تبیان، دستیار زندگی
سیاست فرصت طلبی یا ایجاد فرصت برای حوزه دیپلماسی موجب شده تا اردوغان به دلایل مختلف و از آنجایی که فردی عملگرا است، تلاش کند که از این فرصت ها استفاده کند و به این نتیجه برسد که باید مشکل خود را با اسرائیل حل کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردوغان میدان دار تحولات منطقه

سیاست فرصت طلبی یا ایجاد فرصت برای حوزه دیپلماسی موجب شده تا اردوغان به دلایل مختلف و از آنجایی که فردی عملگرا است، تلاش کند که از این فرصت ها استفاده کند و به این نتیجه برسد که باید مشکل خود را با اسرائیل حل کند.

بخش سیاست تبیان

اردوغان ، ترکیه ، منطقه ، خاورمیانه ، سیاست ، احزاب ، فلسطین ، اسراییل ، روز قدس ، امام

به گزارش تبیان به نقل از حسن لاسجردی کارشناس مسائل ترکیه در خصوص از سرگیری روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: موضوع از سرگیری روابط ترکیه و اسرائیل یکی از دغدغه های دولت اردوغان بوده است.

وی با اشاره به اینکه اردوغان در ابتدا مواضعی انقلابی اتخاذ کرده بود تا محاصره غزه بشکند و در داووس علیه اسرائیل شعار داده بود، افزود: بعد از آن وقتی اردوغان به سوابق روابط ترکیه و اسرائیل نگاه کرده دیده است که آنکارا و تل آویو روابط استراتژیک داشته و با یکدیگر روابط تجاری دارند.

این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به فراز و نشیب های رفتار اردوغان عنوان کرد: این فراز و نشیب ها سبب شده  که بعد از گذشت چند سال از حاکمیتش به این نتیجه برسد که امروز باید روند دیگری را طی کند تا بتواند مشکلاتش را در منطقه حل کند.

لاسجردی تاکید کرد: سیاست فرصت طلبی یا ایجاد فرصت برای حوزه دیپلماسی موجب شده تا اردوغان به دلایل مختلف و از آنجایی که فردی عملگرا است، تلاش کند که از این فرصت ها استفاده کند و به این نتیجه برسد که باید مشکل خود را با اسرائیل حل کند.

موضوع فلسطین یک موضوع چند وجهی است و به نظر نمی رسد که با ورود یک کشور دیگر کشورها نتوانند در این خصوص نقش ایفا کنند.

وی با بیان اینکه اردوغان تلاش کرده موضوعات محوری جهان اسلام مانند بحث فلسطین را به نوعی مدیریت کند، ادامه داد: در بحث بیداری اسلامی، در تحولات مصر لیبی و دیگر کشورها اردوغان بسیار تلاش کرد که خود را جا بیندازد و الان نیز تلاش می کند در موضوع قدس با گروه های مقاومت، ملی گرا، گروه های با سابقه فلسطینی مثل جریان فتح ارتباط برقرار کند و میدان دار تحولات باشد. بعد از چند سال مذاکرات محرمانه و اخیرا مذاکرات علنی دولت ترکیه به این نتیجه رسیده است که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کند.

لاسجردی با تاکید بر اینکه روابط ترکیه و اسرائیل آن طور که همه فکر می کنند عادی نخواهد شد، اظهار داشت: بحث های مربوط به فلسطین، بحث عادی سازی شرایط غزه، بحث گروه های مقاومت یا بحث هایی که ترکیه در مسائل مربوط به فلسطین به دنبال ورود جدی به آنهاست، مانند روابط اقتصادی و ساخت نیروگاه یا کمک های انسانی مسائلی است که به نظر نمی رسد اسرائیل در خصوص آن ها کوتاه بیاید.

وی ادامه داد: در پیش نویسی که از توافق دو طرف منتشر شده است، اسرائیلی ها اعلام کرده اند که در خصوص برخی از موارد هنوز موضع خاصی اتخاذ نشده است.

این کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه اردوغان و تیم حوزه دیپلماسی وی تلاش می کنند تا جایی که می توانند از اسرائیل امتیاز بگیرند تا بتوانند شرایط جریان فعلی مقاومت در فلسطین را تغییر دهند، گفت: این کار در کوتاه مدت به نتیجه نخواهد رسید و اگر هم آنها بخواهند به روابط عادی بازگردند فکر می کنم این موضوع زمان بر خواهد بود تا آنها بتوانند مشکلاتی مانند شکستن محاصره غزه، مسئله مقاومت، مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری در غزه که ترک ها به دنبال آن هستند را انجام دهند.

لاسجردی تصریح کرد: دو طرف در پیش نویس توافق نیز در خصوص این مسائل با احتیاط طرح موضوع کرده اند.

وی در خصوص اظهارات یکی از وزرای فلسطینی در رابطه با منزوی شدن ایران در پی توافق آنکارا و تل آویو عنوان کرد: موضوع فلسطین یک موضوع چند وجهی است و به نظر نمی رسد که با ورود یک کشور دیگر کشورها نتوانند در این خصوص نقش ایفا کنند.

این کارشناس مسائل ترکیه تاکید کرد: موضوع فلسطین بحثی پیچیده است و در این شصت و اندی سال بازیگران مختلف و حتی نهادهای بین المللی به این موضوع ورود پیدا کرد ه اند و به دلایل نقش آفرینی قدرت های بزرگ تاکنون کسی نتوانسته این موضوع را حل کند.

لاسجردی با اشاره به اینکه ورود ترکیه به مسئله فلسطین نمی تواند جای ایران را تنگ کند، اظهار داشت: مجموعه تحولات فلسطین به گونه ای است که با ورود هر بازیگری دیگر بازیگران نیز نقش خود را ایفا می کنند و فلسطین یک مجموعه بسیار پیچیده و در هم تنیده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاید در کوتاه مدت این توافق بر نقش ایران در فلسطین تاثیرگذار باشد، اما در مجموع ابهام و پیچیدگی های مسئله فلسطین می طلبد که کشورهای مسلمان و کشورهای عربی و اسلامی همه نقش آفرینی کنند و فکر می کنم که گروه های مختلف در داخل فلسطین هم خواستار این قضیه هستند.


منبع : خبرگزاری فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .