید ترومبوکسان موثر هستند و از تجمع پلاکت‌ها و لخته‌ شدن خون جلوگیری می ‌نمایند.

همچنین از طریق تأثیر‌گذاری در چرخه‌ های سوخت و ساز بدن، به عنوان یک عامل مهم در کاهش تولید کلسترول محسوب می ‌شوند. در ضمن یاد‌آوری می ‌شود که تأثیر عملکرد سیر پخته و خام به‌ خصوص در جلوگیری از لخته‌ شدن خون یکسان می ‌باشد.


سبزی‌ ها و فرآورده‌های گیاهی:

افرادی که در وعده‌ های چند ‌گانه‌ ی تغذیه‌ ی روزانه، مرتباً از سبزی‌ های خام یا پخته ‌استفاده می‌ نمایند، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌ های قلبی- عروقی قرار دارند. این مصونیت در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله بیماری ‌های قلبی- عروقی، به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان‌هایی مثل بتاکاروتن، ویتامین C،  اسیدفولیک، لیکوپن، فلاوونوئیدها و ویتامین E  و موادمعدنی مانند پتاسیم، منیزیوم، کلسیم، سلنیوم و به طور کلی فیتوکمیکال‌ها و فیتواستروژن‌ها می باشد.

گذشته از همه‌ ی مواد ارزشمندی که سبزی‌ ها برای تغذیه ‌ی انسان‌، با استفاده از انرژی لایزال خورشید در خود ساخته و ذخیره نموده‌اند، یکی از منابع تامین کننده ی فیبرهای محلول و نامحلول نیز تلقی می ‌گردند.

دانشمندان با اعلام نتایج پژوهش‌های خود به اثر مفید فیبرها تأکید بیشتری می نمایند، چرا که فیبرها به موازات سم‌ زادیی و رسوب‌ گیری از بدن نقش‌های دیگری دارند؛ از جمله:

- عامل کاهش جذب چربی‌ها،

- خنثی‌سازی یا رقیق نمودن مواد سرطان ‌زا،

- کاهش ‌دهنده‌ی سطح کلسترول کبدی،

- جلوگیری از باز جذب اسیدهای صفراوی،

- تنظیم فعالیت روده‌ها،

- افزایش حرکات دودی روده، جهت خروج مواد زاید و مضری که باید به بیرون از بدن هدایت گردند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، مصرف روزانه 30 گرم فیبر را برای آقایان و 23 گرم را برای خانم‌ها توصیه می ‌کند، چرا که این مقدار مانع از جذب سایر مواد حیاتی نمی ‌شود.

با توجه به ضروری بودن فیبرهای غذایی در حفظ سلامتی و فعالیت طبیعی دستگاه گوارش، مقدار مجاز مصرف فیبرها را 5/0گرم به ازای هر یک کیلوگرم وزن فعلی بدن و یا 15گرم برای هر 1000 کالری انرژی دریافتی تعیین کرده‌اند که باید 50 درصد آن از طریق مصرف سبزی‌ ها و میوه‌ها و 50 درصد مابقی از طریق مصرف نان، غلات و حبوبات تامین شود.

سبوس‌های جو و گندم نیز از منابع خوب فیبرها تلقی می‌ گردند.یادآوری می کنم که برای جلوگیری از ایجاد مدفوع خشک، بایستی به ازای مصرف هر 5 گرم سبوس، یک لیوان آب بنوشید.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها بیان داشته که باید روزانه حداقل 400 گرم میوه و سبزی‌ و 30 گرم حبوبات و انواع مغزهای مختلف و دانه ‌های روغنی مثل تخم کدو، آفتابگردان و غیره مصرف شود.

نیاز به فیبرهای غذایی برای همه‌ ی افراد یکسان نیست و هر فردی نیازهای خاص خود را دارد.


میوه‌ها:

میوه‌ها نیز مانند سبزی‌ ها از منابع تامین کننده ی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبرهای محلول و نامحلول محسوب می ‌شوند و نقش آنها در حفظ سلامت عمومی بدن، به ‌خصوص بیماری ‌های قلبی- عروقی غیر قابل تردید می ‌باشد.

جالب است بدانید گنجاندن میوه و سبزی‌ در جیره ‌ی غذایی روزانه حتی بعد از حمله ‌ی قلبی بسیار مفید است و اگر افزودن 2- 1 گروه از مواد غذایی با کاهش مصرف انواع گوشت‌های مختلف و چربی‌های حیوانی و لبنیات پر‌چرب همراه باشد، اثر حفاظتی بیشتری دارد.

مصرف کلیه‌ ی میوه‌ها برای حفظ سلامتی لازم هستند. انواع توت ( توت ‌فرنگی،  شاتوت)، انگور (به‌ خصوص انگور قرمز)،  سیب،  لیمو، پرتقال، گلابی، کیوی ، گریپ ‌فروت، زردآلو،  آلو، طالبی و انواع میوه‌های تابستانی دارای اثر حفاظتی بیشتری برای قلب و عروق می ‌باشند.

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری-متخصص تغذیه و رژیم درمانی

(دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران)


*مطالب مرتبط در این سایت:

- عوامل خطر اصلی بیماری قلبی ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم )

غذاهای مفید و مضر برای قلب

تغذیه سالم برای قلب

دستورهای دارویی و مراقبت های پزشكی برای بیماران قلبی

نقش فیبر غذایی در سلامتی بدن

فیبرهای غذایی

اثرات مفید فیبرهای‌غذایی بر بیماری‌ها

نان سبوس دار بهتر است

سبوس برنج بهترین داروی ضد کلسترول

تا می توانید میوه و سبزی بخورید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.